artikel

Franse keten O’Tacos is nog zoekende in Nederland

Bedrijfsvoering 1253

Franse keten O’Tacos is nog zoekende in Nederland
O'Tacos

Rijen dik stond het publiek eind oktober vorig jaar voor O’Tacos op het stationsplein in Utrecht. De van oorsprong Franse fastfoodketen opende destijds de eerste vestiging in Nederland. Nu, 180 dagen later, is de glans van het nieuwe eraf en is het zaak dat O’Tacos weer de aandacht trekt.

Op het Stationsplein voor het Centraal Station van Utrecht wemelt het van de mensen. Allemaal gehaast, op weg naar de ingang van het station of het overdekte winkelcentrum. Vlakbij al die drukte zit O’Tacos. Weliswaar aan het Stationsplein, maar net niet in de loop van en naar het station en van en naar het splinternieuwe en populaire winkelcentrum Hoog Catharijne. Toch kwam O’Tacos er en kende het een succesvolle start. Het was enorm druk, net als in vestigingen in andere landen.

O’tacos is aan het aftasten wat het publiek echt lekker vindt

De opening van de eerste vestiging van O’Tacos in Nederland was een happening. Mensen stonden in lange rijen te wachten voor hun eigen unieke taco met friet en kaassaus. Maar nu? Nu is het rustiger. Het is pittig voor O’Tacos om de aandacht van de gast vast te houden. Helemaal gek is dat niet; op en rond het Centraal Station van Utrecht is de keuze in food reuze. En de O’Tacos-vestiging staat er helemaal alleen voor. Geen collega’s van andere dichtbij gevestigde zaken waarmee zij kunnen sparren of samen acties kunnen optuigen. En de franchisegever zit op afstand, hoewel die de vestiging natuurlijk wel ondersteunt in bijvoorbeeld marketingacties. De inrichting is van deze tijd en het is er gezellig. Dat komt onder meer het gebruik van veel warme kleuren. Ook zijn er een krijtbord, hippe lampen en een muur met houten visgraatkunstwerk.

Niet-alledaagse taco’s

Wellicht dat het aanbod ook een rol speelt. De fastfoodketen verkoopt niet-alledaagse taco’s met als toppings bijvoorbeeld Boursin en geitenkaas en als bijgerecht Franse frietjes met kaassaus. Het is allemaal nieuw voor de Nederlander. O’Tacos is aan het aftasten wat het publiek echt lekker vindt. Die ruimte krijgt het ook van de franchisegever. Het interieur, de uitstraling, logo’s en dergelijke liggen vast, maar qua assortiment is er ruimte om in te spelen op de wensen van de lokale markten. De vestiging in Nederland doet dat bijvoorbeeld met de taco O’Dutch met kip, Goudse kaas en Joppiesaus. Ook is er de taco O’Veggie met falafel, Leerdammer, champignons, paprika, Thai chilisaus en curry. Een beetje na analogie van McDonald’s dat sinds enige tijd ook vegetarische producten in het assortiment heeft. Veggie is hot,
O’Tacos speelt daar ook op in.

O'Tacos

Op eigen initiatief heeft de O’Tacos in Hoog Catharijne de taco O’Beef gelanceerd. Een schot in de roos, maar liefst 50 procent van de verkochte taco’s is de O’Beef met gehakt, kalkoenbacon, cheddar en barbecuesaus. Naast de vaste taco’s, is er een wisselende maandtaco. Verder denkt het bedrijf, zo wordt verteld aan Snackkoerier, na over de introductie van oer-Hollandse producten in combinatie met een taco. Wat te denken van een taco met kroket, friet en kaassaus?

Ambitie van O’Tacos

O’Tacos startte in 2007 in het Franse Grenoble en ging in 2014 franchisen. De keten telt vandaag de dag rond de tweehonderd restaurants in verschillende landen, waaronder Frankrijk, Marokko, Algerije, Brunei, Nederland, de Verenigde Staten en België. De groei van O’Tacos is in een stroomversnelling gekomen, nadat Kharis Capital, het Belgische investeringsfonds achter Quick en Burger King, vorig jaar een meerderheidsaandeel nam in de Franse keten. De groei wordt ook gestimuleerd door het feit dat de keten kleinere ruimtes (80 tot 150 vierkante meter) gebruikt, waardoor minder investeringen nodig zijn en het gemakkelijker is om nieuwe panden te vinden. De ambitie is er zeker om in Nederland te groeien. O’Tacos heeft locaties in Rotterdam en Amsterdam op het oog.

In control

De gast van O’Tacos is overigens altijd in control. In vijf stappen kan namelijk een eigen favoriete taco worden samengesteld. Een overzichtelijk menubord wijst de weg. Het begint met de maat: M, L, XL of XXL voor de gast met de grote trek. Er is ook nog de beroemde Gigataco, die meer dan twee kilo weegt. De taco’s lijken meer op burrito’s of panini’s. Gasten kunnen voor de vulling kiezen uit kipfilet, gehakt, kipnuggets, falafel en worst. Daarna de keuze uit verschillende sauzen (mayonnaise, ketchup, chilisaus, pepersaus) en toppings zoals verschillende soorten kaas, een gebakken ei, spek of champignons. Als bijgerecht is er rijst of Franse frietjes, ook verkrijgbaar met kaassaus. Als dessert is er tiramisu of chocolademousse.

O'Taco's

Diverser en ouder publiek

Het vlees dat wordt gebruikt, is halal: zowel voor autochtonen als allochtonen is het concept interessant. Die bezoeken de vestiging dan ook. Maar waar O’Tacos in andere landen vooral jongeren trekt, is het publiek in de Nederlandse vestiging diverser en iets ouder. Om toch ook jongeren te trekken, denkt de Nederlandse franchisenemer na over de inzet van zogenoemde influencers op social media. Bekende namen als rapper Boef of Little Kleine bijvoorbeeld, die de keten online een warm hart toedragen.
O’Tacos heeft nu ruim tweeduizend volgers op Facebook en een handjevol fans op Instagram. Dat moet groeien. Dat kan met bekende namen, maar dat is nu nog niet haalbaar vanwege de kosten. Wellicht is dat wel mogelijk als er straks meer O’Tacos openen in Nederland. Ondertussen trekken de medewerkers in Utrecht hun jas aan. Een setje flyers in de hand. Ze gaan fans werven. Ook dat doen ze allemaal zelf. Het is pionieren. 

 

Reageer op dit artikel