artikel

Burger Business: ‘Ik durf te zeggen dat wij onze maaltijdbezorgers beter begrijpen’

Bedrijfsvoering 551

Burger Business: ‘Ik durf te zeggen dat wij onze maaltijdbezorgers beter begrijpen’
Valentijn Prince (links) en Daan van Loon. (C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

De bezorgmarkt blijft groeien en biedt volop kansen voor ondernemers in fastservice. Maar er is gebrek aan personeel, verkeersveiligheid van maaltijdbezorgers is een uitdaging en de commissies blijven stijgen. Daan van Loon (30) en Valentijn Prince (28) manoeuvreren daar met Burger Business handig langsheen en zijn klaar voor groei. ‘We steken veel energie in het groepsgevoel.’

Burger Business is een bezorgconcept dat is gespecialiseerd in hamburgers en halal kipburgers. Eigenaren Daan van Loon en Valentijn Prince hebben op dit moment drie vestigingen – Breda, Eindhoven en Tilburg – maar gaan er een franchiseformule van maken. Voor overname van de zaak in Eindhoven zijn gesprekken gaande, en op termijn moet ook een franchiser worden gevonden voor Breda. Tilburg wordt dan de flagshipstore.

Flinke operatie

De beslissing om te gaan franchisen, heeft vooral te maken met de groei die het bedrijf doormaakt. Burger Business is inmiddels een flinke operatie, zegt Prince. ‘We draaien richting de €2 miljoen omzet en hebben rond de 120 werknemers. We merken dat onze tijd gaat zitten in andere zaken dan de werkvloer. We denken dat de sterke punten van het concept beter tot uiting komen als er op iedere locatie een goede ondernemer in de zaak staat. Als je er zelf niet bent, is het toch anders.’

Eén vestiging per franchisenemer is de filosofie die ze voorlopig hanteren. ‘De bezorgmarkt is booming, het concept heeft zich bewezen en als ondernemer kun je zelf kiezen waar je wilt zitten met je zaak. Nog dit jaar moeten de eerste nieuwe locaties openen.’

Kunnen jullie genoeg medewerkers vinden?
Prince: ‘Wij hebben de luxe dat we voldoende mensen hebben, maar het is absoluut lastig. Geld is meestal niet de drijfveer. Jongeren werken of helemaal niet, of kunnen bij een collega hetzelfde verdienen. Wij prikkelen ze door ze te belonen.’

We steken veel energie in het groepsgevoel; cruciaal voor jongeren in deze leeftijdsgroep

Hoe ziet dat eruit?
Prince: ‘De fooi die ze krijgen, mogen ze houden. We werken met een bonusstructuur. Na drie maanden, na een half jaar en na een jaar krijgen ze een salarisverhoging. Medewerkers die goed functioneren en waarin wij vertrouwen hebben, kunnen op onze kosten een BBL-opleiding volgen.’

Van Loon: ‘Wij zorgen voor het eten onder werktijd. Omdat je niet iedere dag een hamburger kunt eten, wisselen we met gesloten beurzen met collega’s. We hebben geïnvesteerd in echt goede regenkleding en bij slecht weer kunnen ze net even vaker iets te drinken pakken.’

Prince: ‘We steken veel energie in het groepsgevoel; cruciaal voor jongeren in deze leeftijdsgroep. De bezorgmarkt groeit enorm en ook de economie trekt aan, er is dus zo veel te kiezen voor ze.’
Van Loon: ‘We zijn zelf nog jong, dat helpt. Ik durf te zeggen dat we onze bezorgers, variërend in leeftijd van 15 tot en met 23 jaar, beter begrijpen.’

Burger Business

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Gedragen ze zich daardoor ook beter in het verkeer?
Van Loon: ‘Zo snel mogelijk van A naar B, maar met inachtneming van de verkeersregels. Dat is onze boodschap voor iedere bezorger. We hebben in het verleden wel
selectiecriteria gehad, maar die moeten we steeds meer loslaten vanwege het tekort op de markt.’

Prince: ‘We vertellen duidelijk wat we verwachten. Kom niet in je trainingspak naar je werk, doe je oortjes uit wanneer je aanbelt bij een klant, dat soort zaken. Alles moet je uitleggen en daarbij proberen we de juiste balans te vinden.’

Dan gebeuren er ook nog eens ongelukken.
Van Loon: ‘Ja, en ook bij ons. Helaas. ‘Gelukkig’ niet alleen door schuld van onze bezorgers. Boetes betalen ze zelf.’

Prince: ‘Het verzekeren van scooters is flink duurder geworden. De premie en het eigen risico zijn verhoogd. Daar komen de stijgende personeelskosten bovenop. Een gemiddelde werknemer is de afgelopen jaren 25 tot 30 procent duurder geworden, en vanaf volgende maand moet je iemand van 21 belonen als volwassene. Nu is die leeftijd nog 23 jaar.’

Verklaart dat jullie keuze voor e-bikes?
Prince: ‘E-bikes zijn beter voor het milieu en er gebeuren minder ongelukken mee. Bovendien zijn ze goedkoper en hoeven ze niet extra verzekerd te worden, omdat ze vallen onder onze inboedelverzekering.’

Van Loon: ‘Groot voordeel is ook dat geen rijbewijs nodig is en bezorgers van 15 jaar dus de weg op kunnen. De tijd dat op een scooter rijden populair was, is voorbij. Jongeren kunnen nu al starten met autorijlessen als ze 17 zijn en slaan de scooter daarom over.’

Burger Business

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Naast een eigen app, werken jullie met meerdere bezorgdiensten. Waarom?
Prince: ‘Wij zijn heel blij met een dienst als Thuisbezorgd. Die is er en gaat ook niet meer weg. Wij halen daarmee nog steeds de meeste omzet binnen. Natuurlijk is de commissie flink en moet die niet nog verder toenemen, maar daar ligt voor ons niet het probleem. Het percentage dat we afdragen, is bij alle aanbieders zo goed als hetzelfde. Wij hebben veel meer moeite met de verouderde techniek. Aanpassingen doen is erg ingewikkeld en gaat traag. Te traag.’

Van Loon: ‘Als je op Thuisbezorgd staat, dan levert je dat gewoon geld op. Zo simpel is het. De commissie die je betaalt, ben je anders kwijt aan marketing. Zonder de garantie dat je hetzelfde realiseert.’

Prince: ‘We kiezen inderdaad voor meerdere aanbieders om de omzet te spreiden. Daarom onze app, al is die ook voor betere klantenbinding. We komen meer over ze te weten en kunnen ze aanbiedingen op maat doen. We promoten het actief. Elke bestelling is voorzien van een flyer.’

Burger Business

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Hoe gaan jullie om met klachten?
Prince: ‘We geven nooit geld terug. Als een klant niet tevreden is en ik geef hem zijn geld terug, dan weet ik zeker dat ik hem niet terugzie. Ze krijgen een gratis volgende bestelling. Dat geeft ons een tweede kans.’

Van Loon: ‘Als we een avond hebben met relatief veel klachten, dan merken we dat zelf vaak al wel aan hoe het in de keuken gaat.’

Prince: ‘In het begin waren we heel erg gefocust op de recensies. Dan baalde ik als we geen vijf sterren kregen. Inmiddels hebben we geleerd dat klanten die lekker hebben gegeten, geen recensie schrijven.’

Van Loon: ‘Uitgangspunt is dat een bestelling binnen een minuut de deur uitgaat. Dat betekent dat we starten met de bereiding als de bezorger binnen is.’

Prince: ‘Als vijf mensen dezelfde klacht hebben, mag je ervan uitgaan dat zij gelijk hebben. Bestellen moet niet te ingewikkeld zijn. Zelf haak ik af als er een hoog minimaal bedrag is en de bezorgkosten fiks zijn. Bij ons moet je voor ten minste €10 bestellen; dat is de prijs van een menu. De bezorgkosten bedragen €1 en die vervallen bij een bestelling van €25 of meer.’

Is het nog steeds een uitdaging om de producten met de juiste kwaliteit bij de ontvanger te krijgen?
Prince: ‘We zijn Burger Business gestart net voordat de bezorgmarkt een hype werd. In die fase was het nog wel eens stoeien, omdat niet alle faciliteiten voorhanden
waren. Nu is het landschap veranderd en zijn de technieken verbeterd. Er zijn bijvoorbeeld goede warmhoudzakken en geschikte voertuigen, inclusief routeplanners.’

Er staan ook tafels en stoelen in jullie vestigingen. Gaan jullie een nieuwe markt benaderen?
Prince: ‘De bezorgmarkt groeit, maar dat geldt ook voor de concurrentie. We proberen de omzetkanalen te spreiden. Inmiddels halen we 30 tot 40 procent uit catering en eat-in. Eat-in kunnen we er relatief eenvoudig bij doen. Daarvoor hoeven we enkel extra burgers te bereiden op een bakplaat die toch al in bedrijf is. Door te cateren, vergroten we ook onze naamsbekendheid. Dat helpt ons bij onze franchiseambities.’

Burger Business

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal


Reageer op dit artikel