artikel

5 vragen aan Antoine van Vugt, Eetwinkel Kwebbels

Bedrijfsvoering 498

5 vragen aan Antoine van Vugt, Eetwinkel Kwebbels
Benjamin Leassa en Antoine van Vugt (rechts) van Eetwinkel Kwebbles in Geertuidenberg. Foto: Peter Roek

Eetwinkel Kwebbles in Geertruidenberg is begin dit jaar op 100 procent biologisch afbreekbare verpakkingsmaterialen overgestapt. Mede-eigenaar Antoine van Vugt ergerde zich tijdens het uitlaten van zijn hond mateloos aan het zwerfvuil.

1. Waarom de overstap op 100 procent biologisch afbreekbare verpakkingen?

‘Vanwege het milieu. Ik ben niet heilig en laat thuis weleens een lamp of televisie aan, maar zwerfvuil irriteert mij enorm. Het is geen gezicht als je ergens met de hond loopt en overal ligt rommel. Dat moeten we niet willen.’

2. Je bent volledig overgestapt op duurzame verpakkingen. Hoe gaat dat tot nu toe?

‘We zijn nu ruim een maand bezig met de nieuwe verpakkingen en het gaat hartstikke goed. De verpakking van suikerriet is steviger en de uitstraling is veel beter. Klein nadeel is wel dat ik voorheen honderd frietbakjes kon stapelen en nu nog maar dertig. Dat betekent dus dat ik vaker moet bijvullen en meer opslagruimte nodig heb.’

3. Hoe reageren de gasten op de nieuwe verpakkingen?

‘Negen van de tien bezoekers zeggen niets. Maar je doet het ook voor die 10 procent van de gasten die bewust met het milieu bezig zijn. De andere gasten gaan ongemerkt mee in de milieutrend. Bij elke meeneembestelling hangen we een flyer aan de zak, waarop informatie staat over de verpakking en hoe ze thuis het afval het beste kunnen scheiden. We denken graag mee met de gast.’

Als we allemaal overstappen, geeft dat een betere uitstraling als formule

4. Dat is mooi, maar je hebt waarschijnlijk wel hogere inkoopkosten?

‘Dat klopt. Het nieuwe verpakkingsmateriaal is duurder. Maar we willen vooroplopen en dat het iets meer kost, accepteren we. We hebben de prijzen wel verhoogd, ook omdat de kosten van personeel, energie en btw omhoog zijn gegaan. Een frikandellenbakje kostte inkoop voorheen 2 cent. Nu is dat 10 cent. Maar wij merken niet dat gasten wegblijven door de prijsverhogingen. Een rundvleeskroket van 100 gram kost bij ons €1,95. Een kroketje uit de muur bij Febo is nog altijd €2.’

5. Je bent een pilot. Vind je dat alle Eetwinkel-vestigingen moeten overstappen op 100 procent biologisch afbreekbare verpakkingen?

‘Het mooie van de Eetwinkel-formule is dat er veel vrijheid is. Iedereen bepaalt zelf hoe en wat hij inkoopt. Ik ken een zaak waar de nieuwe bakjes van suikerriet niet eens in de bakwand passen, dus die mag je dat niet opleggen. Wel hoop ik dat we allemaal overstappen. Dat geeft een betere uitstraling als formule en van die betere uitstraling profiteren we allemaal. Ook vind ik dat producenten meer mogen doen. Dat ze de hogere prijzen aan ons doorberekenen is logisch, maar dat er nog zo veel plastic rondgaat, is onnodig. Neem nou mayonaise uit een zakje. Daar moet snel een goed alternatief voor komen. Ik zit er met smart op te wachten.’


Reageer op dit artikel