artikel

Profiteren van social media: 7 tips van Plaza de Stoete

Bedrijfsvoering 574

Plaza de Stoete boekt succes met gerichte online marketing. Dat heeft vooral een positief effect op de verkoop van verschillende carpacciogerechten, waaronder een carpaccioburger. Mede-eigenaar Melissa Versluis geeft 7 tips om te profiteren van social media.

Profiteren van social media: 7 tips van Plaza de Stoete
Het broer-en-zussenteam van Plaza de Stoete: Sanne (links), Don en Melissa Versluis. Foto: Fotoburo Dijkstra

Melissa Versluis van Plaza de Stoete in Lisse heeft een cursus social media marketing gevolgd bij Mark Bongers en volgt nog regelmatig webinars om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Met de nodige kennis op zak, heeft ze een social-mediaplan geschreven voor de formule.

Gek van carpaccio

Facebook kan een verlengstuk worden zijn van het bedrijf, zegt Versluis. ‘Zo kun je gasten laten weten waar je mee bezig bent en je kunt een band opbouwen. Het kost wel veel tijd, maar het is het zeker waard. Als we iets over carpaccio posten, worden mensen helemaal gek. En ook als ik een advertentie bijvoorbeeld in Amsterdam uitzet, reageren mensen echt. Ik kan aan de reserveringen zien wat het effect is en waar mensen vandaan komen. Sommigen komen uit Amsterdam en Haarlem hierheen, heel bizar.’

De carpaccioburger van Plaza de Stoete. Foto: Fotoburo Dijkstra

7 tips van Melissa Versluis

1. Bedenk wat je doel is. Is het bijvoorbeeld naamsbekendheid of wil je meer verkopen?

2. Investeer tijd in professionele foto’s en video’s. Video’s zijn met name populair.

3. Creëer warmte, bijvoorbeeld door een mooi opgedekte tafel met snacks te laten zien, of personeelsleden die het naar hun zin hebben, klanten die een bestelling plaatsen of volle terrassen. Maak de berichten persoonlijk.

4. Post minstens twee keer per week en achterhaal op welk tijdstip de gebruikers het meeste actief zijn. Bij Statistieken vind je alle informatie over je volgers.

5. Bouw een relatie met volgens op door te reageren op comments, zowel op leuke als op minder leuke.

6. Zorg dat 80 procent van de content persoonlijk is (zaaien). Daarmee stijgt je bereik, bouw je meer fans op en kweek je een goed gevoel rondom jouw naam. 20 procent van de berichten is voor de harde verkoop (oogsten).

7. Maak een planning of contentkalender. Zorg dat je minimaal twee weken vooruitloopt, zodat er genoeg tijd is voor het bedenken van content. Speel in op actuele gebeurtenissen.

Derde generatie

Sanne, Melissa, Don en Carola Versluis zijn de derde generatie die de cafetaria in Lisse onder hun hoede hebben. Het familiebedrijf bestaat inmiddels 55 jaar. In 2016 werd Plaza de Stoete uitgeroepen tot Plaza van het Jaar. Het bedrijf is sinds vijftien jaar aangesloten bij de formule van Sligro.

Lees binnenkort meer over Plaza de Stoete in de novembereditie van Snackkoerier, die de 23e verschijnt. 

 

 

Reageer op dit artikel