artikel

Starter: Marcel van de Poll, Frietwinkel ’t Bakhuus

Bedrijfsvoering 1996

Enthousiaste jeugdige ondernemers zijn de toekomst van de branche. Snackkoerier portretteert regelmatig ambitieuze starters. Deze keer is dat Marcel van de Poll van Frietwinkel ’t Bakhuus in Zwolle.

Starter: Marcel van de Poll, Frietwinkel ’t Bakhuus
Beeld: Foto Hissink

Na vijftien jaar in een cafetaria te hebben gewerkt, achtte Marcel van de Poll (32) de tijd rijp om op eigen benen te staan. Hij ging op 10 januari van start met Frietwinkel ’t Bakhuus in de Zwolse binnenstad. Het verhaal van de kersverse frietbakker is niet alledaags.

Hij begon met een bijbaantje bij Cafetaria Borst in Wezep, waar familieleden de scepter zwaaien. Na de havo volgde hij met succes de hbo-opleiding Small Business & Retail Management en ging aan de slag in de parfumerie/drogisterij-branche. Maar na een tijdje begon het te kriebelen.

Beeld: Foto Hissink

Het balletje ging daadwerkelijk rollen, toen hij een toplocatie aangeboden kreeg. ‘Dapp Frietwinkel stopte in de Roggenstraat, een prachtkans. We zitten vlakbij dé winkelstraat van Zwolle en op de hoek van de Grote Markt. Dat betekent heel veel passanten. Binnen een week was het geregeld.’

Van de Poll kocht de inventaris en huurt het pand. Hij voorzag de zaak van een lik verf en een nieuw logo. Hij heeft te maken met een beperkte ruimte en koos voor statafels en creëerde zitplaatsen met krukken langs de grote ramen. ‘Vanwege het levendige uitzicht. Er valt altijd wat te zien.’

Van gasten hoor ik dat ze een vegetarische topping missen. die ga ik nu ontwikkelen

Centrale keuken

Speerpunt is de verse friet met schil en zelfgemaakte toppings zoals stoofvlees of hete kip. ‘De kwaliteit ligt op een hoog niveau. Ons vlees komt van de slager en de poelier. Ik maak de producten zelf in de centrale keuken van Cafetaria Borst in Wezep. Dat is handig, want ik woon er om de hoek. Dat betekent vroeg op en voor openingstijd aan de slag.’

Beeld: Foto Hissink

In de eigen zaak in Zwolle is amper ruimte en gelegenheid om zelf producten te maken. Van de Poll is het ook niet van plan. ‘Dan ben je tijdens openingstijden ook steeds bezig. Terwijl ik het juist heel belangrijk vind om contact te hebben met klanten. Dan leer je hen kennen en weet je wat er speelt op de werkvloer. Zo hoorde ik al van verschillende gasten dat ze een vegetarische topping missen voor bij de friet. Die ga ik nu ontwikkelen.’

5 manieren om je te onderscheiden met friet

5 manieren om je te onderscheiden met friet

Winterfrikandel

Het assortiment bestaat verder onder andere uit het broodje Bakhuus met een gekruide gehaktburger en de winterfrikandel met een antivriessausje. Het is een frikandel met verse gebakken champignons, uien en spekjes en smokey barbecuesaus met honing. Die staat op het stoepbord voor de zaak. ‘Bewust. Mensen denken: ‘Wat is dat?’ Dat gaan we regelmatig doen met bijzondere snacks.’

De winterfrikandel. Beeld: Foto Hissink

De producten zijn relatief laaggeprijsd. ‘Ik ga voor de lange termijn en investeer in een vaste klantenkring. Dan maar wat minder marge. Het is beter om ze jarenlang over de vloer te hebben, en een gezin moet hier ook meerdere keren per maand kunnen eten.’

Beeld: Foto Hissink


Reageer op dit artikel