artikel

De cafetaria volgens Edwin van Es: ‘Mensen echt laten genieten’

Bedrijfsvoering 559

De cafetaria volgens Edwin van Es: ‘Mensen echt laten genieten’
Eigenaren Kim en Edwin van Es in hun cafetaria in Rijsbergen. Foto: Peter Roek

Snackkoerier vraagt een aantal topondernemers naar hun visie op de ontwikkelingen in de cafetariabranche, en hoe ze daar in hun bedrijf op inspelen. Deze keer: Kim en Edwin van Es van Bon Appetit in Rijsbergen en IJssalon van Breda. 

De concepten van Edwin en Kim van Es zijn beproefd. Hun cafetaria in Rijsbergen werd in 2014 uitgeroepen tot beste van Nederland; hun ijssalon was in 2008 de beste. Tegenwoordig tellen Bon Appetit en IJssalon van Breda maar liefst 120 medewerkers. Een enorme groei. Toch heeft Edwin van Es zorgen. ‘Het personeelstekort in de horeca is een probleem.’

Medewerkers moeten echt het gevoel hebben dat ze hier thuiskomen

Oudere personeelsleden

Opvallend is dat Edwin van Es veel inzet op iets oudere personeelsleden. ‘Het verloop is lager dan bij scholieren. Je kunt ze beter behouden. Hoe? Ik doe meer aan scholing dan mijn gemiddelde collega. Daarvoor geldt natuurlijk wel dat ze het eerst moeten verdienen. Wie goed doet, goed ontmoet. Medewerkers moeten echt het gevoel hebben dat ze hier thuiskomen. Het moet hier gezellig en fijn zijn. Wij zetten heel erg in op sfeer. Meer dan op ervaring.’

Toch ziet hij in de praktijk dat zijn werknemers soms zwichten voor iets meer geld elders. ‘Het ergste vind ik dat collega-ondernemers zelfs hier in de zaak komen om mensen actief te benaderen. Pas nog zijn er drie weggekocht. Dat doe je niet, maar het gebeurt toch.’

Cafetaria Bon Appetit Rijsbergen

Interieur cafetaria Bon Appetit in Rijsbergen. Foto: Peter Roek

IJslaboratorium

Ondernemersgeest en lef kunnen Edwin en Kim van Es niet worden ontzegd. Toen hun ijslocatie bij Bon Appetit te klein was geworden, investeerden zij drie jaar geleden op hemelsbreed 15 kilometer een half miljoen euro in een spiksplinternieuwe IJssalon van Breda. Eentje van 450 vierkante meter met een 6,5 meter lange ijsvitrine met 48 verschillende smaken, een trendy en stoer interieur met luxe banken, 80 zitplaatsen en een ijslaboratorium, waar het ambachtelijke ijs vers wordt gedraaid. Naast ijsspecialiteiten, kunnen gasten in de salon genieten van koffie en gebak, een lunch, een drankje en een borrel. Met recht een genietwinkel.

Geen eenheidsworst

Edwin van Es erkent: ‘De ijssalon heeft een chiquere uitstraling dan de cafetaria in Rijsbergen.’ Dat betekent niet dat de tijd stilstaat in Rijsbergen. Integendeel. ‘Gasten zoeken warmte en meer luxe, geen eenheidsworst. Als je daar niet in meegaat, kun je de tent sluiten.’

Samen met Kim zoekt hij het in een modern interieur, up-to-date apparatuur en een uitgebreidere kaart. ‘Friet met toppings zijn helemaal hot. Ik heb er nu dertien van op de kaart staan. Het gaat wel ten koste van de menuutjes, maar  onder aan de streep blijft er meer over.’ Nog een hit: ambachtelijk brood. ‘Met een eenvoudig wit broodje kun je niet meer aankomen.’

De IJssalon van Breda

De IJssalon van Breda

Kwaliteitsproducten

Ook speelt Van Es in op de sterk groeiende vraag naar vegetarische snacks. Het draait allemaal om kwaliteitsproducten, zegt Van Es. ‘Je wordt succesvol in de horeca door je best te doen én A-artikelen te verkopen. Je moet nooit bezuinigen op de inkoop, dat proef je. Ook de gasten. Die willen echt worden verwend. In de cafetaria en de ijssalon. Veel ijssalons werken met 20 procent fruit en met pasta’s. In ons ijs zit 50 procent fruit. Puur natuur. Iets duurder, maar wel eerlijker en lekkerder. Met 8 procent melkvet, allemaal roomijs dus.’


Reageer op dit artikel