artikel

Shirley’s Friture al 15 jaar een begrip in Made

Bedrijfsvoering 4742

Shirley’s Friture al 15 jaar een begrip in Made
Foto: Peter Roek

Ze was een snotneus toen ze 15 jaar geleden begon, maar inmiddels heeft Shirley Delhij zich wel bewezen met haar wagen. De kracht van Shirley’s Friture is meer dan alleen goede producten en klantvriendelijkheid. ‘Je moet de romantiek van een frietkar niet onderschatten.’

Shirley Delhij is 19 als ze eigenaar wordt van een frietwagen in het Brabantse Made. 15 jaar later heeft ze nog geen moment spijt gehad van de stap die ze als jongeling heeft genomen. ‘Mijn geheim? Vriendelijk en dankbaar zijn, en uitgaan van eigen kracht.’

Op je 15e dromen van een toekomst in de fastservicebranche. Shirley Delhij doet het. In 1998 start ze op 14-jarige leeftijd als hulpkracht bij cafetaria ’t Pleintje in Made. ‘Ik heb werken van huis uit meegekregen. Mijn ouders hadden een boerenbedrijf.’

Ze vindt haar bijbaan ‘hartstikke leuk’ en krijgt steeds meer het gevoel dat dit is wat ze wil. ‘Ondernemerschap stond vast, en dagelijks contact met mensen. Eigenlijk dacht ik aan bloemist of schoonheidsspecialist.’

Shirley's Friture

Foto: Peter Roek

Nieuw leven in de frietwagen

Alles komt in een stroomversnelling als de vader van haar beste vriendin haar in contact brengt met bekende Madenaar Piet van Dongen. Hij staat al 45 jaar met een frietwagen in het centrum van het dorp, maar heeft de activiteiten op een lager pitje gezet. Met de inzet van Delhij kan dat nieuw leven worden ingeblazen. Ze spreken af dat ze op termijn de wagen kan overnemen.

‘Dat vrienden gingen stappen als ik aan het werk was, heb ik nooit lastig gevonden. Ik heb evenmin moeite met horecatijden, geen moment spijt gehad en nooit meer verlangd naar een baan als bloemist of schoonheidsspecialist.’

Spontane houding

De stap van Delhij leidt niet tot alleen maar enthousiaste reacties. ‘Piet was een begrip en is ook nog eens een heel leuke vent. Ik was een snotneus en moest mezelf bewijzen. De gunfactor verdienen. Hoe ik dat heb gedaan? Door er altijd te zijn en door een open en spontane houding. Ik heb veel hulp gehad van mijn oude baas en zijn partner, die ik beschouwde als tweede ouders. Ook mijn ouders stonden mij met raad en daad bij.’

Shirley's Friture

Foto: Peter Roek

Dankbaar en vriendelijk

Op de vraag naar haar geheim antwoordt ze: ‘Dankbaar en vriendelijk zijn, en uitgaan van eigen kracht. We hebben veel vaste gasten die we bij naam kennen of van wie we weten wat ze bestellen. Als we niet weten wie iemand is, vragen we om de naam en die zetten we op de bon. We roepen nooit de bestelling af. Dat komt onvriendelijk over en het gaat niemand aan wat een ander bestelt.’

Haar klanten zijn niet zoveel veranderd. ‘Het is leuk om te zien dat kinderen die vroeger kwamen met hun ouders, daarna langskwamen met vrienden na het stappen en nu met hun kroost een gezinszak halen. Mensen komen nog steeds ‘buurten’.’

Stabiel is ook het assortiment. ‘Verse friet en zo’n dertig snacks. Ik heb geen zin in producten waar je er in een weekeinde drie of vier van verkoopt. Mensen die daarvoor komen, vinden altijd een alternatief.’

Shirley’s bestelapp

Shirley’s Friture heeft sinds 2015 een eigen bestelapp en die werkt volgens eigenaar Shirley Delhij ‘als een tierelier’. ‘Zo’n 15 tot 20 procent van de omzet komt van de online bestellingen, al is dat niet vanzelf gegaan. De jeugd vond het meteen interessant, het gros volgde pas later. Ook technisch verliep alles niet vlekkeloos en waren er opstartproblemen. Bijvoorbeeld met de wifi-aansluiting in de kar.’

Nu heeft de app een zuigende werking. ‘Klanten zien bestellingen klaarstaan en ontdekken dat mensen niet hoeven te wachten. Ik vind vooruitgang en gemak heel belangrijk.’

Bezorgen doet ze niet. ‘Dat past niet bij een frietkraam en ik ben er nog niet van overtuigd dat dit de kwaliteit bevordert.’

Geen vaste locatie

De echte wil om te verhuizen naar pand heeft al die jaren ontbroken. ‘Ik heb voldoende locaties bekeken, maar de conclusie was steeds dezelfde: hier word ik onderaan de streep niet beter van. Mijn mobiele wagen is op maat gemaakt en up-to-date vanwege mijn behoefte aan innovatie en techniek.’

Romantiek van een frietkar

In Made zijn vier cafetaria’s. De concurrentie is dus fors, maar Delhij constateert dat iedere ondernemer zijn eigen klantenkring heeft. ‘Je moet de romantiek van een frietkar niet onderschatten. Het contact is erg persoonlijk en mensen zien alles wat er gebeurt. Met name op zaterdagmiddag wordt veel ter plekke gegeten. Mannen die een kroket of frikandel aan de kar komen doen.’

Delhij is zich bewust van de nadelen van een frietwagen. ‘Het is lastig te verkopen. Je hebt een vergunning nodig. Deze standplaats is er al 75 jaar, maar vanzelfsprekend voelt en is het nooit. Dat zorgt soms voor spanning en onzekerheid.’

Shirley's Friture

Foto: Peter Roek

Kinderen van ondernemers

Shirley Delhij werkt met bijna alleen maar kinderen van ondernemers. ‘Dat is zo gegroeid, omdat hun instellingen en karakters het beste bij mij passen. Zij zien het werk, hebben dat van huis uit meegekregen. En ze hebben een eigen mening en vinden ergens iets van. Zo zit ik ook in elkaar.’

Balans vinden

Haar belangrijkste les noemt ze de zoektocht naar balans. ‘De eerste 10 jaar heb ik alleen maar gewerkt en dat is mede de oorzaak geweest van mijn stukgelopen relatie. Ik vond dat ik er moest zijn en had het idee dat ook klanten dat vonden. Met kinderen gaat dat schuren. Als ik op het werk was, voelde ik me schuldig ten opzichte van hen. Thuis had ik schuldgevoelens richting mijn klanten en medewerkers.’

Delhij kan het werk nu gemakkelijker en beter loslaten. ‘Door de stabiliteit van het team, de groei van het bedrijf en mijn leeftijd. Mijn huidige partner is eveneens ondernemer, we begrijpen en corrigeren elkaar.’

‘De belangrijkste ontwikkeling die ik heb doorgemaakt? Dat ik meer ondernemer ben geworden. Ik ben absoluut trouw aan mijn leveranciers, maar let wel op de prijs. Daar ben ik ook heel open over.’

Op haar plek

Iedere donderdag rijdt Shirley Delhij haar frietwagen naar de standplaats in het centrum van Made. Om daar vervolgens te staan tot zondagavond. ‘Sinds 2015 heb ik de vergunning voor de donderdag.’ Van 2005 tot 2014 stond ze in Wagenberg. ‘Die standplaats heb ik overgedaan, omdat het steeds moeilijker te combineren werd. Meermaals ben ik benaderd door een investeerder, die met mij wilde uitbreiden. Dat zie ik niet zitten, hoewel ik me dan wel vereerd voel. Ik kom uit Made en ben hier op mijn plek.

Shirley's Friture

Shirley’s stond 15 jaar geleden ook al in Snackkoerier, toen ze op haar 19e de frietkar overnam. Foto: Peter Roek


Reageer op dit artikel