artikel

Hans van Ballegooijen, Restaria: ‘Het is tijd dat de cafetaria verandert’

Bedrijfsvoering 1860

Hans van Ballegooijen, Restaria: ‘Het is tijd dat de cafetaria verandert’
Hans van Ballegooijen, formulemanager van Restaria. Foto: Studio38c

Snackkoerier vraagt cafetariaformules naar hun visie op de ontwikkelingen in de branche. Deze keer: Hans van Ballegooijen, formulemanager van Restaria.

Restaria groeit hard en is in no time een belangrijke speler in de cafetariabranche geworden. Speerpunt van de formule, die Bidfood in 2017 lanceerde, is vernieuwing van het assortiment om zo het imago van de branche te verbeteren. ‘Ondernemers moeten open durven staan voor verandering’, zegt formulemanager Hans van Ballegooijen.

Hoe ziet het cafetaria-assortiment er over een paar jaar uit?

‘Wij zien dat consumenten om een diverser assortiment vragen, bijvoorbeeld Beter Leven-producten of vegetarische producten. Maar de basis zal zeker hetzelfde blijven. De frikandel en kroket zijn nu eenmaal niet meer weg te denken uit de cafetaria, en dat moeten we ook zeker niet willen. Echter zullen we er wel meer aan moeten doen om het imago van de branche op te krikken en ervoor te zorgen dat de consument weet dat je ook voor een gezonde snack bij de cafetaria terechtkunt.’

Wat is de boodschap voor de ondernemer?

‘Gezien de ontwikkelingen in de gehele foodmarkt denken wij dat het hoog tijd wordt dat de cafetaria verandert. Het imago en aanzien van de branche zijn er zeker niet beter op geworden en daar zullen we iets aan moeten doen. Dit begint bij de ondernemer. Hij moet open durven staan voor verandering en dit ook aangrijpen. Als de branche niet verandert, blijven we te boek staan als ‘ongezond’, wat ons inziens totaal niet toepasselijk is voor deze mooie branche.’

Hoe is het met jullie nieuwe frietconcept?

‘Het Topp’d Potato-concept is een hardloper. De locaties die hiermee werken, zien direct een positieve reactie van gasten. De consument is op zoek naar iets vernieuwends en ‘anders’, en is daarnaast ook best bereid om meer te betalen voor een luxer frietje wat er ook leuk uitziet qua presentatie. Voor de ondernemer is de keuze om te beginnen met Topp’d Potato een makkelijke; alle producten zijn vaak al in huis en de marges zijn goed. De Frites Vegan Kebab is een verrassende hardloper bij de Restaria’s.’

Wat wordt de volgende trend?

‘Een trend die we nu natuurlijk al enorm zien toenemen, is het vegetarische en veganistische. Hier spelen wij ook op in met verschillende producten zoals de Frites Vegan Kebab. De andere trend die we zien, die misschien nog wel belangrijker gaat worden, is het ambachtelijke product. Mensen zijn steeds meer op zoek naar onderscheidende producten die je ergens anders niet kunt krijgen. Zelfgemaakte snacks, ambachtelijke sauzen en onderscheidende producten gaan zorgen voor het onderscheid in de toekomst, zeker als het aanbod aan eten zo enorm blijft stijgen.’

We zullen meer moeten doen om het imago van de branche op te krikken

Wat zien jullie gebeuren met de populaire  productgroepen softijs en milshakes?

‘Die categorie wordt steeds belangrijker voor de cafetaria. Waar vroeger de radartoren het best verkochte ijsje was, zien we dit verschuiven naar luxere, en dus duurdere softijsjes. Belangrijk hierbij is het gevoel wat we de consument meegeven. Het moet namelijk zo zijn, dat de consument met een beter gevoel een ijsje eet van €3,50 of meer, dan eenhandijsje van €1, door de manier waarop de ondernemer dit aankleedt en presenteert. Wanneer we iets opwaarderen en er een wow-effect aan geven, kunnen we qua prijs ook meer ruimte genereren, terwijl we de consument toch meer dan tevreden houden. Dit is ook de insteek van ons Ice Lovers-softijsconcept, exclusief voor Restaria-leden.’

De ban op plastic is een belangrijk thema. Hoe moeten cafetariahouders die overstap maken?

‘Hiervoor zien we de belangrijkste rol uiteindelijk weggelegd voor de consument. We weten allemaal wat het plastic voor ‘milieu-afdruk’ achterlaat, maar toch accepteren we het nog niet als een cafetaria €0,25 rekent voor het verpakkingsmateriaal. We denken dat als de boodschap door de cafetaria helder gecommuniceerd wordt, de consument best wel bereid is om meer te betalen voor een milieuvriendelijke verpakkingslijn.’

Wat is, naast plastic, over vijf jaar verdwenen?

‘Iets wat voor veel cafetaria’s op dit moment nog onmisbaar is, namelijk de telefoon. Alle cafetaria’s zouden zich moeten gaan focussen op de trend die onmisbaar is, namelijk het online bestellen. Dit geeft zoveel rust voor je medewerkers, maar is daarnaast ook veel efficiënter in het werkproces. De wachtrij wordt kleiner in de zaak, terwijl er meer orders de deur uit gaan, al met al een ‘win-win’ voor zowel de klant als de ondernemer.’ Restaria faciliteert hierin volledig en biedt ondersteuning aan op het gebied van online bestellen.’

Wat moeten ondernemers doen om succesvol te blijven of worden?

‘Alle cafetaria-ondernemers zouden zich bewust moeten zijn van de kengetallen van de branche en hier ook op sturen. Dit betekent dat je weet wat er in je winkel gebeurt qua financiën en dat je, mocht dit niet matchen, hier meteen op kunt ingrijpen. Veel ondernemers krijgen pas een jaar later de cijfers over het afgelopen jaar en weten dan pas wat het resultaat is. Dit is in een snel veranderende omgeving veel te laat en daardoor loop je altijd achter de feiten aan. Vanuit Restaria helpen we de ondernemers ook om hier actief mee aan de slag te gaan, zodat de marges en de kosten – en dus het verdienmodel! – altijd zullen blijven kloppen.’

Waarmee houdt Restaria zich de komende tijd bezig?

‘Met het ontwikkelen van nog meer omzetverhogende activiteiten voor de leden. De kracht van de formule moet ook na meerdere jaren terug te zien zijn in de omzet, en hiervoor zullen we nieuwe concepten blijven ontwikkelen om de leden nog succesvoller te maken. Daarnaast gaan deze concepten en ontwikkelingen ook zorgen voor meer uniformiteit tussen de leden. Als Restaria de successen kan delen, zal het draagvlak steeds groter worden en het wij-gevoel alleen maar toenemen.’ 

Reageer op dit artikel