artikel

Starter: Loes Helling, Foodmaster Boskoop

Bedrijfsvoering 407

Enthousiaste en ambitieuze jonge ondernemers zijn de toekomst van de branche. Snackkoerier portretteert regelmatig jeugdige starters. Deze keer: Loes Helling van Foodmaster Boskoop.

Starter: Loes Helling, Foodmaster Boskoop
Beeld Fotobureau Roel Dijkstra

Loes Helling (27) opende op 13 februari Foodmaster Boskoop. Ze werd, zoals ze zelf zegt, geboren met een frituurmandje in haar hand. Ze komt uit een echte cafetariafamilie. Haar ouders hebben veel ervaring in de branche en haar oom Wim Markwat was grondlegger van FHC Formulebeheer. De franchiseorganisatie van de formules Family en Foodmaster wordt sinds 2010 gerund door haar neef Ralph Markwat.

Helling studeerde hbo Pedagogiek en rondde de opleiding 5 jaar geleden met goed gevolg af. ‘Het was crisis en de banen lagen destijds niet voor het oprapen. Ik werkte al parttime bij Family Uithoorn en kon er fulltime terecht. Dat heb ik gedaan, later ontstond het idee om voor mezelf te beginnen.’

Foodmaster Boskoop

Beeld Fotobureau Roel Dijkstra

Keuze voor formule

Ze wilde zich gedegen voorbereiden op het avontuur. Helling werkte bij Family IJburg van haar oom, Family Uithoorn en Foodmaster King Lao in Aalsmeer. Het was een bewuste keuze. ‘Ik wilde langere tijd bij verschillende bedrijven in de keuken rondkijken. Daar leer je veel van. Ook heb ik veel gehad aan de gesprekken met formulecoach Geerlof Mostert van FHC. Hij hield me een spiegel voor en stond me met raad en daad terzijde. Ik kan het jonge ondernemers aanraden om voor een formule te kiezen. Er komt zoveel op je af de eerste maanden.’

Foodmaster Boskoop

Beeld Fotobureau Roel Dijkstra

Bezorging meteen een speerpunt

Helling had de keuze uit Family of Foodmaster, het werd de laatste optie. ‘Dat past beter bij de omvang van de zaak. Het is een compacte buurtcafetaria met de focus op afhaal en bezorging.’ Bezorging werd dan ook gelijk een speerpunt. Foodmaster Boskoop maakt gebruik van twee bezorgfietsen, bedient klanten met bestellingen boven de €10 en rekent €2,50 aan bezorgkosten. ‘We zijn de enige cafetaria in Boskoop die bezorgt. Die kans wilde ik niet laten lopen.’

De potentie blijkt ook wel, want nu al bedraagt bezorging 25 procent van de omzet. Ze wil daarbij niet om Thuisbezorgd heen. ‘De commissie is hoog, maar als bedrijf profiteer je van de enorme naamsbekendheid.’

Koers bijgesteld

De zaak draait boven verwachting, met 8 procent meer omzet dan geprognosticeerd. Bezorging is een succes, maar de lunch valt wat tegen. ‘Met een uitgebreid assortiment was ik er klaar voor. Maar de vraag bleef uit. Dat zorgde voor derving, toen heb ik de koers bijgesteld. Er is nu een beperkte keuze met alleen de hardlopers.’

Foodmaster Boskoop

Beeld Fotobureau Roel Dijkstra

Geen concessies

Helling heeft een duidelijke visie en wil het vooral op haar manier doen. Een klant vond een frietje van 200 gram bij Foodmaster Boskoop aan de kleine kant en meldde dat een andere cafetaria in Boskoop veel grotere porties verkocht. ‘Dan snap ik niet waarom hij hier komt. Zal de friet hier toch wel lekkerder zijn, haha. En 200 gram is heel normaal. Je moet dan geen concessies doen, dat gaat ten koste van de marge.’

Foto's

Reageer op dit artikel