artikel

Fastservice in 2019: 10 trends

Bedrijfsvoering 1405

Ook in 2019 zijn er ontwikkelingen waar de fastservicebranche voordeel uit kan halen. Sterker nog, een aantal kan direct geld opleveren. Sommigen zijn nieuw, andere zetten stevig door. Dit zijn de tien grootste trends op een rij.

Fastservice in 2019: 10 trends
De frikandellenplank van Mathies Soons, Happy Frites Ransdaal. Foto: Marcel van Hoorn.

Fastservice is een branche die constant vernieuwt en verrast. Traditionele Hollandse friet en snacks krijgen een nieuw jasje terwijl het aanbod ook verandert door invloeden uit het buitenland. Tegelijkertijd blijft de bezorgmarkt onstuimig groeien en begint duurzaamheid nu echt een grote rol te spelen in het ondernemerschap. Dit zijn 10 trends die in 2019 een rol van betekenis gaan spelen.

1 Plantaardig junkfood

2018 was hét jaar waarin vegetarische en veganistische (volledig plantaardig) voeding veel toegankelijker is geworden. Het idee dat vegan food alleen is weggelegd voor alternatievelingen en gezondheidsfreaks is verdwenen. In 2019 wordt die drempel nog verder verlaagd, zelfs voor echte vleeseters. De negatieve impact van het eten van vlees op het milieu wordt namelijk steeds bekender. Maar plantaardig eten is niet per definitie gezond.

Bijna elke snack is verkrijgbaar in een vegetarische of zelfs veganistische variant. Het bewijs is het succes van de Vegan Junk Food Bar in Amsterdam; in een jaar tijd is deze keten gegroeid met vier vestigingen.

Veganistische of plantaardige voeding is misschien niet eens meer een trend te noemen. Voor veel mensen is dit een serieuze levensstijl. Door een aantal vegan opties op het menu te zetten, bied je huidige gasten een interessant alternatief én boor je een nieuwe doelgroep aan.

2 Loaded fries

Ook in deze trend is de aanloop vorig jaar al begonnen in de wereld van fastservice. Loaded fries, ofwel friet met topping, is zo trendy dat de Lekkerste Wedstrijden er een categorie voor in het leven heeft geroepen tijdens de Horecava. Twee, drie jaar geleden had een enkele cafetaria friet met toppings; nu is het een normaal item op de kaart. De trend zet door, want ook steeds meer cafetariaformules introduceren concepten met friettoppings.

5 manieren om je te onderscheiden met friet

5 manieren om je te onderscheiden met friet

Je kunt het natuurlijk zo gek maken als je wilt: stoofvlees, kaas, groenten, spicy vlees. Toppings met smaken uit het buitenland bieden al genoeg variatie: Italiaans zoals carbonara of bolognese, Indonesisch met rendang en gebakken uitjes, Mexicaans met guacamole en bonen of een Hollandse boerenvariant met gebakken spekjes, champignons en ui. Alles is mogelijk.

De verkoopprijs (en de bijbehorende marge) van loaded fries is hoger, waardoor de gemiddelde besteding omhoog schiet. Gasten zijn best bereid meer te betalen voor een portie loaded fries, want ze krijgen een complete maaltijd. Een mooie kans dus.

Eetwinkel Polly

Frietje hete kip met champignons, tuffelmayo en bosui bij Eetwinkel Polly in Bemmel. Foto: Studio38C

3 Bezorgen kan nog sneller

De bezorgmarkt groeit in 2019 verder, zeker voor ondernemers in fastservice. Als de consument iets wil, wil hij het direct. Bij grote bedrijven als Bol.com is het mogelijk het bestelde product een paar uur later te ontvangen. Daar staat een hogere bezorgprijs tegenover, maar de consument is bereid dat te betalen. Het is decadent gedrag en de consument is er gek op. Het gaat de standaard worden in 2019.

‘Neem de druk weg bij minderjarige maaltijdbezorgers’

Ketens starten met speciale bezorgkeukens om de dekking van het bezorggebied te kunnen uitbreiden. Er worden hogere tarieven gevraagd voor extra snelle bezorging. En dankzij de online technieken ontstaat de wens te weten hoe laat de bezorger voor de deur staat. Het liefst wil de consument de bezorger live kunnen volgen via de app,  zodat hij op tijd bij de deur is.

4 Beleving doet betalen

De bowlingbanen in de jaren 80 hadden het nog niet zo slecht bekeken. Gasten betalen om aanwezig te mogen zijn en een bal te werpen. Ondertussen worden bier en bitterballen op bestelling aan tafel gebracht. Dat is ook het verdienmodel van Mooie Boules in Amsterdam. Eten, een potje jeu de boules en daarna borrelen in de bijbehorende foodhal. Een hippe locatie (hallo Instagram!), een belevenis én eten en drinken.

Anno 2019 willen gasten iets ‘beleven’. De consument is bereid meer te betalen als zij een unieke belevenis meemaken tijdens het eten, is gebleken uit onderzoek van magazine FDF World.
Natuurlijk hoef je niet meteen een badmintonnet in de zaak te hangen. Je kunt gasten ook beleving bieden in kleinere vorm, bijvoorbeeld met gedeelde gerechten. Denk aan een schnitzelavond waarbij er een grote schnitzel in het midden van de tafel wordt geserveerd, waarvan iedereen kan eten. Het gaat om de beleving én de manier van serveren. Alles bij elkaar moet het top zijn.

Kortom: hoe langer gasten blijven en hoe unieker de beleving, hoe meer ze zullen uitgeven. Het hoeft echt niet heel ingewikkeld te zijn. Organiseer een karaokeavond met bijpassende gerechten, daag gasten uit voor een potje Jenga of organiseer een dartstoernooi.

5 Plastic is de vijand

Het negatieve imago van plastic groeit en milieuvriendelijkheid wordt steeds belangrijker. Overheden en de Europese commissie willen minder (plastic) afval. Hoewel milieuvriendelijkere bakjes en schaaltjes van bijvoorbeeld karton of suikerriet nu nog vrij prijzig zijn, is het wel verstandig om te gaan kijken naar alternatieven. Over een paar jaar is er namelijk geen plastic meer. Dat is zeker voor fastservice een ontwikkeling van formaat.

De Daltons doet plastic in de ban

De Daltons doet plastic in de ban

In 2017 had ook niemand gedacht dat het in de cocktailsector zou lukken om cocktails zonder rietjes te serveren. Vorig jaar was dit fenomeen echter al volledig omarmd. Sterker nog, het is raar als er wel een rietje bij wordt geserveerd. Je kunt als ondernemer al een begin maken door niet meer standaard rietjes en servetjes mee te geven. Dat scheelt ontzettend veel afval.

Eten gasten in de cafetaria? Serveer dan op servies. Gebruik bijvoorbeeld ook geen portieverpakkingen voor saus, maar vul afwasbare bakjes met de gewenste saus. Zo zijn er talloze manieren om te zorgen voor minder afvalen het bespaart ook nog eens geld. Win-winsituatie dus!

6 Instagrammable – of juist niet

Instagrammable zagen we vorig jaar ook als trend, maar anno 2019 openen hele locaties die hierop zijn gericht, zoals The Streetfood Club in Utrecht. Een perfect zitje voor de foto, felgekleurde muren, neonverlichting en briljant opgemaakte borden. Het idee is natuurlijk dat alles er zo goed uitziet, dat er foto’s worden geplaatst op social media en daardoor de bekendheid groeit. Dit blijft nog wel even doorgaan in 2019, want social media zijn niet meer weg te denken uit ons leven.

Desondanks is er een tegenbeweging gaande, waarbij het niet wordt getolereerd om met de smartphone aan tafel plaats te nemen. Het draait immers om lekker eten van goede producten en gezelligheid met de tafelgenoten. Sommige locaties gaan nog verder en verbieden het maken van foto’s om de geheimzinnigheid te behouden. Een voorbeeld is de geheime cocktailbar met
luipaardprint van Mama Kelly in Amsterdam. Daarvan mogen geen foto gemaakt worden.

7 All day breakfast

Om 15.00 uur een bak yoghurt met chiazaad en vers fruit bestellen; het is niet meer vreemd. Hoewel ontbijt nog steeds als de belangrijkste maaltijd van de dag wordt gezien, verwateren de vaste eetmomenten van de dag. De consument is van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat van huis en onderweg, waardoor de regelmaat ontbreekt. Zes tot acht eetmomenten per dag is dan ook de standaard in de huidige 24-uurs maatschappij.

Consumenten willen bovendien graag ontbijten op de momenten waarop zij dat willen. Met het serveren van twee boterhammen met kaas en een glas melk in de middag ga je niet met deze trend mee. Maar wel met producten als smoothiebowls, superfoods, koffievarianten, sapjes, smoothies, gezonde mueslirepen, salades, noten etc.

Gemak is het belangrijkst, dus de producten moeten eenvoudig mee te nemen zijn. Daarnaast speelt gezondheid een grote rol: minder koolhydraten, wel plantaardige eiwitten en groenten bij het ontbijt.

8 Verrassende drankjes

Lokaal geproduceerde producten zijn ook nog steeds hip in fastservice. Niet alleen vlees van de lokale slager en aardappels van de boer uit de buurt zijn interessant: ook lokaal geproduceerde (fris)dranken worden populairder. Bovendien zijn die volgens velen interessanter en verrassender dan de frisdranken van de bekende grote merken. Denk daarbij aan huisgemaakte ijsthee, speciaalbieren van de lokale brouwerij of hippe drankjes zoals kombucha (gefermenteerde zoete thee).

Daarnaast wordt er steeds meer bekend over de risico’s van alcohol. Samen met het groeiende bewustzijn van gezondheid zorgt dat ervoor dat consumenten bewuste keuzes maken in hun drankjes. Cocktails en bieren met een lager alcoholpercentage groeien in populariteit en ook alcoholvrije drankjes zijn weer ‘cool’.

9 Traditioneel met een twist

De cafetaria moet in al dit geweld wel ‘gewoon’ de cafetaria blijven. Less is more, dus houd focus op het kernassortiment. Dat kan door meer aandacht te besteden aan het traditionele. Kies voor variatie in de vorm van toppings of geef een twist aan een standaard product, zoals bosuitjes op de frikandel speciaal in plaats van verse uitjes. Of bijvoorbeeld een sandwichspread op het broodje van de hamburger en voor de vegetariërs een groenteburger of een broodje falafel.

HappyFrites Ransdaal maakt frikandellenplank

HappyFrites Ransdaal maakt frikandellenplank

Die variatie kan ook zitten in de presentatie. In plaats van acht bitterballen op een bord met een bakje met saus in het midden, kun je ook kiezen voor een klein frituurmandje voor de bitterballen, met wat gemengde sla en een chique truffelmayo erbij.

Met softijs en milkshake is het ook heel makkelijk om iedere maand of ieder seizoen een nieuwe variant op de kaart te zetten. De basis blijft hetzelfde, maar met verschillende toppings en andere smaken is het gemakkelijk variëren én verrassen.

10 Persoonlijke benadering

De consument is niet meer alleen op zoek naar een maaltijd. De service die daarbij hoort, wordt een element waarmee een cafetaria zich kan onderscheiden en toegevoegde waarde kan bieden. Gepersonaliseerde marketing is daarbij een doorslaggevende factor, zeker in combinatie met goede medewerkers.

Persoonlijke berichten, mails en nieuwsbrieven zijn redelijk eenvoudig te realiseren. Alle grote merken en winkelketens doen het al. Maar ook klantenbinding door medewerkers wordt erg gewaardeerd door gasten. Het begint al met een vriendelijke begroeting (oogcontact, glimlach én uitgesproken), eventueel bij naam. Ook kleine details zijn belangrijk zoals het herinneren van een vaste bestelling, iets van vermaak voor kleine kinderen, bijverkoop van sauzen en drankjes. Die gastvrijheid moet echt voorop komen te staan.

Personalisatie geeft je gasten het gevoel dat ze begrepen worden. Dankzij de personalisatie komen ze vaker terug, kopen ze meer en zijn ze positiever over jouw bedrijf, is uit onderzoek van Boston Consulting Groep gebleken.


Dit artikel is tot stand gekomen met medewerking van: Roger Bloem (Cityguys.nl), Roger Gielen (Snackpoint), Rob Doorn (Sligro), Jan-Hein Aarts (Eetwinkel), Guido de Moor (Happy Food), Hans van Ballegooijen (Bidfood) en Marieke van Mil (FHC Formulebeheer).

Reageer op dit artikel