artikel

De cafetaria volgens Eethuis Van Holst: ‘Focus blijft op friet en snacks’

Bedrijfsvoering 2260

De cafetaria volgens Eethuis Van Holst: ‘Focus blijft op friet en snacks’
John van Holst en bedrijfsleider Jelle Holierhoek. Foto: Peter Roek

Snackkoerier vraagt een aantal topondernemers naar hun visie op de ontwikkelingen in de cafetariabranche, en hoe ze daar in hun bedrijf op inspelen. Deze keer: John van Holst en bedrijfsleider Jelle Holierbroek van Cafetaria Eethuis Van Holst in Dongen.

Onderscheidend zijn ten opzichte van de concurrentie is erg belangrijk bij het runnen van een cafetaria. Dat vinden ondernemer John van Holst en bedrijfsleider Jelle Holierhoek van Cafetaria Eethuis Van Holst in Dongen, winnaar van de Cafetaria Top 100 in 2012-2013. ‘Ons assortiment wordt steeds breder, maar onze focus blijft liggen op friet en snacks. De cafetaria blijft de cafetaria.’

Goed personeel vinden is lastig, bij ons staan ze helaas ook niet meer in de rij

Voor Cafetaria Eethuis Van Holst in Dongen zijn milieu, duurzaamheid en gezondheid belangrijke topics de komende tijd. ‘Zo gebruiken wij inmiddels elektrische fietsen voor de bezorging, en geen auto’s meer. De trends die je in de hele cafetariabranche ziet, volgen wij.’

Gezonde maaltijden

Ook verwachten de ondernemers dat de vraag naar gezonde maaltijden steeds groter wordt. ‘De grootste groei in de maaltijdsalades hebben we nu wel gehad, de verkoop is nu stabiel. Wij gaan in de winter inzetten op andere gezonde maaltijden, zoals pasta’s, stamppotten en rijstmaaltijden zoals curry’s. We zijn nog een beetje zoekende naar het juiste aanbod voor onze brede doelgroep. De main focus blijft natuurlijk liggen op friet en snacks.’

Cafetaria Eethuis Van Holst

Foto: Peter Roek

Wisselend personeel

Toch is het een uitdaging om de kwaliteit hoog te houden met het oog op wisselend personeel. ‘Goed personeel vinden is lastig. Bij ons staan ze helaas ook niet meer in de rij. Voor het werven van medewerkers heeft het geen zin om meer betalen, want het werk moet vooral leuk zijn. Dat doen wij door de sfeer goed te houden. Na werktijd bespreken we de dag altijd even na, gezellig met wat te drinken erbij. De aanwas van nieuw personeel is over het algemeen wat minder, maar onze nieuwe medewerkers zijn goed en gemotiveerd.’

Cafetaria Eethuis Van Holst

Foto: Peter Roek

Omzet vasthouden

Een andere uitdaging is het vasthouden van de omzetten, terwijl de concurrentie steeds groter wordt. ‘Toen wij begonnen, waren wij één van de enigen in Dongen met maaltijdbezorging. Inmiddels zijn er vijf andere pizza- of fastfoodzaken bij, en een Domino’s Pizza. We merken dat er meer partijen in dezelfde taart zijn gaan snijden.’

Voorop blijven lopen en kwaliteit bewaken is de manier om daarmee om te gaan, zegt Van Holst. ‘Om een omzetstijging te realiseren, moet je mooie kansen niet laten lopen. De trends die wij signaleren, voeren we zo snel mogelijk door. En we investeren in de beste kwaliteit. Daarom werken we veel samen met lokale ondernemers.’

Basis blijft

De ondernemer ziet het assortiment veranderen. ‘Maar de basis blijft hetzelfde. Er is nog nauwelijks vraag naar vegan snacks, maar de vraag naar vegetarische producten groeit. Wij voegen ook producten toe aan ons assortiment om ook die doelgroep te bedienen. Wij denken echter dat de frikandel nooit gaat verdwijnen. Misschien dat er aanpassingen in aantocht zijn om de vraag aan te kunnen, maar daar blijft het bij. Een snack van de cafetaria is en blijft een traktatie.’


 

Foto's

Reageer op dit artikel