artikel

‘Plastic verpakkingen doen mijn producten geen eer aan’

Bedrijfsvoering 172

‘Plastic verpakkingen doen mijn producten geen eer aan’
Foto: Wick Natzijl

Duurzaamheid is een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Dat vindt ook ondernemer Lars Onrust van ijsmakerij en snackkiosk Puur Passie in Schoorl. ‘Ik ben niet voor een windmolenpark voor de kust van Noord-Holland, maar ik vind wel dat we veel meer kunnen doen voor het klimaat en de toekomst.’ Daarom wordt bij Puur Passie al het afval gescheiden én zijn alle verpakkingen biologisch afbreekbaar.

Als een vlag op een modderschuit. Zo omschrijft ondernemer Lars Onrust plastic verpakking voor zijn producten. ‘Ik ga toch geen plastic rommel gebruiken voor mijn pure ijs? Of mijn lasagne naar klassiek Italiaans recept verpakken in een piepschuim doosje? Zulke verpakkingen doen mijn producten geen eer aan. Dat wil ik absoluut niet.’

Lars Onrust is geen onbekende in de sector. Hij heeft ruim 25 jaar ervaring in het bereiden van ijs en patisserie. Hij won meerdere nationale en internationale prijzen, zoals de Gouden IJscoupe. Hij begon in 1996 al een ijssalon in Alkmaar, heeft daarna in de horeca gewerkt bij bekende bedrijven en is nu weer ‘back to basic’ met Puur Passie in Schoorl.

Pure ingrediënten

Tot voor kort was hij met zijn ijssalon Puur & Passie gevestigd in Egmond aan Zee, maar afgelopen juni heeft Onrust de deuren van Puur Passie in Schoorl geopend. ‘Puur Passie staat letterlijk voor pure ingrediënten en onze passie daarvoor’, legt Onrust de naam uit. De verhuizing naar Schoorl brengt, naast meer ruimte en mogelijkheden, ook een andere doelgroep met zich mee. ‘De verwachting is dat mijn concept hier meer aansluiting vindt.’

Puur Passie verpakkingen

Foto: Wick Natzijl

Friet en kroketten

Puur Passie heeft een kleine kaart, maar wat er op de kaart staat is van goede kwaliteit. ‘De afgelopen jaren heb ik in veel goede horecazaken mogen werken en heb ik kennisgemaakt met zulke mooie producten. Daar kies ik nu ook voor: minder, maar wel écht hoogwaardig van kwaliteit’, legt Onrust uit. Zo serveert de snackkiosk kroketten van Holtkamp, friet van ambachtelijke frietfabriek Frites uit Zuyd en de ingekochte sauzen zijn van Elite.

De broodjes hamburger op het menu zijn gemaakt met 125 grams Black Angus burgers en ‘een goede bol van de bakker erop’, zoals de ondernemer het zelf vertelt. ‘Mooi vlees van de slager, een mooie bol van de bakker en echte Hollandse kaas. Pure producten dus.’ De burgers kunnen naar wens vegetarisch worden gemaakt: het vlees wordt dan vervangen door een plantaardige burger.

Puur Passie verpakkingen

Foto: Wick Natzijl

Bewuste keuzes

De ondernemer maakt bewuste keuzes: ‘Een groot deel van onze producten is biologisch. Ons softijs wordt gemaakt van Hollandse Jersey melk, dat is veel voller van smaak dan gewone melk. Het aardbeienijs maken we niet van de gewone aardbei, maar van de Senga Sengana-aardbei. We gebruiken alleen hazelnoten uit Piëmont en ook niet iedere citroen mag in ons sorbetijs: wij kopen citroenen uit het Italiaanse Sorrento: onbespoten en dus biologisch. Dat proef je echt terug en het geeft ons handvatten voor een stuk storytelling.’

Duurzame verpakkingen

Als puur zo’n belangrijk element in de bedrijfsvoering is, is dit voelbaar in alle aspecten van het bedrijf. Daarom zijn ook de verpakkingen van Puur Passie volledig duurzaam. ‘Los van het verbod dat eraan zit te komen, wíl ik niet eens plastic rommel om mijn producten. Het staat als een vlag op een modderschuit. Ik wil alleen verpakkingen waarin mijn producten goed uitkomen’, zegt de Noord-Hollandse ondernemer stellig. Alle verpakkingen in het bedrijf zijn biologisch afbreekbaar.

Puur Passie verpakkingen

Foto: Wick Natzijl

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

‘Duurzaamheid is een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ik ben niet voor een windmolenpark voor de kust van Noord-Holland, maar ik vind wel dat we veel meer kunnen doen voor het klimaat en de toekomst. In ieder voedselverwerkend bedrijf wordt veel afval geproduceerd. Dat vind ik echt zonde. Al die disposables die na één keer gebruiken naar de vuilverbranding gaan, dat kan beter.’

Kromme tenen

Onrust vertelt beeldend: ‘Het is toch ook van de zotte, dat ik ’s ochtend naar de bakker ga voor mijn croissantjes en dat ik ze verplicht in een zakje moet meenemen. Ze worden in zo’n plastic zakje gedaan met gaatjes en een koordje om hem dicht te maken. Ik reken af, loop naar buiten, haal mijn broodjes uit het zakje en gooi het zakje weg. Al met al hebben mijn croissants slechts een paar minuten in dat zakje gezeten. Daar krijg ik echt kromme tenen van.’

Duurzame verpakkingen als impuls voor je bedrijf

‘In een cafetaria is het best lastig om continu te vernieuwen. Je kunt eens een andere saus proberen of een snackje toevoegen aan het menu, maar echt grote vernieuwingen, dat is gewoon moeilijk’, zegt Lars Onrust. ‘Helaas zijn ook veel producten gewoon in de supermarkt te koop, waardoor het een uitdaging is om onderscheidend te zijn.’

Onrust vindt verpakkingen een geschikte eerste stap om je bedrijf onderscheidend te maken op het gebied van duurzaamheid. ‘Als je slim bent, zoek je voor ál je verpakkingen een duurzaam alternatief. Als je dat goed aanpakt, er veel over praat en uitdraagt dat je bezig bent met duurzaamheid, kan het niet anders dan dat het nieuwe klanten aanboort. Ik ben ervan overtuigd dat het een impuls kan geven aan je bedrijf.’

Storytelling

Bij Puur Passie zijn alle disposables van karton of hout. ‘Onze rietjes zijn van suikerrietpulp, maar het nadeel daarvan vind ik dat deze rietjes eruitzien als gewone plastic rietjes. Dat betekent dat we heel duidelijk moeten communiceren dat deze rietjes biologisch afbreekbaar zijn.’ Onrust ziet dat weer als een kans: ‘Het is een goed verhaal om te vertellen, dus wij hebben bordjes bij de rietjes geplaatst met uitleg daarover.’

Puur Passie verpakkingen

Foto: Wick Natzijl

Karton of hout

De kartonnen bakjes die hij gebruikt voor het ijs heeft Onrust laten bedrukken met het eigen logo. ‘Alles is verder van karton of hout: tasjes, zakjes, vorkjes, hamburgerbakjes, maaltijdboxen en zoveel mogelijk voorzien van ons logo. Het is bovendien een goed marketing- en communicatiemiddel. Storytelling is heel belangrijk tegenwoordig, daarom geven wij op onze menukaart ook uitleg over onze ingrediënten en hun afkomst.’

Hogere prijzen

De prijzen voor de duurzame verpakkingen liggen hoger dan die van plastic verpakkingen, bevestigt Onrust. ‘Het past niet bij mijn overtuigingen en concept om dan toch te gaan voor de goedkoopste optie. Ik heb ervoor gekozen om die paar cent per product door te rekenen in de verkoopprijs.’

Afvalscheiding

Sinds een paar weken staan op het terras van Puur Passie gekleurde vuilnisbakken voor het scheiden van afval. ‘Ook dat is een stukje storytelling: het is meteen duidelijk dat we op die manier ons steentje bijdragen. En het werkt ook: zelfs toeristen letten op dat ze hun afval in de goede bakken gooien. Zo zie je maar dat ook onze gasten er heel erg mee bezig zijn.’

Puur Passie verpakkingen

Foto: Wick Natzijl

In gesprek

Toch zit de doorgewinterde ondernemer nog met iets in zijn maag. ‘Ik doe heel erg mijn best met mijn duurzame verpakkingen en biologische producten. Net als veel andere ondernemers trouwens. Wat ik dan zo frustrerend vind, is dat ik mijn bio-afbreekbare disposables in principe niet goed kan afvoeren. Waar laat ik het? In feite komt het erop neer dat een groot deel alsnog de vuilverbranding in gaat. Dat is natuurlijk bizar. Daarom ga ik binnenkort een gesprek aan met de afvalverwerker uit deze regio. Ik kan wel alles duurzaam aanbieden en netjes mijn afval scheiden, maar de stappen die daarop volgen, zijn minstens zo belangrijk.’


Reageer op dit artikel