artikel

Drie regels over gastvrijheid in De Vergulden Èrpel

Bedrijfsvoering 1028

Draai naar de gast toe als je achter de counter staat te werken. Het is een van drie belangrijkste afspraken bij De Vergulden Èrpel, dat zeker wat betreft gastvrijheid aan de top staat in de branche.

Drie regels over gastvrijheid in De Vergulden Èrpel
Een bezoek aan ‘den Èrpel’ voelt als thuiskomen. (C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal Waalwijk - Cafetaria De Vergulden Erpel

Wilma en Leon Leijtens vieren dat ze dertig jaar hun zaak in Waalwijk runnen. De Vergulden Èrpel in Waalwijk, de nummer 1 in de Cafetaria Top 100 2010, is in die tijd uitgegroeid tot een begrip in de Nederlandse cafetariabranche. Zeker als het gaat over beleving en gastvrijheid, kunnen maar weinigen tippen aan de kwaliteit van De Vergulden Èrpel. Een bezoek aan ‘den Èrpel’ voelt als thuiskomen.

In de komende editie van Snackkoerier staan we uitgebreid stil bij het jubileum. Nu alvast drie gastvrijheidsregels van De Vergulden Èrpel.

gastvrijheid

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Waalwijk – Cafetaria De Vergulden Erpel

1. Verstop je niet

‘In 2010 hebben we de zaak verbouwd. Door de vraag van de gast, kwam er steeds meer apparatuur te staan, waar we achter verstopt stonden. Een ijsmachine, slushmachine, en daarachter stonden we dan te werken. Dat was totaal niet functioneel. Het contact met de gast moet open zijn. Ook van buiten zag het er niet uitnodigend uit. De verbouwing was een investering van €300.000, maar dat is het waard geweest.’

2. Draai je om

‘Iedereen, ook degene die bezig is met friet bakken, begroet de gast. Het eerste wat we ze leren, is praten en breien tegelijk. Je weet op een gegeven moment wel wanneer de friet of snacks klaar zijn, daar hoef je niet de hele tijd voor naar de frituur te kijken.’

3. Kom achter de counter vandaan

‘Als de bestelling klaar is, geven we het tasje niet over de counter aan de gast. We lopen, als het even kan, om de counter heen om de bestelling te geven. En we zeggen de naam van de gast. Bij online bestellingen staat de naam al op de bon, dus dat houden we goed in de gaten. Ook kennen we inmiddels veel van onze gasten natuurlijk.’

Blink jij ook uit in gastvrijheid? Laat het zien en doe mee met de Cafetaria Top 100!
Schrijf je nu gratis in. 

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels