artikel

Deur op slot bij Brabantse cafetaria’s: ‘Het geeft vooral een veilig gevoel’

Bedrijfsvoering 339

Cafetaria’s hebben een verhoogde kans op een overval. Dit heeft te maken met de omloop van cash geld, de late openingstijden en de locatie. In Noord-Brabant maken twaalf ondernemers het lastiger voor overvallers door de deur op slot te doen tijdens het laatste (halve) uurtje van de dag. Zij zijn hier tijdens de Week van de Veiligheid in week 41 mee gestart. Hoe bevalt het deurbeleid hen?

Deur op slot bij Brabantse cafetaria’s: ‘Het geeft vooral een veilig gevoel’
Henk Boom van Cafetaria Eikenbosch in Berkel-Enschot hoopt met het deurbeleid overvallers af te schrikken. Foto: Bert Jansen Fotopersburo

Even iets opruimen achter, alvast beginnen met schoonmaken en als er toch geen gasten in de zaak zijn, kan de kassa ook al wel worden geteld. Het laatste uurtje voor sluitingstijd leent zich hier eigenlijk heel goed voor, maar het is voor cafetaria’s niet zonder risico. Er is geen constant zicht op de entree en er kan plotseling iemand in de zaak staan. Meestal een gast, maar het kan evengoed een overvaller zijn.

Uit onderzoek blijkt dat cafetaria’s in de donkere avonduren van de herfst en winter extra gevoelig kunnen zijn voor overvallen. Dit heeft te maken met de aanwezigheid van cash geld, de late openingstijden en de plek in de wijk.

Nieuw deurbeleid

Twaalf Brabantse ondernemers hebben zichzelf en hun werknemers en gasten hiertegen in bescherming genomen met een nieuw deurbeleid: tijdens het laatste uur gaat de deur op slot. Gasten zijn dan nog steeds van harte welkom, maar moeten aanbellen om te worden binnengelaten. Het betreft een proef van Koninklijke Horeca Nederland in samenwerking met diverse gemeenten en politieteam Groene Beemden. Dit is een initiatief in het kader van de Week van de Veiligheid, die plaatsvond in week 41.

Prettiger werken

Tamara van Erven van Tammy’s Brooikes & Snacks in Tilburg is één van de twaalf ondernemers die deelnemen aan de proef. ‘Het geeft vooral een veiliger gevoel’, zegt ze. ‘Wij hebben gelukkig nog geen overval meegemaakt, maar we zijn wel gevestigd in een donker hoekje op een industrieterrein. Zeker als ik alleen sta ’s avonds, is het prettiger werken met de deur op slot.’

Volgens haar is het meer een kwestie van afschrikken, net als de beveiliging met DNA-spray. ‘Een overvaller kun je herkennen aan zijn gedrag en hij heeft haast. Hij gaat niet staan wachten tot je de deur opendoet.’

Medewerker Bloyce Dupont van Tammy’s Brooikes & Snacks in Tilburg. Foto: Bert Jansen Fotopersburo

Wisselende reacties

Gasten reageren vooralsnog wisselend op het feit dat ze moeten aanbellen en vervolgens worden binnengelaten. ‘De ene klant begrijpt het en vindt het een goede zaak en de ander vindt het belachelijk’, merkt Van Erven. ‘Het is wennen, ook voor ons.’

De Tilburgse vindt het systeem wel een aanrader voor andere cafetaria’s. ‘Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor de veiligheid van je medewerkers. Op deze manier heb je dat weer een stuk geborgd.’


 

47 overvallen in 2018

In 2018 zijn tot nu toe (1 november) 47 cafetaria’s/ijssalons het slachtoffer geworden van een overval, blijkt uit cijfers van de politie. In heel 2017 werden 55 cafetaria’s overvallen.

Uit de cijfers van vorig jaar valt af te lezen dat het vierde kwartaal het hoogste aantal overvallen telde: twintig ten opzichte van dertien in het eerste, twaalf in het tweede en twaalf in het derde kwartaal.

Er is tussen 2015 en 2017 wel sprake van een dalende trend. In 2015 kwamen bij de politie 74 meldingen binnen van overvallen op snackbars en ijssalons. In 2016 ging het om 71 en in 2017 dus om 55 gemelde overvallen.

Ook maaltijdbezorgers worden veel overvallen, blijkt uit hetzelfde rapport van de politie. In 2018 (tot 1 november) al 49 keer. In heel 2017 werden maaltijdbezorgers 48 keer het slachtoffer van een overval.


Gastvrijheid

Marco Honsbeek van Verhage Floriande in Hoofddorp werkt al acht jaar met het magneetslot en de deurbel. ‘Het argument dat het de gastvrijheid belemmert, is niet relevant’, vindt hij. ‘Onze gasten vinden het juist een prettig en veilig idee. Ook als zij binnen zitten te eten, hebben ze niet altijd zicht op wie er binnenkomt. Dankzij de verscherpte controle kunnen zij ontspannen blijven eten’, verklaart Honsbeek. ‘Nieuwe gasten vinden het soms raar, maar na onze uitleg hebben ze er altijd vrede mee.’

Honsbeek heeft niet de illusie dat hij een overval kan voorkomen. ‘Maar je maakt het wel minder makkelijk op deze manier. Wij hebben een knop bij de balie waarmee we de deur kunnen openen, nadat we hebben gecheckt wie er voor de deur staat. Ik heb gelukkig nog nooit meegemaakt dat we twijfelden aan de bedoelingen van de gasten voor de deur.’

Verhage Floriande is eerder dit jaar overvallen op een moment dat het deurbeleid nog niet in werking was. ‘De overvaller was binnen tien minuten opgepakt. Doordat we gebruikmaakten van de overvalknop, was de politie direct ingeschakeld.’

Trainen van medewerkers

Naast het deurbeleid, een afroomkluis en de overvalknoppen, heeft Honsbeek twaalf beveiligingscamera’s geïnstalleerd. Daarnaast steekt hij veel tijd in het trainen van zijn medewerkers. ‘Zo’n overval is ontzettend heftig en onze medewerkers zijn jong. Ik hoop natuurlijk dat ze het nooit hoeven mee te maken, maar de kans op een overval blijft aanwezig. Daarom vind ik het belangrijk dat ze weten hoe ze moeten handelen in zo’n situatie.’


5 tips om overvallen te voorkomen

1. Beperk de hoeveelheid cash geld: stimuleer pinbetalingen en contactloos
betalen. Room de kassa’s af.

2. Maak duidelijk dat er niets te halen valt met stickers als ‘Kassa’s worden af geroomd’ en ‘Kluis met tijdvertraging’.

3. Tel het kasgeld buiten het zicht van klanten in een afgesloten ruimte. Bij voorkeur wanneer het bedrijf is gesloten.

4. Openen en sluiten van de zaak doe je met zijn tweeën.

5. Neem de dagopbrengst niet mee naar huis, maar stop het in een kluis met tijdvertraging en breng het later naar de bank.


Veiligheid voorop

Ondernemer Henk Boom van Cafetaria Eikenbosch in Berkel-Enschot moet nog even wennen aan het systeem. ‘Dat gasten voor de deur wachten om naar binnen te gaan, vind ik een goede zaak. Minder prettig vind ik dat we de gasten ook naar buiten moeten laten. De deur gaat ook van binnen niet meer open. Dan moet je eerst naar de counter lopen en de knop indrukken. Dat is misschien minder gastvrij dan we zouden willen’, zegt hij vertwijfeld.

‘Maar de veiligheid staat voorop’, vervolgt Boom. ‘Wij zijn tot acht uur ’s avonds geopend, maar beginnen al rond de klok van zeven met schoonmaken. Dan is het in de winter al donker. Het is een fijn gevoel dat we rustig onze gang kunnen gaan, zonder dat we verrast worden door iemand in de winkel als we even achter bezig zijn.’

De ondernemer merkt dat het tegen de winter aan ieder jaar raak is met overvallen in de regio. ‘Gelukkig heb ik het zelf nog niet meegemaakt.’ Boom hoopt met het deurbeleid overvallers af te schrikken, maar is met name blij met het veilige gevoel dat het geeft. ‘Daarom zou ik het anderen ook aanbevelen. Het werkt lekkerder.’

Zijn gasten reageren ook vol begrip. ‘De meesten vinden het een goed idee. Het is wel even wennen; soms staan ze eerst aan de deur te rammelen. Maar als we dan uitleggen waarom we hiervoor kiezen, reageren ze altijd goed.’

Het deurbeleid is misschien minder gastvrij, maar veiligheid staat voor Henk Boom voorop. Foto: Bert Jansen Fotopersburo

Spontaniteit

Ondernemer Harald van Ballegooijen, eigenaar van Cafetaria XL Oude Gracht in Eindhoven, vindt het magneetslot geen goede oplossing voor het voorkomen van een overval. ‘Ik vind het niks, omdat het alle spontaniteit van het ondernemen wegneemt. Dan moeten gasten aanbellen voor een frietje of een ijsje. Het neemt alle gastvrijheid weg, daarvoor ben ik geen cafetaria begonnen.
Bovendien: als ze je willen overvallen, komen ze toch wel binnen’, zegt hij vol overtuiging.

Eigenaar Cafetaria XL trots op medewerkers na overval

Eigenaar Cafetaria XL trots op medewerkers na overval

De ondernemer heeft al vier keer een overval meegemaakt. ‘Het is vaak een impuls en een overval is niet persoonlijk. Bovendien zijn het jongeren, vaak nog niet eens 18 jaar oud. Ze overzien de gevolgen van hun daden nog niet. Ze doen erg veel moeite voor weinig opbrengst.’

Veiligheidsmaatregelen

Van Ballegooijen heeft wel geïnvesteerd in veiligheidsmaatregelen. Zo heeft hij meerdere overvalknoppen in de zaak, twaalf beveiligingscamera’s, wordt er afgeroomd en gebeurt het afsluiten altijd met minimaal drie medewerkers. ‘Ik ben door schade en schande wijs geworden, maar er lopen vreemde kostgangers rond op deze wereld. Tegenhouden kun je het niet. Zolang er in Nederland niet harder wordt gestraft, wordt het probleem niet opgelost’, besluit Van Ballegooijen.


Wat te doen bij een overval?

Het advies van de politie is om tijdens een overval het RAAK-principe toe te passen:
R > Rustig blijven
A > Aanvaarden/accepteren
A > Afgeven van geld of goed
K > Kijken

Bel meteen de politie via 112 wanneer de overvaller het pand heeft verlaten. Let op in welke richting en met welk vervoermiddel de overvaller vlucht. Zorg ervoor dat de sporen van de overval niet worden uitgewist. Raak niets aan, sluit de ramen en deuren, en laat geen derden binnen. Wacht buiten de winkel of het bedrijf op de komst van de politie en probeer gasten gerust te stellen. Verzoek getuigen om te blijven of noteer hun naam en telefoonnummer.

SDNA-spray (synthetisch) markeert daders met een unieke DNA-code, waardoor zij voor de politie eenvoudig te koppelen zijn aan de plaats delict. Foto: Bert Jansen Fotopersburo

 

 

 

 

Reageer op dit artikel