artikel

5 vragen over de Smulgids aan: Gerard Harzevoort, AnyTyme

Bedrijfsvoering 281

5 vragen over de Smulgids aan: Gerard Harzevoort, AnyTyme
Foto: Anne van der Woude

Het is de opmaat voor wat de ‘Michelingids voor de fastservicebranche’ moet worden. In de door ProFri gelanceerde Smulgids staan cafetaria’s en speciaalzaken die volgens de vakvereniging ‘een omweg waard zijn’. Lid van het eerste uur Gerard Harzevoort staat er met zijn beide zaken in.

Waarom is deze gids belangrijk voor de branche?
‘Ten eerste vanwege de positieve aandacht. Alles wat bijdraagt aan een beter imago, moeten we oppakken. We worden immers aan alle kanten aangevallen. We kunnen heel hard roepen wat we allemaal goed doen, maar dit soort initiatieven werken beter. Daarnaast vind ik het een goed idee, omdat we het als branche ook nodig hebben. De Cafetaria Top 100 is verdwenen, maar een competitief element helpt ons allemaal.’

Hoe onafhankelijk is de gids?
‘Ik ben jaren bestuurslid geweest van de Stichting Lekkerste Wedstrijden. Als bestuur streefden we naar 100 procent onafhankelijkheid. Hoe hard je daarvoor ook je best doet, er is altijd een ‘ja, maar’-groep. Als je initiatieven neemt, en zeker als daar dan ook nog een commerciële partij bij is betrokken, is dat nooit zonder commentaar. Dat zal dus ook gelden voor de Smulgids.’

Smulgids

Foto: Anne van der Woude

Verwacht je hierdoor nieuwe klanten?
‘Ik denk dat dit heel moeilijk meetbaar is, en het ligt waarschijnlijk ook aan de plaats waar je zaak is gevestigd. Ik heb meerdere prijzen gewonnen en laat die altijd zien op de counter. De eerste anderhalve maand is iedereen trots, maar na twee maanden vragen klanten me of het niet tijd wordt ze weg te zetten. Hier in de polder staan de mensen met de voeten in de klei. Wellicht is dat elders in het land anders.’

Hoe ga je de gids inzetten om nieuwe klanten te laten kennismaken met je zaken?
‘We hebben van ProFri een persbericht met foto ontvangen en daarmee heb ik aandacht gekregen in de regionale media. Verder ga ik de informatie delen op de schermen in de zaken en leg ik gidsen op de counters. Bovendien ga ik gasten aanmoedigen om een Smulscore in te vullen. Of mensen ermee door het land gaan? Het is niet vergelijkbaar met restaurantbezoek, dat is avondvullend, maar wie weet.’

Foto: Anne van der Woude

Waarom moeten collega-ondernemers ervoor zorgen dat ze in de gids terechtkomen en hoe kunnen ze dat realiseren?
‘Ondernemers kunnen zich aanmelden en moeten dan voldoen aan een aantal criteria. Ik raad iedereen van harte aan dit te doen. Ook omdat het stimulerend werkt voor je
medewerkers. Ik heb met mijn mensen afgesproken dat we met zn allen iets leuks zouden gaan doen als we met beide zaken in de Smulgids zouden worden opgenomen. Mijn zaken hebben vaak in de Cafetaria Top 100 mogen staan. Zo’n wedstrijdelement maakt iedereen scherp, en het is leuk.’


Foto's

Reageer op dit artikel