artikel

Plaza Jagershoef kan nu echt gas geven

Bedrijfsvoering 682

Spitsuur bij Plaza Jagershoef is intens, voornamelijk door de toename in bezorgbestellingen. Daarvoor is goede apparatuur, voldoende werkruimte en perfecte timing aan de bakwand nodig. Sinds kort hebben eigenaren Theo van Gemert en Hugo van Wandelen hun operatie volledig op de rit. ‘Nu kunnen we echt gas geven.’

Plaza Jagershoef kan nu echt gas geven
Foto: Studio38c

Plaza Jagershoef in Eindhoven is onlangs verbouwd en dat was hard nodig. Maaltijdbezorging heeft de kleine cafetaria aan de Elckerlyclaan een enorme boost gegeven. Sinds Hugo van Wandelen en Theo van Gemert daar 3 jaar geleden mee begonnen, is de omzet met 40 procent gestegen. Dat heeft ze de financiële ruimte gegeven om hun zaak te optimaliseren.

Voorheen draaiden ze de cafetaria met z’n tweetjes. Nu werkt Van Gemert aan de bakwand de online bestellingen weg en doet Van Wandelen dat voor de zaak. De helft van de bezorgbestellingen komt binnen via Thuisbezorgd.nl, de andere helft via hun eigen bestelapp. De ondernemers werken met het kassasysteem van Foodticket, dat volledig op bezorgen is ingericht. Foodticket beheert ook de site en de eigen app.

Plaza Jagershoef

Hugo van Wandelen (links) en Theo van Gemert (Foto: Studio38c

Aandacht voor gasten

Tien jaar geleden hadden ze zes mensen in dienst, nu zestien. En ze zijn nog steeds op zoek naar meer medewerkers. Idealiter staan ze op een drukke zondag met elf man. ‘Dan lopen de online bestellingen goed en hebben we voldoende aandacht voor de gasten in de zaak’, zegt Van Gemert. Dat betekent twee man aan de bakwand voor de zaak, twee voor bezorgbestellingen. Plus twee aan de bakplaat, één aan de kassa, twee op de fietsen en twee in de auto’s.

Meer bewegingsruimte

Achter de balie werd het al met al te krap. ‘We kwamen elkaar constant tegen’, zegt Van Gemert. ‘Op een gegeven moment was het niet meer te doen.’ Er was meer bewegingsruimte en werkoppervlak nodig. Daarom heeft de balie nu een kleine knik de zaak in. De vitrine is weg en daar is meer werkoppervlak voor teruggekomen. Er staat ook een tweede saladière. ‘De vitrine ging kapot en we besloten deze niet meer te laten maken om te kijken hoe mensen zouden reageren’, zegt Van Wandelen. ‘Bijna niemand zei er iets van.’

Plaza Jagershoef

Foto: Studio38c

Nieuwe bakwand

Het team geniet tevens van een nieuwe bakwand, van De Kuiper. ‘De vorige oven, een beestje van 20 jaar oud, kon het niet meer aan’, zegt Van Gemert. ‘Op de avond voor de verbouwing, is een ketel gescheurd toen de laatste bestelling net klaar was, om 23.15 uur.’

De nieuwe bakwand heeft meer capaciteit. ‘We hadden eerst vier maal twee mandjes, nu vier maal drie. We hebben twee bain-maries in plaats van één en we hebben nu ook twee uitschepbakken. We kunnen veel sneller werken en de oven kan veel meer aan.’

Voorheen moesten ze tijdens piekmomenten Thuisbezorgd uitzetten. ‘Dat zijn moeilijke beslissingen voor een ondernemer’, zegt Van Wandelen. ‘Je laat omzet gaan, maar je wilt ook geen slechte reviews. Nu kunnen we echt gas geven.’

Meer omzet

Aangezien de ondernemers 40 procent omzetstijging hebben gerealiseerd in de oude situatie, zal dat met meer werkruimte en betere apparatuur alleen maar toenemen. Dat bleek al in de eerste dagen na de verbouwing. Van Wandelen: ‘We zijn maandag tot en met woensdag dicht geweest. Van donderdag tot en met zondag hebben we net zoveel gedraaid als de hele week daarvoor.’

De Eindhovense ondernemers spelen met het idee om achter een tweede bakwand te plaatsen. Dat is echter nog toekomstmuziek. ‘Eerst eens kijken wat deze oven ons brengt.’


Plaza Royals vliegen de deur uit

Theo van Gemert en Hugo van Wandelen merken dat mensen online anders bestellen. ‘De luxere producten worden sneller uitgekozen’, zegt Van Gemert. ‘Het lijkt of de prijs nauwelijks een
factor is. Mensen hebben dan al voor gemak gekozen en weten dat dat extra kost. Dan vallen ze niet over een euro meer of minder.’

Wat bestellen mensen dan online bij Plaza Jagershoef? ‘Hamburgers, Plaza Royals (friet met toppings, red.) en menu’s zijn populair. Terwijl menu’s en Royals in de zaak achterblijven. 85 procent van online bestellingen is Royals.’

Plaza Jagershoef

Foto: Studio38c


Gps-systeem

Een ander onmisbaar instrument is het gps-systeem TrackJack waarmee ze werken. ‘Daarmee kunnen we onze auto’s en fietsen volgen’, zegt Van Gemert. ‘Aan de ene kant is dat voor de Belastingdienst, want het registreert de ritten automatisch. Maar de gps maakt het werken in de zaak vooral veel efficiënter.’

Tijdens een bezorgritje kan er namelijk van alles gebeuren. Van Wandelen: ‘De deurbel doet het niet, iemand ligt te slapen of staat onder de douche, of het geld moet nog bij elkaar worden gezocht. Dat scheelt minuten, en de volgende bestelling staat hier weg te kwijnen. Timing is alles. Anders krijg je opstoppingen.’

Als Van Gemert aan de bakwand staat, kan hij op een scherm zien waar bezorgers zich bevinden. ‘We zitten vlakbij de Kennedylaan, daar zijn vaak verkeersinfarcten. Als ik na één ritje zie dat één van onze auto’s daar vaststaat, gaat de volgende bestelling met de fiets.’

Plaza Jagershoef

Foto: Studio38c

Beter timen

Voorheen was het nattevingerwerk voor Van Gemert. Nu kan hij de volgende bestelling veel beter timen. ‘Als ik zie dat een bezorger vertraging oploopt, begin ik een paar minuten later. Dan hoeven we het niet warm te houden. Als de bezorger binnenkomt, is het klaar.’

Geen warmhoudplaten

Plaza Jagershoef werkt niet met warmhoudplaten. ‘Die zijn erg duur en het eten wordt er niet beter van’, zegt Van Wandelen. ‘Met het gps-systeem hebben we geen warmhoudplaat nodig. En als we klachten krijgen, gaat het nooit over eten dat afgekoeld is.’ Ze maken gebruik van thermoboxen van piepschuim. ‘Die houden de warmte heel goed vast’, zegt Van Gemert. ‘Soms hebben we grote bestellingen van bedrijven waar we even voor moeten rijden. Maar als we daar de deksel eraf halen, zie je de warmte er nog vanaf komen.’


Wereldfrietjes

Een paar maanden geleden is het zitgedeelte van Plaza Jagershoef onder handen genomen. ‘Om meer gezelligheid te creëren in onze kleine zaak. We hebben nieuw meubilair, waaronder enkele hogere tafels achterin’, zegt Theo van Gemert. De eyecatcher is een wereldkaart die op de muur is getekend, met de locaties waarop de verschillende frietjes in de Royals-lijn van Plaza geïnspireerd zijn. Plaza Jagershoef heeft zeven verschillende friet met toppings op de kaart staan.

Plaza Jagershoef

Foto: Studio38c


Geen telefoon

Een andere maatregel die het team goed heeft gedaan, is het besluit om tussen 17.00 en 20.00 uur geen telefonische bestellingen meer aan te nemen. ‘Anders worden we knettergek’, zegt Van Gemert. ‘Mensen de in de zaak staan te wachten en ons steeds aan de telefoon zien, denken: ‘Ik kan de volgende keer beter bellen.’ We hebben besloten om die frustratie bij de mensen weg te nemen en onszelf die rust te verschaffen. In het begin kregen we daar klachten over, maar na twee of drie weken werd dat aanzienlijk minder. Mensen weten het nu, het is een kwestie van opvoeden. Nu hebben we minder stress en worden er minder fouten gemaakt.’

Heviger

Toch zal de spits intens blijven. ‘Het is veel heviger geworden’, zegt Van Gemert. ‘Daar moet je tegen kunnen. En online bestellingen zijn groter en mensen hebben allerlei wensen; een hamburger zonder sla, een frikandel zonder ui. Dat moet je goed lezen, terwijl je druk aan het bakken bent en de zaak vol is. We geven elkaar regelmatig een high five als we erdoorheen zijn. Ik vind het echt topsport.’

 

 

Reageer op dit artikel