artikel

Han Wonink, AnyTyme: ‘We zetten een grote stap met vernieuwende concepten’

Bedrijfsvoering 1189

Han Wonink, AnyTyme: ‘We zetten een grote stap met vernieuwende concepten’
Foto: Jan Willem van Vliet

Snackkoerier vraagt de cafetariaformules naar hun visie op de ontwikkelingen in de cafetariabranche. Dit keer: Han Wonink van AnyTyme.

AnyTyme wil knallen in 2020. De formule moet trendsetter worden, zegt formulemanager Han Wonink. Dat is mogelijk volgens hem, ondanks de uitdagingen waar ondernemers in de cafetariabranche mee te maken hebben.

Han Wonink gaat niet zo ver om te zeggen dat 2020 voor AnyTyme het jaar is van de totale vernieuwing. ‘Maar we zetten wel een grote stap naar een toekomst met vernieuwende concepten. Die willen we in het eerste kwartaal presenteren.’

Kun je een tipje van de sluier oplichten?
‘Ons hamburgerconcept is een paar jaar oud. Vijf jaar geleden waren onze hamburgers speciaal en zeiden ondernemers over de Central Park Burger dat het te veel werk was. Dat is nu standaard cafetariaburger geworden, een top-3-artikel. Daar gaan we weer stappen in maken. We werken aan een nieuw frietconcept en een ijs- en milkshakeconcept. We willen weer trendsetter zijn en ondernemers willen die slag ook maken. Allemaal een stapje hoger.’

AnyTyme Restoria

AnyTyme Restoria in Haren. Foto: Jan Willem van Vliet.

En bewerkelijker?
‘Nee, dat niet. Het gaat bij ons om andere producten, combinaties, presentatie en fotografie. Je moet gasten namelijk blijven triggeren om je bestaande assortiment te blijven verkopen. We organiseren workshops voor ondernemers en medewerkers in de cafetaria’s voordat we de nieuwe concepten uitrollen. Als je het een keer hebt gemaakt, stelt het niets meer voor.’

Hebben ondernemers eigenlijk last van personeelstekort?
‘Ik moet zeggen dat het grootste gedeelte van de AnyTyme-ondernemers daar geen problemen mee heeft.’

Hoe komt dat?
‘Wij adviseren om een spiegel voor te houden. Hoe ga je met personeel om? Geef je ze de vrijheid om te leren, of zet je ze alleen maar achter de friet? Het is belangrijk dat je dingen met ze deelt, zodat ze betrokken raken, dat je ze om ideeën vraagt en bijvoorbeeld meeneemt naar workshops. Aan onze laatste Burger Battle deden geen ondernemers mee, alleen medewerkers.’

AnyTyme Restoria friet

Tonny Bruns, eigenaar AnyTyme Restoria in Haren. Foto: Jan Willem van Vliet

Dus je moet ze meer faciliteren?
‘Precies. Toen ik mijn eigen zaak had, zei ik tegen mijn medewerkers: ‘Die uren moet je werken.’ Aan de nieuwe generatie moet je vragen wanneer ze willen werken, en daaromheen zoek je anderen. Dat spel moet je spelen. Je moet jongeren meer ontzorgen. Veel ondernemers kunnen die oude manier van denken echter niet loslaten. En klagen over de jeugd is van alle eeuwen.’

Wat is dan de grootste uitdaging voor AnyTyme?
‘Apparatuur. Er is bijvoorbeeld geen ondernemer meer zonder bakplaat. Tien jaar geleden had niemand er één, nu zijn ze te klein omdat te veel producten van de bakplaat
komen. Sommigen werken met twee bakplaten, of hebben tijdens de spits bepaalde producten al in de bain-marie zitten.’

Hoe komt het dat er meer van de bakplaat komt?
‘We gebruiken steeds meer verse producten. En als je gasten vraagt of ze een hamburger uit de frituur of van de bakplaat willen, kiezen ze voor het laatste. Bovendien gaat het
tegenwoordig om de topping en de sauzen. Op dit moment maakt de topping het product. Dat geldt voor hamburgers, friet en ijs.’

Waarin moeten cafetaria’s in het algemeen beter worden?
‘Productkennis. De nieuwe generatie ondernemers komt vaak niet uit de horeca. Dat onderschatten we. Een ervaren ondernemer weet bijvoorbeeld dat de friet niet twaalf maanden hetzelfde is, maar dat hij moet reageren op wisselende eigenschappen om een zo hoog mogelijke kwaliteit eruit te halen. En het assortiment is vaak te breed. Het is belangrijk om de slapers uit je assortiment te halen, want daardoor loop je vast in de spits. Je bent namelijk ingesteld op je hardlopers.’

Verwacht je dat het assortiment gaat veranderen?
‘Zoals al elk jaar zijn er kleine verschuivingen en worden er accenten gelegd op verantwoord frituren, minder suiker of vlees. We laten zien dat we alternatieve producten hebben, maar mensen komen daar vaak niet voor. Dus de basis van het assortiment zal blijven bestaan. Ik vind wel dat je ermee bezig moet zijn. Wij hebben er ook zeker aandacht voor, maar ik kan het niet volhouden als de omzetten er niet zijn.’

Welke veranderingen zie je wel?
‘Steeds meer ondernemers doen meer met de lunch. Daarnaast wordt het terras belangrijker en we zien dat zaken in de avond twee keer vol zitten. Dat is ongekend. En sharing, het samen genieten. We willen geen grote porties meer. Als we uit eten gaan in Italië, bestellen we vijf verschillende voorgerechten om samen te delen. Er is toch niets lekkerder dan snacken? Dat zijn momenten waar we bij AnyTyme op gaan inspelen.’


Reageer op dit artikel