artikel

Plaza de Stoete scoort met carpaccio dankzij online campagne

Bedrijfsvoering 476

Friet en snacks naar de achtergrond en de luxere gerechten in de spotlights; deze koers van Plaza Food for All is in Lisse al volop in gang gezet. Plaza de Stoete maakt furore met carpaccio in verschillende variaties, waaronder zelfs een hamburger. De drie zussen en broer Versluis hebben daar een gerichte social-mediacampagne voor ontwikkeld. Met succes. ‘Mensen worden gek als we iets posten.’

Plaza de Stoete scoort met carpaccio dankzij online campagne
Beeld Fotoburo Dijkstra

Ja, Plaza de Stoete is en blijft een cafetaria, benadrukt mede-eigenaar Melissa Versluis. Ze runt de cafetaria en het naastgelegen Brasserie De Buren samen met haar zussen Sanne en Carola en broer Don. Gezien de hoeveelheid carpaccio die ze verkopen, zullen ze die vraag wel vaker krijgen. Er gaan per week zo’n vijftig dozen friet doorheen en de frikandel is nog altijd de populairste snack. Er is een vitrine, hoewel het nut daarvan wel een discussiepunt is geworden. In ieder geval is van een traditionele cafetaria hier in Lisse al lang geen sprake meer.

Breder publiek

De zussen en broer Versluis merken dat de wens van de gast verandert en vinden dat hun cafetaria daarin mee moet bewegen. Het is tevens de visie van de formule: friet en snacks naar de achtergrond en luxere gerechten zoals luxe friet (Plaza Royals), broodjes, hamburgers en maaltijden prominenter presenteren. Het doel is niet alleen om een breder publiek te trekken, maar ook om de gemiddelde besteding omhoog te krikken. Plaza de Stoete vult dat op een unieke manier in: met carpaccio, in verschillende vormen.

Plaza de Stoete

Beeld Fotoburo Dijkstra

Carpaccioburger

Carpaccio is al jaren mateloos populair in Nederland en is zowat in ieder restaurant verkrijgbaar. Wat Plaza de Stoete anders doet, is variatie bieden. Naast een voorgerecht (met truffelmayonaise of pesto) is er een XXL-variant met friet, een carpacciosalade, twee wraps en zelfs een carpaccioburger, vertelt Sanne Versluis. ‘Het broodje maken we warm op de plaat. Daar gaan sla, pijnboompitjes en carpaccio op. Op het laatst doen we de burger erop. Wel met sla ertussen, zodat de carpaccio beschermd blijft. De carpaccio dus onderop, dan blijft het vlees het lekkerst.’

Plaza de Stoete

Beeld Fotoburo Dijkstra

Carpaccio in pizzadozen

Carpaccio stond al even op de kaart in de brasserie, maar is ook in de cafetaria inmiddels gewild. ‘Bij elke bestelling zit wel een carpaccio’, weet Sanne. Dat komt ook doordat de bestelsite is aangepast; de schotels, salades en carpaccio staan bovenaan. De carpaccio gaat mee naar huis in een pizzadoos. ‘Door op het menu en de site de volgorde te veranderen, zien we dat mensen andere gerechten bestellen’, zegt Melissa. ‘Dat kun je dus zelf sturen.’


Derde generatie aan het roer

Sanne, Melissa, Don en Carola Versluis zijn de derde generatie die de cafetaria in Lisse onder hun hoede hebben. Het familiebedrijf bestaat inmiddels 55 jaar. In 2016 werd Plaza de Stoete uitgeroepen tot Plaza van het Jaar.

Plaza de Stoete

Het broer-en-zussenteam van Plaza de Stoete: Sanne (links), Don en Melissa Versluis. Beeld Fotoburo Dijkstra

Het bedrijf is sinds vijftien jaar aangesloten bij de formule van Sligro, daarvoor zat de ondernemersfamilie bij Kwalitaria. In 2004 kwam de brasserie erbij en in 2014 vond de laatste verbouwing plaats, waarbij een derde pand erbij werd getrokken en de cafetaria een eethuisgedeelte kreeg. De bedoeling is om van de cafetaria en de brasserie in de nabije toekomst één geheel te maken.


Succes met social media

Het succes van carpaccio is voor een groot deel ook te danken aan de inzet van social media. Melissa heeft vorig jaar de een cursus social media marketing gevolgd bij Mark Bongers en volgt nog regelmatig webinars om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. ‘Social media zijn voor ons belangrijk; we hebben afgelopen jaar gezien wat het voor ons restaurant heeft gedaan. We gaan dit dus ook oppakken voor het cafetariagedeelte. Waar we vroeger afwachtten of het druk zou worden, kunnen we dit door social media voor een groot gedeelte zelf plannen en in de hand houden.’

Profiteren van social media: 7 tips van Plaza de Stoete

Profiteren van social media: 7 tips van Plaza de Stoete

Gericht adverteren

Voor Melissa is de mogelijkheid om gericht te adverteren een groot voordeel. ‘De lunch voor bedrijven werd een tijdje geleden minder. Dat wilden we weer oppakken. We hebben een advertentie gemaakt met een landingspagina en een link naar onze cateringfolder. Die richtten we op bedrijven in Lisse en mensen die daar werken. Je kunt via Facebook heel specifiek adverteren. Bijvoorbeeld op leeftijd of adres. Dat gaat heel ver. Met vakanties richten we ons bijvoorbeeld op ouders met kinderen van bepaalde leeftijden.’

Plan voor Plaza

Met de nodige kennis op zak, heeft Melissa een social-mediaplan geschreven voor de formule. ‘We kunnen elkaar namelijk versterken. Plaza is een grote partij en ik denk dat zij voor ons en andere ondernemers veel kunnen betekenen door een aantal dingen aan te reiken. Denk aan filmpjes, foto’s en campagnes.’

Plaza de Stoete

Beeld Fotoburo Dijkstra

Band opbouwen met gasten

Facebook kan een verlengstuk worden zijn van het bedrijf, zegt Melissa. ‘Zo kun je gasten laten weten waar je mee bezig bent en je kunt een band opbouwen. Het kost wel veel tijd, maar het is het zeker waard. Als we iets over carpaccio posten, worden mensen helemaal gek. En ook als ik een advertentie bijvoorbeeld in Amsterdam uitzet, reageren mensen echt. Ik kan aan de reserveringen zien wat het effect is en waar mensen vandaan komen. Sommigen komen uit Amsterdam en Haarlem hierheen, heel bizar.’

 

Foto's

Reageer op dit artikel