artikel

Snackhouse Lobo haalt personeel én omzet binnen met cool wagenpark

Bedrijfsvoering 403

Snackhouse Lobo haalt personeel én omzet binnen met cool wagenpark
Eigenaar Maico Visser investeert graag in zijn bijzondere wagenpark.

Voor Snackhouse Lobo was het opzetten van de bezorgtak een behoorlijke investering. Niet zozeer in de benodigde apparatuur, maar meer in bijzondere vervoermiddelen. Door slim te investeren en een beetje geluk, kon eigenaar Maico Visser een bezorgvloot samenstellen die niet alleen opvalt op de weg, maar ook omzet oplevert en nieuwe medewerkers trekt.

Het wagenpark van Snackhouse Lobo in Alkmaar is een bonte verzameling van twee-, drie- en vierwielers. Het begon drie jaar geleden met twee bezorgscooters. Voor eigenaar Maico Visser was het ook lastig om jongeren daarmee te enthousiasmeren. Al snel breidde hij uit met twee elektrische fietsen en twee Renault Twizy’s, eenpersoons elektrische auto’s met een kleine laadruimte achterin. De wagentjes hebben een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur en je mag er met een scooterrijbewijs de weg mee op.

Loboghini’s

‘Toen kwamen ze wel voor een bezorgbaantje. Ze zitten droog, warm en ze kunnen een muziekje opzetten.’ De autootjes zijn omgedoopt tot Loboghini’s. De investering: € 12.000 per stuk. ‘Dat is een hoop geld. Maar een scooter is ook duur, en daar komen nog benzinekosten bij.’
De Loboghini’s, in de kleuren van Snackhouse Lobo én met het logo erop, zijn populair onder het publiek. ‘Er zijn mensen die bij ons bestellen en per se willen dat we met de Twizy komen, omdat het een milieuvriendelijk vervoermiddel is. Dus dan doen we dat.’

Meer omzet

Bovendien zorgen de wagentjes voor meer bezorgomzet. ‘Als we een bestelling hebben afgeleverd, krijgen we regelmatig een nieuwe bestelling uit diezelfde straat binnen. Mensen hebben ‘m dan zien rijden. Ja, ze zijn prijzig, maar het is geweldige reclame. Mensen maken zelfs foto’s van die wagens.’ Binnenkort wordt de vloot van Lobo weer een stukje breder. Visser heeft zijn oog laten vallen op de Move Vigorous 1500, een overdekte elektrische scooter op drie wielen. ‘Daar hebben we er twee van aangeschaft, die krijgen we in april. Die kosten €6000.’

Snackhouse Lobo

De Renault Twizy’s, eenpersoons elektrische auto’s zijn omgedoopt tot ‘Loboghini’s.

De Move is volgens Visser bovendien een stuk veiliger dan een scooter. ‘Want ze kunnen niet kriskras door het verkeer met die voertuigen. Je gaat ook niet hangend door de bocht, zoals op een fiets of een normale scooter. Bovendien kan ik er meer reclame op zetten. Ik hoef verder dus geen reclame te maken, dat scheelt ook een hoop geld, hoor.’ Visser is streng als het om verkeersveiligheid gaat. ‘De eerste de beste die een klacht krijgt van een weggebruiker, gaat een maand de keuken in. Het lijkt te werken, want we hebben nog nooit een klacht gehad.’

Uitvoerig onderzoek

Voordat hij drie jaar geleden begon met bezorgen, heeft Maico Visser van Snackhouse Lobo eerst uitvoerig onderzocht tot hoever de kwaliteit goed bleef. ‘Dat ging met name om de friet. Ik ben ergens heengereden en heb telefonisch een bestelling doorgegeven. De bezorger wist niet dat ik bij dat adres stond, anders zou hij misschien sneller gaan rijden of extra voorzichtig doen. We maakten het in de auto open om te proeven. Als het goed was, gingen we weer een stukje verder.’ Testen in de praktijk is een must, zegt Visser. ‘Dan zie je pas echt wat er gebeurt. Het broodje bal gaat nu mee met de bal gehakt apart van het broodje. En we doen nu een prikkertje door het hamburgerdoosje, dan blijft de hamburger netjes bij elkaar.’

Drie kwartier

Snackhouse Lobo bezorgt nu in heel Alkmaar en Stompetoren, een dorp 5 kilometer ten oosten van Alkmaar. ‘Dat is voor de bezorgers allemaal goed te doen in zeven tot acht minuten.’
Het eten moet vanaf het moment dat bestelling binnenkomt, binnen drie kwartier zijn geleverd. ‘Als we te laat zijn, krijgen ze gelijk een tegoedbon van €25. We wachten niet tot ze er iets van zeggen, want dan ben je te laat. Je voelt zelf wel aan dat het niet goed is gegaan. En als ik het voel, voelt de klant het ook.’
Snackhouse Lobo heeft een eigen bezorgapp, verzorgd door Foodticket. Het minimale bezorgbedrag is €12 en voor elke bezorging worden er €2,50 servicekosten gerekend. ‘Of het nu hier in de straat is of aan de andere kant van Alkmaar. Doe je dat niet, dan gaan te veel mensen in de buurt bestellingen plaatsen. Dat is gewoon gemak. En het gaat eigenlijk om mensen die verder weg wonen; daar ga je voor bezorgen, want die wil je binnenhalen.’

Snackhouse Lobo

Alle bezorgbestellingen worden bij Snackhouse Lobo bereid in een aparte keuken achterin de zaak.

Lage kosten

In de keuken heeft Visser de kosten relatief laag kunnen houden. ‘We hadden al een extra keuken achter in het pand, die we vijf jaar geleden hebben gebouwd voor de catering. Vanwege de stijging in bezorgbestellingen, wordt de keuken nu ook daarvoor gebruikt. ‘De extra bakwand hebben we op een veiling gekocht voor € 3500. Daar hebben we ontzettend veel mazzel mee gehad. Hij doet nu al twee jaar goed z’n werk.’
Verder bespaart Visser geld met kleine dingen. Zo staat het logo van Lobo wel op de wagens, maar niet op de tasjes. ‘Dat zijn weer extra kosten, en je hebt er eigenlijk niets aan. Het scheelt zo 7 of 8 cent per tasje. Mensen weten toch waar ze het hebben gehaald? De Twizy valt meer op; daar staat wel het logo op. Dan steek ik liever daar geld in.’

Snackhouse LoboOok heeft de ondernemer niet geïnvesteerd in speciale bezorgtassen met bijbehorende warmhoudplaten. ‘We gebruiken simpele warmhoudplaten van Princess. Die kosten vier tientjes. We maken ze warm tot 85 graden. Dan trekken we de stekker eruit en zetten we de doos erop met daarin de bestellingen in tassen. Die plaat doen we, met de doos erop, in een isolatiebox. Dat werkt goed. Je kunt ook luchtiger inpakken, de ventilatie is beter. Mensen zeggen dat ze de bestelling warmer thuisbezorgd krijgen dan wanneer ze het zelf halen.’ 

9 bezorgers
24 euro is de gemiddelde bezorgomzet
4000 euro is de bezorgomzet per week, 30 procent van de totale omzet
2600 bestellende consumenten

Cateringklus bij brand of ongeval

Snackhouse LoboSnackhouse Lobo verzorgt de catering voor de brandweer, politie en ambulance in Noord-Holland Noord, van Castricum tot en met Texel. ‘Dan worden we ’s nachts gebeld met het verzoek om voor vijf of tien man eten te komen brengen’, vertelt Maico Visser. ‘Als er brand is of een ongeluk, dan bellen ze. Tijdens het blussen komen we het eten brengen op locatie. Ze komen het af en toe ook halen. De afgelopen vier weken hebben we het twee keer gehad. Het gebeurt ook weleens drie keer in de week, of twee maanden niet. Dat is ooit ontstaan bij een brand in de buurt, ongeveer twintig jaar geleden.’

 

Reageer op dit artikel