artikel

Bezorgland.nl: ‘Stap alleen over met een hele groep’

Bedrijfsvoering 381

De lancering van Bezorgland.nl begin dit jaar heeft veel teweeggebracht. Het initiatief van Dirk en Hendrik de Gooijer werd met luid gejuich ontvangen en het aantal aangesloten restaurants groeit nog steeds gestaag. Niets lijkt een landelijke dekking in de weg te staan. ‘Ook in de Randstad is steeds meer belangstelling.’

Bezorgland.nl: ‘Stap alleen over met een hele groep’
Dirk (links) en Hendrik de Gooijer bij Lunchcafé Sixty Eight in Hoogeveen. Foto: VanVlietFotografie.

Dirk en Hendrik de Gooijer gingen in januari van dit jaar van start met Bezorgland.nl, als alternatief voor marktleider Thuisbezorgd.nl en de commissie van 13 procent die volgens velen te hoog is. De voormalige eigenaren van Eethuis & Snackbar Oscars in Emmen begonnen in hun eigen achtertuin, maar zijn nu ook in andere provincies actief, zoals Friesland, Noord-Holland, Noord-Brabant en Limburg. Binnenkort gaat het platform live in de omgeving van Arnhem en ook in de Randstad is er interesse.

We ontmoeten de broers bij Lunchcafé Sixty Eight van Edwin Bulthuis in Hoogeveen. Hij was één van de eerste ondernemers die zich aansloten. Inmiddels hebben bijna vijfhonderd restaurants hetzelfde gedaan. Het doel van dit jaar is daarmee zo goed als bereikt. In 2019 willen de Drentse broers een reuzenstap zetten door te groeien naar 2500 aangesloten bedrijven.

Hoe krijgen jullie dat voor elkaar?
Hendrik: ‘Door de groei die we nu ervaren door te zetten. We hadden dat aantal ook dit jaar kunnen realiseren, maar dan hadden we twintig vertegenwoordigers moeten inhuren. We doen het nu stukje bij beetje. We begonnen in januari in Emmen, maar zijn pas in mei met de uitrol naar andere provincies gestart. Dus we zijn echt nog maar net begonnen.’

Starten jullie ook in grote steden?
Hendrik: ‘We krijgen op dit moment veel aanvragen binnen uit de omgeving van Arnhem, maar ook uit Arnhem zelf. Een ondernemer daar heeft ons een tijdje geleden benaderd. Hij is naar collega’s in de omgeving gegaan om te kijken of er draagvlak voor was. Nu staan er rond de honderd restaurants klaar. We zijn druk bezig om dat allemaal in goede banen te leiden. We verwachten dat het grootste gedeelte er in januari op staat. Een grote groep tegelijk aansluiten kost ons gewoon wat meer tijd.’

VanVlietFotografie

Waar willen jullie nog meer naartoe?
Dirk: ‘Overal in Nederland. We zien uit het gehele land aanmeldingen binnenkomen. Ook in de Randstad is steeds meer belangstelling. We hebben bijvoorbeeld een stuk of tien ondernemers in Amsterdam die willen starten.’

Terwijl jullie eerst niet wilden focussen op de Randstad
Dirk: ‘Nee, maar als een ondernemer drie, vier keer contact met ons opneemt, wie zijn wij dan om te zeggen dat hij niet mee mag doen? Er moet altijd eentje de eerste zijn in een gebied, een ambassadeur. We werken met ondernemers samen om meer bedrijven te bewegen zich aan te sluiten. Als je er als enige op staat, krijg je niet elke dag vijf bestellingen. Dat is logisch, we kunnen niet voor één ondernemer een reclamecampagne starten.’

Dat lijkt me een lastige opgave in grotere steden
Hendrik: ‘We zitten al in een grotere stad, Leeuwarden. En dat gaat hartstikke goed. Na een maand of drie zijn rond de veertig bij ons aangesloten. Op Thuisbezorgd staan er 79. We zien een sneeuwbaleffect, want iedere week krijgen we wel nieuwe aanmeldingen uit Leeuwarden.’

Bezorgland.nl zet een maximum op de commissie

Bezorgland.nl zet een maximum op de commissie

Maar Thuisbezorgd vaarwel zeggen, kan leiden tot flink omzetverlies
Dirk: ‘Ja, maar je moet wel met een groep restaurants in de omgeving het moment pakken. Als je stopt met Thuisbezorgd en de anderen volgen niet, dan krijg je het lastig. Als de consument jouw zaak niet meer in de app ziet, is de kans groot hij bij een ander bestelt.’
Hendrik: ‘Wanneer we ergens starten, gaat het in het begin goed. Na een maand komt er een dip. Dat komt omdat mensen een kortingsbon van €5 van Thuisbezorgd krijgen. Dat laten consumenten natuurlijk niet liggen. Ondernemers kunnen geen €5 weggeven, wij ook niet.’
Hendrik: ‘En zij zijn zó gevestigd, terwijl wij een nieuwkomer zijn. Zij hebben er achttien jaar over gedaan en wij zijn nog geen jaar bezig.’

Wat adviseren jullie ondernemers dan?
Hendrik: ‘Het is niet aan ons om tegen hen te zeggen dat ze moeten stoppen met Thuisbezorgd. We zeggen ook niet dat andere platforms slecht zijn, we bieden alleen een veel goedkoper alternatief. Wij zeggen: hou Thuisbezorgd in combinatie met ons. En als je wilt stoppen, doe dat dan met een hele groep restaurants.’
Dirk: ‘Maar je moet als ondernemer niet alleen afhankelijk zijn van één platform. Kijk naar hotels, die bieden op wel tien platforms kamers aan. Je moet op verschillende manieren proberen omzet binnen te krijgen.’

Is dat operationeel niet lastig?
Dirk: ‘Niet als je een goed kassasysteem hebt, waarin je de platforms kunt koppelen. Je merkt in de zaak dan niet waar de bestelling vandaan komt. Je hoort hetzelfde deuntje, de werkwijze is hetzelfde, en de boekhouding ook.’
Hendrik: ‘Wij hadden dat zelf in de cafetaria in het begin niet goed voor elkaar. We moesten het doen met een bonnenprinter, zonder digitaal scherm. Wij zijn daar destijds op vastgelopen. Voor Bezorgland is het nu belangrijk om die koppeling te hebben. Die vraag krijgen we ook van ondernemers, die bijvoorbeeld bij Deliveroo en Thuisbezorgd zitten. Ze willen met ons in zee, maar dan wel met een kassakoppeling. Daar lopen we soms tegenaan.’

Zijn jullie daarmee bezig?
Hendrik: ‘Ja, sinds kort hebben we een koppeling met Sitedish. Ook zijn we bezig met andere partijen, waaronder CashDesk en Next to Food.’

Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Hoeveel procent van jullie klanten zijn cafetaria’s?
Dirk: ‘20 procent, denk ik. De meeste zijn grillrooms. Dat is trouwens een breed begrip geworden. Vroeger was een grillroom een shoarmazaak. Nu verkopen ze ook pizza’s. De pizza shoarma is één van de hardlopers bij ons. En steeds meer grillrooms verkopen ook snacks. Want ze weten dat gezinnen daar behoefte aan hebben. Zoontje wil een pizza, vader wil een snack.’
Hendrik: ‘New York Pizza heeft nu ook hamburgers op het menu staan. Iedereen probeert een totaalconcept neer te zetten. En we zien veel viszaken die online gaan en bezorgen. Dat was vorig jaar nog niet. Ook vestigingen van Bakker Bart en lunchrooms in het hogere segment melden zich nu bij ons aan.’

Moeten cafetaria’s ook verbreden?
Dirk: ‘Dat doen sommigen al. Negen van de tien cafetaria’s verkopen kapsalons. Mijn broertje heeft me tegengehouden, maar ik wilde destijds in onze zaak echt een pizzalijn opzetten. Dat wilde hij er niet bij hebben; we hadden het al ontzettend druk. Maar er zijn enkele cafetaria’s bij ons aangesloten, die een pizzalijn hebben, met echt goede pizza’s. Waarom zou je dat er niet bij doen, als je de ruimte hebt en een goed product kunt neerzetten?’


Blij met minder bestellingen

Edwin Bulthuis, mede- eigenaar van Lunchcafé Sixty Eight in Hoogeveen, is twee jaar geleden gestart met maaltijdbezorging. ‘Eerst via Thuisbezorgd, totdat Bezorgland om de hoek kwam. Ik heb Thuisbezorgd meteen vaarwel gezegd. Er was even een dip in omzet, maar het trok al snel gelijk. Voor ondernemers die meer afhankelijk zijn van bezorgen, is zo’n stap, denk ik, moeilijker. Ik krijg minder bestellingen binnen, maar ik hou onder de streep meer over.’

Bezorgland,nl Lunchcafé Sixty Eight

Edwin Bulthuis, mede- eigenaar van Lunchcafé Sixty Eight. Beeld: VanVlietFotografie

 


Hebben jullie een plan om consumenten te trekken?
Hendrik: ‘Natuurlijk. We hebben een heel marketingplan klaarliggen.’

Wat kunnen we daarvan verwachten?
Hendrik: ‘Dat houden we een beetje achter de schermen; we leggen niet alles open en bloot op tafel.’

Zien we straks bijvoorbeeld tv-reclames?
Hendrik: ‘Dat is wel de bedoeling. Onze focus is eerst om zoveel mogelijk restaurants aan te sluiten en ondernemers duidelijk te maken dat het geen kostenpost is, maar dat ze kunnen besparen. Hoe meer we groeien, hoe groter we de consumentencampagnes kunnen inzetten.’

Jullie willen eerst landelijke dekking
Hendrik: ‘Ja. Nu adverteren we lokaal, op de radio bijvoorbeeld. Dat doen we al vanaf het begin. Online is ook een goede plek voor ons om te adverteren.’

Hebben jullie met die 2500 volgend jaar die landelijke dekking?
Dirk: ‘Ja, dan zijn we goed op weg.’

Wat is dan de boodschap aan de consument?
Hendrik: ‘De campagne die nu loopt, is echt branding, om de naam Bezorgland voorbij te laten komen. Daarnaast willen we de consument ervan bewust maken dat de ondernemer bij andere platforms kosten maakt. Dan gaat het dus om gunning, ja.’

 

 

Reageer op dit artikel