artikel

Wouter Wolters kijkt verder dan Preuverie de Toren

Bedrijfsvoering 1040

Wouter Wolters kijkt verder dan Preuverie de Toren
Foto: Marcel van Hoorn

Preuverie de Toren in Echt onderging afgelopen jaar een upgrade, die onlangs werd afgerond met de opening van het vernieuwde terras. Eigenlijk had Wouter Wolters liever grootscheeps verbouwd, maar hij zag hiervan af, omdat de toekomst op een aantal punten onzeker is. ‘Dankzij de gedane aanpassingen kunnen we de komende jaren toch vooruit met ons bedrijf.’

Wouter Wolters is er de persoon niet naar om achterover te leunen; hij zoekt continu naar manieren om zijn bedrijfsvoering te optimaliseren en zich te onderscheiden. Deze houding werpt zijn vruchten af. Zo voerde Preuverie de Toren in 2011 de Cafetaria Top 100 aan.

‘Dat heeft ons geen windeieren gelegd’, zegt Wolters. ‘In de eerste zes tot acht weken hadden we in de spits 55 procent meer bezoekers. Daarvan hebben we zo’n 22 procent structureel weten vast te houden. Maar dat komt ook, omdat we continu in beweging blijven, de puntjes op de i proberen te zetten en nieuwe dingen bedenken. Je moet gasten blíjven verrassen.’

Nieuwe uitdaging

Tegelijkertijd is de ondernemer zich sinds enkele jaren aan het oriënteren op de toekomst. Dat betekent concreet dat hij uitkijkt naar een nieuwe uitdaging. ‘In 1996 ging ik al meewerken in de zaak, die toen nog werd gerund door mijn ouders. Inmiddels zijn we 23 jaar verder en begint het te kriebelen om weer iets nieuws op te zetten. Wat precies weet ik nog niet; wellicht ga ik een tweede zaak openen.’

Preuverie De Toren

Foto: Marcel van Hoorn

Misbaar maken

Dat betekent zeker niet dat hij stopt met ‘de Toren’. ‘Maar ik moet mezelf wel ‘misbaar’ maken. Het moet ook kunnen draaien zonder mij. Om die reden heb ik de afgelopen jaren geïnvesteerd in vaste medewerkers met kennis en horeca-ervaring, waaronder twee bedrijfsleiders. Voorheen werkten we meer met studenten en oproepkrachten. Hierdoor kan ik een stapje terugdoen en me richten op andere dingen, maar weten we ook onze service, kwaliteit en efficiency naar een hoger plan tillen.’

Onduidelijke toekomst

Tegelijkertijd is het maar de vraag of Preuverie de Toren op de huidige locatie blijft zitten. ‘Er zijn hier behoorlijk wat ontwikkelingen in het dorp; de gemeente wil de kern van Pey (gemeente Echt) opknappen. Maar het is nog onduidelijk hoe één en ander concreet vorm gaat krijgen. Door de herinrichting zou het kunnen dat we straks niet meer op de juiste plek zitten met onze zaak. Er staan wel enkele horecapanden langs de provinciale weg leeg, die misschien interessant voor ons kunnen zijn. Veel is op dit moment echter nog onzeker. En het zal nog wel even duren voordat alles uitgekristalliseerd is.’

Preuverie De Toren

Foto: Marcel van Hoorn

Teveel gasten

Om deze reden is een grootscheepse verbouwing op dit moment geen optie voor Wolters. Terwijl dat eigenlijk wel wenselijk zou zijn, geeft hij toe. ‘In de weekeinden hebben we gemiddeld veertig tot zestig gasten te veel voor het aantal zitplekken dat we hebben. Eigenlijk zouden we dus bij moeten bouwen, maar dat is op dit
moment niet verstandig.

Klantenstroom managen

Nu probeert de ondernemer de klantenstroom zo goed mogelijk te managen en te verdelen, en op die manier toch meer omzet te genereren. ‘Bijvoorbeeld door in de weekeinden tussen 12.00 en 16.30 uur 20 procent korting te geven op de rekening, wanneer mensen komen eten in het zitgedeelte van onze cafetaria. Dit heeft de uitstraling van een restaurant: gasten worden aan tafel bediend en kunnen ook een driegangenmenu bestellen.’

Bestellingen sturen met wificode

Preuverie de Toren biedt haar gasten gratis wifi aan. Bijzonder is dat het wachtwoord varieert. ‘We kunnen dit aanpassen, met behulp van een app op onze telefoon, zegt Wolters. ‘Meestal nemen we de naam van een gerecht of drankje als wachtwoord; daarmee kun je namelijk sturing geven aan de bestellingen van mensen. Zit de zaak helemaal vol, dan kiezen we bijvoorbeeld voor ‘zuurvlees’ als wachtwoord. Dit is namelijk sneller te bereiden dan een biefstukmenu. Maar hoeveel je hiermee bereikt, hangt ook af van je medewerkers; zij moeten deze tool wel gebruiken in de bediening en hierop inhaken in het gesprek met een gast.’

Binnen en buiten opgefrist

Omdat Wolters het, ondanks dat hij ‘in de wacht’ staat, belangrijk vindt om zijn zaak bij de tijd te houden en de concurrentie een stap voor te blijven, werd de binnen- en buitenzijde van de Toren afgelopen jaar op diverse punten opgefrist. De buitengevel werd geverfd in een antracietkleur en ook binnen zijn de nodige aanpassingen doorgevoerd. De bar in het restaurant, die de uitstraling had van een bar in een bruin café, is nu omlijst met grijze steenstrips en opgehoogd, om extra bergruimte te creëren. Ook kregen de muren een nieuw likje verf en werd er opnieuw behangen.

Preuverie De Toren

Foto: Marcel van Hoorn

Meer sfeer en luxere uitstraling

‘Onze laatste verbouwing dateerde uit 2008. Toen gingen we in het afhaalgedeelte voor bordeauxrode muren, achter voor geel en oranje. In het restaurant hebben we nu gekozen voor muren in grijstinten en groenkleurig behang, met een motief. Ook zijn de spotjes die we hadden hangen, vervangen door industriële hanglampen. Dit ademt meer sfeer en geeft een luxere uitstraling. Dat laatste mag ook, aangezien we duidelijk merken dat het economisch weer beter gaat: gasten bestellen steeds vaker biefstuk en schnitzel in plaats van een gewoon frietje. De nieuwe inrichting haakt hierbij aan.’

[intermezzo 2]

Nieuwe huisstijl

Ook de huisstijl van Preuverie de Toren werd vernieuwd. ‘Een huisstijl moet in alle opzichten passen bij datgene wat je doet en waar je voor wilt staan’, benadrukt Wolters. ‘Wij willen een fijne locatie zijn, waar mensen lekker kunnen zitten en goed kunnen eten voor een faire prijs.’

Het vorige rood-witte logo, dat 21 jaar oud was, sloot onvoldoende aan bij die gedachte. ‘We hebben nu voor een strak, eigentijds logo in de kleuren zwart en oranje gekozen. Dit laatste was niet toevallig; wij hadden al veel oranjetinten in ons restaurant. Daar hebben we op voortgeborduurd, zodat alles optimaal op elkaar aansluit en echt sprake is van één geheel.’

Naast alle interieuraanpassingen, werd ook geïnvesteerd in een extra productieruimte, waar onder meer producten voor de cateringtak van het bedrijf worden bereid. ‘Onze keuken is behoorlijk klein; op deze manier creëren we meer ruimte en flexibiliteit. Deze productieruimte hebben we ingericht in een voormalige opslagruimte, aan de achterkant van het terras. Voor €2500 hebben we rvs-meubilair aangeschaft en wat tweedehands apparatuur, waaronder een steamer.’

Terras op de schop

Het ‘sluitstuk’ van de upgrade van Preuverie de Toren was de metamorfose van het terras achter de zaak, die vorige maand werd afgerond. Aanleiding hiervoor was het feit dat Wolters veranderde van biermerk. Hierdoor moest hij sowieso investeren in nieuwe parasols en een andere terrasafscheiding.

Preuverie De Toren

Foto: Marcel van Hoorn

Chique uitstraling

Het terras is nu omlijst met steenkorven in combinatie met houten plantenbakken. ‘Dit geeft een meer chique uitstraling, waardoor het terras ook beter aansluit bij de
inrichting van het restaurant. Om die reden hebben we ook gekozen voor groene parasols; deze vormen een mooi geheel met de muren binnen. Verder hebben de muren rond het terras een antracietkleur gekregen, en zijn her en der grote bloempotten met buxusbollen geplaatst. Dit creëert sfeer en oogt moderner.’

Ook kwamen er tien zitplaatsen bij, waardoor het terras nu ruimte biedt voor veertig gasten. ‘Al deze stoelen zijn in het weekend steevast bezet. En dat zonder dat
andere gasten daar iets van merken, doordat ze bijvoorbeeld langer moeten wachten. Dat is mede te danken aan het feit dat we de afgelopen jaren hebben geïnvesteerd in ons personeelsbestand.’

Daarnaast heeft het familiebedrijf diverse simpele dingen aangepast in de werkwijze, om zo een efficiencyslag te kunnen maken. ‘Zo bakten we biefstukken eerst bijvoorbeeld in de pan, nu gaan ze op de bakplaat onder een soort grillbuddy. Dat scheelt enorm veel tijd.’

Preuverie De Toren

Foto: Marcel van Hoorn

Belangrijkste winst

Wat hebben de investeringen opgeleverd? Wolters: ‘Dat is moeilijk te zeggen, maar feit is dat onze omzet afgelopen jaar vrijwel gelijk is gebleven, ondanks dat we op maandag dicht zijn gegaan en ook drie middagen gesloten zijn. Maar de belangrijkste winst is misschien wel dat we nu nog enkele jaren vooruit kunnen met de huidige zaak, totdat duidelijk is welke richting het uitgaat. Ondanks dat we in een tussenfase zitten, halen we toch het maximale uit het bedrijf.’


Foto's

Reageer op dit artikel