artikel

Spare Rib Express was lang een kleinere speler: ‘Nu willen we groeien’

Bedrijfsvoering 2429

Spare Rib Express was lang een kleinere speler: ‘Nu willen we groeien’
David Pinedo, commercieel directeur Spare Rib Express. Foto: Wick Natzijl

Ambachtelijk, dagvers en eerlijk geprijsd; het zijn de drie pijlers waarmee Spare Rib Express serieus werk maakt van groei. Aan het eind van het jaar telt de franchiseformule 62 vestigingen in Nederland en ook in Duitsland ligt een plan. ‘Iedere franchiser krijgt van ons een omzetgarantie.’

Remco Robelus start Spare Rib Express in 1992 met zijn vrouw. Het is dan nog één enkele vestiging in Amsterdam. Als een van zijn beste vrienden aangeeft ook zo’n winkel te willen openen, ontstaat een franchiseformule met nu 57 vestigingen in Nederland.

Ambachtelijke maaltijden

Doelstelling is een maaltijdservice die moet uitblinken in kwaliteit, service en uitstraling en die moet worden gerealiseerd door verse en ambachtelijke maaltijden met een goede prijs-kwaliteitverhouding aan te bieden. Eind dit jaar telt ons land 62 vestigingen en er zijn ambities in Duitsland, waar nu één locatie actief is. Spare Rib Express staat op plek 66 in de Horeca Top 100.

Locaties meer in het zicht

Ook qua uitstraling maakt de formule stappen. Waar Spare Rib Express eerst op industrieterreinen opereerde en vooral zichtbaar was door de zwarte vlammende bezorgauto’s, komen de locaties steeds meer in het zicht. We spreken commercieel directeur David Pinedo, die afbeeldingen bij zich heeft van de nieuwe zaken. Deze locaties matchen op geen enkele manier met de winkels ten tijde van de start van de formule in 1992. Spare Rib Express wil meer zijn dan alleen een bezorgconcept.

Spare Rib Express

Wie Spare Rib Express zegt, zegt toch zwarte auto’s met vlammen?
‘We waren van oorsprong inderdaad een bezorgketen, maar ontwikkelen ons nu volop naar take out & delivery. Winkels op zichtlocaties, waar je ziet dat onze spareribs dagvers zijn en voor het oog van de gast worden bereid. Ongeveer de helft van alle vestigingen is ingericht volgens dit concept en deze scoren een significant hogere omzet. In Drachten is sinds vorig jaar de eerste locatie met zitplaatsen actief. Dat is ons fast casual-dining concept en biedt nieuwe en bestaande franchisers nog meer mogelijkheden. De volgende stap is dat we nog beter willen laten zien dat we geen fastfood zijn maar bezorgrestaurant, en dat we meer willen verrassen als het gaat om smaak. Wij zijn met onze producten wat hoger geprijsd en de uitstraling moet daarbij aansluiten.’

Jullie willen het beste bezorgrestaurant in Nederland en Duitsland zijn. Hoe realiseren jullie dat?
‘Door naast kwaliteit ook in te zetten op uitstraling en service. Met de uitstraling wordt het geld verdiend, daar is al onze marketing op gericht. Door goede service kunnen we onze klanten optimaal bedienen. Alle bestellingen zijn altijd voorzien van een servetje, tandenstoker, citroendoekje en pepermuntje. The perfect serve, zoals we dat noemen. Daarnaast monitoren we alles en verzamelen we klantgegevens door middel van een e-commerce website en onze apps. We zijn erop gericht een ambachtelijke foodserviceketen te zijn die franchisers in staat stelt uit te blinken.’

Spare Rib Express

Sofie en Jurgen van der Linden zijn de gezichten van de Sparerib Express in Drachten.

En dus durven jullie nieuwe franchisenemers een omzetgarantie te geven?
‘Jazeker! Facts are friendly, alles is terug te vinden. Franchise gaat om een win-winsituatie en over een samenwerking voor een langere periode. Een succesvolle franchisenemer is van groot belang voor Spare Rib Express. Vanwege de uitstraling, maar ook omdat deze de producten bij ons afneemt en een fee betaalt over de omzet. Waren we in de eerste jaren vooral blij als ondernemers hun omzet haalden, nu investeren we veel meer in het stimuleren van de oude dag. Welke ambities heb je, wanneer wil je stoppen en wat wil je dan allemaal kunnen doen? Daarop moet de omzet(plannen) zijn afgestemd. Wat voor een geïnteresseerde franchiser ook fijn is, is dat we pas starten met het franchisecontract op het moment dat de ondernemer zijn of haar huurcontract heeft getekend. Iemand kan dus laat in het traject nog uitstappen. Daarmee nemen we wellicht een risico, maar ook hier geldt dat we belang hebben bij tevreden franchisers.’

Er zijn serieuze groeiplannen. Hoe zien die eruit?
‘We zijn lang een kleinere speler geweest, met een organisatiestructuur die niet direct ingericht was voor groei. Nu willen we inderdaad serieus groeien. Eind dit jaar zijn er 62 vestigingen, daarvoor zijn de contracten met franchisers getekend. Ik denk dat er in Nederland ruimte is voor sowieso zo’n honderd vestigingen. Daarnaast zijn we bezig met de Duitse markt.’

Juist daar ging het afgelopen jaar mis: de tweede Duitse locatie sloot de deuren.
‘Dat is absoluut het zakelijk dieptepunt, hoewel dit ging om een persoonlijk faillissement van de franchisenemer. We hebben een Duits marketingbureau in de arm genomen en zijn hard op zoek naar franchisers. De locatie in Neurenberg is een groot succes, met een ondernemer die het begrijpt. Hij kan ons ondersteunen bij het realiseren van die groei.’

Spare Rib Express

Meer vestigingen betekent kleinere bezorggebieden. Niet bang voor ontevreden franchisers?
‘Iedere franchiser heeft zijn eigen afzetgebied en dat is over het algemeen al groter dan bij onze concullega’s. De groei gaat over nieuwe postcodes. Succesvol zijn kan ook met een relatief kleine doelgroep. In Oud-Beijerland hebben we een locatie met een afzetgebied van 80.000 inwoners en deze ondernemer realiseert een boven verwachting hoge omzet. We stimuleren een tweede zaak, maar geloven dat een ondernemer dit vanzelf doet als hij het stuur niet meer kan houden.’

In Groningen is een to go-vestiging geopend en een locatie in Doetinchem komt eraan. Is dit een nieuwe loot aan de stam?
‘Beide locaties zijn gerealiseerd bij onbemande tankstations. Lunch is daar een belangrijk element. Die markt bedienen we met onze flaguettes van zuurdesembrood en Segafredo-koffie. Bovendien voeren we daar het top 5-assortiment van Lekkerland. In Hoorn opent een locatie in samenwerking met Avia.’

Spare Rib Express

Nieuw bij Spare Rib Express: Flaquette Roasted Ribs.

Het logo en de formulekleuren hebben een fastservice-uitstraling, het interieur moet een bezorgrestaurantgevoel oproepen. Hoe match je die twee elementen?
‘De formulenaam en het logo hebben internationale stopkracht, dus dat is een lastige discussie. Dat is ook de reden dat ze terugkeren op het exterieur. Met op de deuren van iedere vestiging de signing ‘ribs, burgers, chicken, fish’. Het interieur straalt een horeca-ambiance uit. Een van de standaard elementen is de stenen wand met daarin het logo zonder de formulekleuren.’

Jullie verkopen naast spareribs ook kip, vis en hamburgers. Dekt de naam Spare Rib Express de lading nog wel?
‘Spareribs zijn nog steeds het meest verkochte product. De hamburgers hebben we aan het assortiment toegevoegd net voordat de hype ontstond. In supermarkten hadden rundvleesburgers het grootste schapaandeel en uit onderzoeken bleek een foodaandeel van liefst 46 procent voor Burger King en McDonald’s. Het past ook nog eens perfect in ons assortiment. We hadden al varken
– onze spareribs -, kip en vis. De burgers zijn van vlees van Angus-runderen en daardoor kunnen we nu een brede doelgroep bedienen. Onze hamburger is 200 gram vlees, de spareribs zijn 650 gram en hebben 325 gram vlees. Een volledige maaltijd dus. Bij ons bestel je om te genieten, niet om snel iets te eten. Dit wordt bevestigd door ons recent verrichte marktonderzoek.’


Reageer op dit artikel