artikel

Sheng Chen van Big Bread Kitchen: ‘Op schema voor 30 zaken in 2020’

Bedrijfsvoering 979

Sheng Chen van Big Bread Kitchen: ‘Op schema voor 30 zaken in 2020’
Foto: Peter Roek

Big Bread Kitchen groeit hard. Er zijn inmiddels 21 vestigingen, terwijl binnen afzienbare tijd nog zaken in Son en Breugel en Amersfoort worden geopend. En daarmee is de honger van formule-eigenaar Sheng Chen nog lang niet gestild. ‘Ik zie zeker ook kansen in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.’

Er is binnen de sector veel waardering voor Sheng Chen (41) van Big Bread Kitchen. De zeer gedreven Chinese ondernemer heeft in zijn eentje in een relatief korte periode een groot en gezond bedrijf opgebouwd. Hij deed dat zonder hulp van investeerders zoals dat bij andere formules vaak wel het geval is.

Geleidelijk maar gestaag

Chen ging in 2003 van start met een eigen cafetaria. Vijf jaar later werd het een franchiseorganisatie. Daarna groeide Big Bread geleidelijk maar gestaag, zowel in kwantiteit als kwaliteit. Vooral de laatste anderhalf jaar verliep stormachtig. Voor de formulebaas geldt 2017 als kantelpunt. Sindsdien is er sprake van een stroomversnelling. Het concept werd aangepast en er kwamen acht zaken bij.

Wat gebeurde er twee jaar geleden?
‘Ik kreeg na enkele hectische jaren tijd om de koers bij te stellen. Dat was nodig, want als ondernemer moet je blijven vernieuwen. Onderscheidend vermogen op alle fronten is van doorslaggevend belang. Door de veeleisende consument ligt de lat steeds hoger. Daarnaast zit de concurrentie ook niet stil, integendeel. Ik vond dat het anders moest en had de tijd en energie om het aan te pakken. Het begon bij de naam. Cafetaria Big Bread dekte de lading niet meer. Big Bread Kitchen was meer in lijn met waar we naartoe wilden: een professionele totaalzaak voor alle eetmomenten van de dag. Het werd breed van opzet, luxer met een uitgebreider assortiment, maar moest toch laagdrempelig blijven. Dat was de uitdaging.’

Het was de bedoeling dat de zaken een ander karakter kregen?
‘Die ontwikkeling was al eerder ingezet, maar met de naamsverandering werd het ook duidelijk gecommuniceerd. Sindsdien gelden we als cafetaria/lunchroom/restaurant. Je moet in deze tijd meerdere doelgroepen aanspreken. Big Bread als onderdeel van de naam werd bewust gehandhaafd om onze vaste klanten niet kwijt te raken. Met de nieuwe uitstraling wilden we tevens een nieuw publiek bereiken.’

Waar doel je dan op?
‘Naast klanten die een frietje met een snack komen eten, ook gasten die juist lekker lang willen tafelen. Daarvoor waren een andere naam en een luxer gevelbeeld nodig. Ook binnen moest het nodige veranderen. Een upgrade dus. Niet langer de schreeuwerige kleuren. Een sfeervolle aankleding, warme tinten en comfortabel meubilair om mensen een restaurantervaring te bieden. De integratie is goed gelukt. We trekken steeds meer zittenblijvers en behouden onze afhaalgasten.’

Heeft het assortiment ook een ontwikkeling doorgemaakt dan?
‘Absoluut. Dat was nodig gezien de koerswijziging. Het aanbod is uitgebreider en luxer. De nadruk ligt op vers, ambachtelijk en gezond. Verantwoord genieten, dat willen steeds meer klanten. Bij ons zie je terug in de broodjes, menu’s en vlees- en visgerechten. De producten komen deels van lokale ondernemers zoals de plaatselijke slager. Maar we verkopen ook vers fruit, maaltijdsalades en smoothies. Het wordt gemaakt zonder conserveermiddelen, toegevoegde suikers en E-nummers.’

In hoeverre speelt het interieur een rol in het succes?
‘Dat mag je zeker niet onderschatten. We doen voor het ontwerp van onze winkels sinds enige tijd een beroep op A3 Interieurbouw. Dat betaalt zich uit. Het zijn ware specialisten, ze weten precies de juiste toon te bereiken. We hebben daardoor een eigen gezicht door de nieuwe huisstijl, profiteren van een optimale routing en er wordt volop beleving geboden.’

Verder geef je niet veel uit handen. Groeit het niet boven je hoofd?
‘Het scheelt dat ik moeilijk kan stilzitten. Maar ik maak inderdaad lange dagen en veel uren. Dat is toch een beetje de aard van het beestje. Het is ook zo leuk om te doen,
zeker als het succes heeft. Maar met drie eigen en zo’n twintig franchisezaken moet je oppassen dat het allemaal niet te gek wordt. Daarom heb ik een formulemanager aangetrokken die me ondersteunt. Op korte termijn wil ik er nog een manager bij. Dan wordt het beter te behappen, zijn we in staat ondernemers nog betere te begeleiden en kunnen we een volgende stap in het groeiproces maken.’

Big Bread Kitchen

Sheng Chen emigreerde in 1996 met zijn familie van China naar Nederland. Hij was toen 18 jaar. Chen doorliep de koksopleiding en werkte enkele jaren in een Chinees restaurant. Later deed hij meer ervaring op bij gerenommeerde Nederlandse restaurants.

In 2003 begon hij zijn eigen zaak, Cafetaria Big Bread. In 2008 werd het een franchiseorganisatie. In 2017 ging de formule verder onder een nieuwe naam: Big Bread Kitchen.

Binnenkort gaan er nog twee nieuwe vestigingen open, in Amersfoort en Son en Breugel. Dan staat de teller op 23. Het is de bedoeling dat er dit jaar nog meer zaken bijkomen. Het doel is dertig zaken in 2020.

Alle aangesloten ondernemers zijn van Chinese afkomst. Hoe komt dat?
‘Dat is zo gegroeid en heeft natuurlijk ook te maken met mijn eigen achtergrond. Het geeft ze een goed gevoel, hoor ik vaak. De franchisenemers zijn te spreken over de formule en vertellen het rond. Ze ervaren de kosten als laag, en noemen de goede begeleiding en de onderscheidende producen van onze groothandel als belangrijke pluspunten. We helpen op alle fronten, ook met de financiering, zijn een relatief kleine organisatie met korte lijnen en een heel persoonlijk contact. Over de Chinese franchisenemers ben ik overigens zeer tevreden. De tweede generatie is modern en staat open voor vernieuwing, spreekt de taal en is zeer gastgericht. Dat zie je bijvoorbeeld hier in Hilvarenbeek, waar Wenjie Qiu en zijn vriendin Xiyu Wang het uitstekend hebben opgepakt.’

Big Bread Kitchen Hilvarenbeek

Big Bread Kitchen Hilvarenbeek. Foto: Peter Roek

Wat zijn de voorwaarden om aan te sluiten?
‘Het belangrijkste is dat ze ondernemend moeten zijn en over enige horeca-ervaring beschikken. De investering voor een nieuwe of bestaande zaak bedraagt zo’n €200.000. Daarvoor moeten ze ongeveer €80.000 aan eigen geld beschikbaar hebben. Het gaat bij ons niet om soft of full franchise, het zit er tussenin met een compleet marketingpakket vanaf €450 per maand. Door aangesloten ondernemers moet minimaal 80 procent van het assortiment worden afgenomen bij Chefs Culinar, onze vaste groothandel.’

Wat is nu de grootste uitdaging?
‘Onderscheidend vermogen is van doorslaggevend belang. Mede daarom willen we ons nog meer gaan richten op gezonde producten. De vraag zal verder toenemen. Ook duurzaamheid is een aandachtspunt. De bakwanden in de nieuwe zaken zijn elektrisch. Plastic verpakkingsmateriaal wordt grotendeels vervangen door karton. Tot slot, door de uitbreiding kunnen we veel nieuwe medewerkers gebruiken. Het is lastig geschikt personeel te vinden. Dat proberen we te verhelpen door werving op social media, ze intern op te leiden en beter te belonen dan andere bedrijven.’

Big Bread Kitchen

Het interieur van Big Bread Kitchen Hilvarenbeek. Foto: Peter Roek

Dertig vestigingen in 2020 was altijd het doel. Ga je dat halen?
‘Daar lijkt het wel op, we zitten op schema. Big Bread Kitchen zit nu vooral in de provincies Gelderland en Noord-Brabant. Het is nu tijd om verder te kijken. Ons concept leent zich prima voor grote steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht. Ik kijk er al naar geschikte locaties.’


Foto's

Reageer op dit artikel