artikel

Starter Rob Ouwerkerk, Restaria Castricum: ‘Waar ben ik aan begonnen?’

Bedrijfsvoering 1657

Starter Rob Ouwerkerk, Restaria Castricum: ‘Waar ben ik aan begonnen?’
Foto: Dutch Photo Agency / Sebastiaan Rozendaal

Enthousiaste en ambitieuze ondernemers zijn de toekomst van de branche. In dit blad portretteren we regelmatig starters. Met deze keer aandacht
voor Rob Ouwerkerk van Restaria Castricum.

Een eigen zaak runnen is een droom die voor Rob Ouwerkerk twee maanden geleden uitkwam. Met Restaria Castricum hoopt de Amsterdammer de komende jaren op werkplezier én een goede boterham. Maar makkelijk is het niet. ‘Bepaalde zaken heb ik onderschat.’

Ouwerkerk moest wennen

Ouwerkerk heeft een heel hectische periode achter de rug. Eerst de verhuizing van Amsterdam naar Castricum. Daarna het verbouwen van de zaak en het bijbehorende appartement, waar hij inmiddels woont.

Begin juli was de opening en daarna moest Ouwerkerk direct volop aan de bak. ‘Het was best wennen. De branche is nieuw voor me. Al heb ik als facilitair manager wel ervaring in service en dienstverlening en het aansturen van personeel.’

Restaria Castricum

Foto: Sebastiaan Rozendaal

Begin op tijd met werving

Het bleek vooral lastig om gelijk aan medewerkers te komen. ‘Er zijn hier flink wat strandtenten; daar werken zeker midden in de zomer veel scholieren. Daardoor was de spoeling dun. Dat had ik wellicht eerder moeten oppakken, maar in de drukte kwam het daar niet van. Dat wil ik collega-starters wel meegeven: begin op tijd aan de werving van personeel.’

Ondernemer is perfectionistisch

Ouwerkerk kwam erdoor in de problemen. Hij stond er grotendeels alleen voor, wat zorgde voor onrust. ‘Je mist in zo’n situatie een rechterhand of een zelfstandig werkende kok. Dat kan financieel nog niet uit, dus was het zeker in het begin erg moeilijk. Daar komt bij dat ik nogal perfectionistisch ben.’

Aanpassing bracht rust

Gebrek aan ervaring bij de medewerkers brak hem op. Ouwerkerk was daardoor achter in de keuken nodig, maar hij kon aan de voorkant bij het proces van de bereiding van verse friet niet worden gemist. ‘Echt een valkuil; ik moest ingrijpen.’

Dat deed hij door het aanbod op de menukaart te halveren. Het zorgde voor meer rust. ‘Het gaf me ook de tijd om medewerkers beter te instrueren, zodat ik niet overal tegelijk nodig ben.’

Restaria Castricum

Foto: Sebastiaan Rozendaal

Verse friet is moneymaker

Inmiddels is er een bepaalde routine ontstaan. De jonge medewerkers leren snel en de gasten zijn enthousiast. Ze komen vooral terug voor de verse friet, dé ‘moneymaker’, aldus de eigenaar.

Daarnaast timmert hij aan de weg met met kwaliteitsproducten, zoals scharrelvlees en eigen sauzen. Er worden geen plastic verpakkingen gebruikt.

Restaria Castricum

Foto: Sebastiaan Rozendaal

Draaiboek met aandachtspunten

‘De feedback is erg goed. Dat zie je terug in positieve reacties en reviews. Dat sterkt je. Want in het begin dacht ik wel eens: waar ben ik aan begonnen? Het zou heel handig zijn als er een soort draaiboek klaarligt van punten waar je op moet letten. Nu was het gewoon flink stressen. En vergis je niet in de lange werkdagen van twaalf uur per dag. Inmiddels zie ik door de bomen het bos weer en kan het alleen nog maar beter gaan.’

Bekijk hieronder alle foto’s van Restaria Castricum


Foto's

Reageer op dit artikel