artikel

5 vragen aan: Noah en Julius, frietkraam ’t Friet-Uurke

Bedrijfsvoering 1375

5 vragen aan: Noah en Julius, frietkraam ’t Friet-Uurke
Noah Rolink (links) en Julius Remmer. Fotografie Peter Roek

Julius Remmer en Noah Rolink (beiden 18) zien in Amsterdam de drukte voor een kraam die verse friet verkoopt. Dat is iets voor ons, concluderen de studievrienden. Voor €5000 kopen ze frietkraam ’t Friet-Uurke, inclusief vergunning voor de jachthaven van Bruinisse. Nu nog een vakantiebaan, straks mogelijk een florerende onderneming.

Waarom een frietkraam?
‘Julius had het met een vriend al eens gehad over een eigen frietkraam, maar die had geen interesse. Ik wel. We zagen het succes in Amsterdam en hebben voor ons profielwerkstuk de onderneming opgezet. In november kochten we de wagen inclusief vergunning voor verkoop in de jachthaven van Bruinisse. In de vakantieperiode zijn we geopend van woensdagavond tot en met zondag.’

Voor zo’n klein bedrag koop je een kant-en-klare wagen?
‘De enige extra aanschaf is een tweede frituur, voor het voorbakken van de verse friet. We hebben de frietwagen gekocht van de eigenaar van de supermarkt in de jachthaven en zijn heel erg gematst. Verder betalen we voor de standplaats en komen er kosten bij voor cursussen. We kunnen er met zijn tweeën prima in werken. De reacties zijn positief. Recent zetten we op een zondag ruim 10 procent van de aanschafwaarde om, terwijl het seizoen nog moet beginnen.’

We zagen het succes in Amsterdam en hebben voor ons profielwerkstuk de onderneming opgezet

Doen jullie alles met zijn tweeën?
‘We hebben een vergunning aangevraagd voor een standplaats in Zierikzee. Als we die krijgen, gaan we personeel aannemen en ook nadenken over bezorging. Dan zijn we in de zomer in de jachthaven en de rest van het jaar in Zierikzee. In de vakantie staan we zelf in de wagen. Julius heeft in een strandtent gewerkt, ik drie jaar in een cafetaria. Onze studie gaat voor, in september beginnen we in Rotterdam. Wat veel oefening vraagt, is het tegelijkertijd klaar hebben van friet en snacks. De meest ruime marge die we hebben gehad, is een verschil van 10 seconden.’

frietkraam 't Friet Uurke

Fotografie Peter Roek

Welke verkoopprijzen hanteren jullie?
‘Voor een kleine friet vragen we €2, een grote kost €3 en we verkopen een puntzak voor €2,50. We hebben ons laten leiden door wat we zelf acceptabel vinden. Verder op het menu de frikandel, kroket, kaassoufflé en bitterballen. De friet is vers en de kroketten en frikandellen zijn premium.’

Welke lessen hebben jullie al geleerd?
‘Het is ons een paar keer overkomen dat op zondagavond de friet op was. Weliswaar vlak voor sluitingstijd, maar het is niet goed. Ander aandachtspunt is communicatie. Met elkaar in de wagen, maar ook met onze klanten. De capaciteit is beperkt. Als we grote bestellingen hebben, moeten mensen soms wachten. Leggen we dat uit, dan is er begrip. Grootste uitdaging is het risico dat we lopen. Als we niet verkopen wat we inkopen, draaien we verlies. Daar staat de kick van succesvol zijn tegenover. Dat is wat ondernemerschap zo leuk maakt.’


Reageer op dit artikel