artikel

Roger Gielen van Snackpoint: ‘We gaan ons breder profileren’

Bedrijfsvoering 1656

Roger Gielen van Snackpoint: ‘We gaan ons breder profileren’
Roger Gielen

Snackpoint is aan het veranderen. De meest traditionele cafetariaformule van Nederland heeft enkele nieuwe producten gelanceerd die nogal afwijken van het oer-Hollandse snackaanbod. Directeur Roger Gielen noemt het logisch. ‘We zullen wel moeten.’

Wanneer iedere andere cafetariaformule een assortiment vegetarische burgers en Turkse pizza’s introduceert, zal niemand echt vreemd opkijken. Behalve bij Snackpoint. Er zijn maar weinigen die de traditionele Hollandsche snackcultuur zo hartstochtelijk propageren als Snackpoint-directeur Roger Gielen dat doet. Is er dan nu sprake van een koerswijziging? Is Snackpoint Snackpoint niet meer?

De formule heeft onlangs drie plantaardige burgers gelanceerd, in samenwerking met SoFine en Bresc. Het gaat om de ‘Smoky Texas’ met gerookte tofu, ‘Green Asparagus’ met knapperige groene asperges en ‘SoFish ’n Seaweed’ met zeesla. De burgers worden afgemaakt met verschillende frisse toppings van Besc: pico de gallo, ratatouille en lemon aioli. ‘De samenwerking met Bresc is bijzonder’, zegt Roger Gielen. ‘Dat is een bedrijf dat normaal producten maakt voor de betere restaurants. Nu dus ook voor ons.’

‘We raakten omzet kwijt’

Dat is de overgang voor de man van de traditionele cafetaria. Gielen: ‘Dat klopt. Maar wij hebben het laatste anderhalf jaar ook die versnippering waargenomen. Onze ondernemers zien bij hen in de straat een Domino’s Pizza, New York Pizza of een andere keten verschijnen, en raken omzet kwijt. Dat horen we steeds vaker. Toen ik begon met frituren, kwamen mensen anderhalf keer in de week, nu drie keer in de maand. We zijn dus 50 procent kwijtgeraakt. Dus we zullen wel moeten. Je moet tegengewicht geven aan de steeds bredere ontwikkeling van de fastfoodjongens, die het afgelopen jaar weer gigantische zijn gegroeid. En je hoeft niet alles te verkopen, maar wel datgene waar de meeste doorstroom in zit.’

Strategie

De strategie van Snackpoint gaat veranderen. Gielen: ‘‘We willen een one-stopshop zijn. We hebben alle producten en kennis in huis om ons veel breder te profileren. We kunnen tegen die consument zeggen: ‘Je hoeft niet ergens anders je pizza of shoarma te bestellen, je hoeft niet naar KFC of naar McDonald’s. Nee, bij Snackpoint hebben we dat allemaal.’ Papa wil vlees of een grote burger, mama wil vis, dochter wil iets vegetarisch en zoon wil een pizza? Allemaal bij ons.’

De vraag is natuurlijk hoe Snackpoint zich gaat onderscheiden met vegetarische opties. ‘We gaan ons onderscheiden met smaak’, aldus Gielen. ‘We waren al een jaar aan het zoeken en testen met verschillende producten en smaken. Wat voor ons belangrijk is, is dat het product van zichzelf al op niveau en lekker moet zijn. Daar zijn we in Nederland nog niet zover mee. Ik heb op de Horecava vegetarische dingen geproefd die echt niet lekker waren. We hebben uiteindelijk de goede producten gevonden bij SoFine, een heel mooi bedrijf dat het net even anders doet. En het zijn geen goedkope burgers, hoor. De zeewierburger ziet eruit en smaakt als vis en kost €1,50 inkoop. D‘Heel goed. Die burgers gaan heel goed. De prognose voor de eerste drie weken hadden we in de eerste week al overschreden, met gemiddeld meer dan anderhalve doos per zaak in de eerste week.’

Jaqcues van Dijk en Corine Speijers van Snackpoint ‘t Smulhoekje in Herveld presenteren samen met Roger Gielen de vegetarische burgers en de pizzawrap.

Pizzawraps

We bieden Turkse pizzawraps aan met een dunne bodem die snel en makkelijk te bereiden zijn. We hebben hiervoor een deal gemaakt met Lekker&Anders, voorheen Mekka Foods. Al onze leden hebben een pizza-pan gekregen. We hebben twee soorten pizzawraps: de original met gehakt, groenten en Jamballasaus, en eentje met kebab. chili en Joppiesaus beetje pittig. Het zijn dunne pizzabodems die diepvries binnenkomen en kant-en-klaar zijn belegd met vlees. Je warmt ze in drie minuten in de pan op en vervolgens doe je er saus en verse bosui op.’

Gielen wil nog wel benadrukken dat Snackpoint niet minder traditioneel is geworden. ‘Absoluut niet. We blijven trouw aan de friet- en snackcultuur. Daarbij bedienen we nog altijd de kleine beurs met friet en snacks. Bij ons eet je met vier man voor €15 je buikje rond. Waar kan dat nog? We hebben niet alleen de gangbare snacks, maar ook exoten als Bocado, Satérol, Ribster en Ragoezi. Die vind je bijna nergens. En we zijn altijd bezig met afwijkende versies van traditionele snacks.’

cafetariaformule

De SoFish ’n Seaweed met lemon aioli.

Nieuwe traditionele snacks

Gielen vervolgt: ‘Er zijn bijvoorbeeld allerlei soorten bamischijven, maar niet eentje die écht anders is. Door de bamischijf alleen eens met iets anders te paneren, bijvoorbeeld met panko, krijgt die snack een andere crunch en daardoor een andere beleving. Daar zijn we nu mee bezig. We kijken of we een frikandel kunnen maken met oosterse kruiden en lemongrass. Die moeten we misschien ook paneren met panko. Dit doen we samen met Frozen Foodservice Innovators. En ik heb met Van Geloven een heel mooie deal gemaakt voor een eigen aspergekroket, gemaakt met echte Limburgse asperges.’

Frietconcepten

Snackpoint heeft al bijzondere frietconcepten. ‘Wij doen dat al jaren met Pom-a-part. Maar we gaan dat veranderen. Ik ben bezig met Anstel Food. Die maken maaltijdcomponenten in de keuken van Lochtman, een grote slager in Limburg. Ze hebben kippenragout, goulash, zuurvlees, Mexicaanse en Chinese toppings, noem maar op. Ze maken voor ons nu bakjes van 200 gram die de ondernemer koelvers binnenkrijgt en in de magnetron kan opwarmen. We krijgen bijvoorbeeld een Italiaanse bolognesetopping met Parmezaanse kaassnippers, een topping met rendang en atjar, en een Duitse topping met curryworst. Die combineren we altijd met een voordelige snack, als extra trekkertje voor de consument. Dit gaat lopen vanaf april.’

Verpakkingen

Ten slotte maakt Gielen nog een melding over de verpakkingen die ze gebruiken. ‘‘We krijgen kartonnen bakjes in plaats van plastic. We kiezen waarschijnlijk voor puur suikerrietkarton via Compax. We hebben de luxe variant gekozen die extra verstevigd is, in alle maten die we hebben. Die zijn wel iets duurder, maar ze buigen niet. Dit rollen we formulebreed uit. We laten zien wat we als formule doen aan duurzaamheid. Alleen voor de piepschuim menubakken is nog geen enkel goed alternatief. En kartonnen rietjes zijn een drama. We hebben alles getest en niets is goed. Na twintig minuten zijn ze slap. We hebben gekeken naar echte bamboerietjes. Dat is een leuk verhaal, maar te duur.’

Reageer op dit artikel