artikel

Maaltijdbezorging tijdens de spits: minder stress en hogere bestedingen 

Bedrijfsvoering 510

Afhalen, maaltijdbezorging, ter plekke eten; in korte tijd komen bestellingen binnen per website en telefoon en staat er voor de counter ook nog eens een flinke wachtrij. Hoe stroomlijn je dat als cafetaria en hoe kun je ook nog eens een hoger rendement behalen? Tips van ondernemers en kenners.

Maaltijdbezorging tijdens de spits: minder stress en hogere bestedingen 
Illustratie: Tony Tati

Met maaltijdbezorging en bestellingen die via verschillende kanalen binnenkomen, is het belangrijk om spreiding te creëren, zegt Sandra Besselink van Next tot Food. ‘Bedenk bijvoorbeeld een kortingsactie tussen vier en vijf uur of na zeven uur. Een snack erbij of gratis drinken en communiceer dat online of via geprinte media.’

Het is als een open deur, maar waar het om draait, is dat je ervoor moet zorgen dat je planning en routing goed zijn, zegt Mireille Temming van HappyFood IJsselstein. ‘Dat je bezorger al klaar staat als de bestelling eraan komt. Maximaal één uur bezorgtijd is voor mij het kantelpunt, dan gaan mensen bellen waar het blijft. Dat kan alleen met het juiste aantal medewerkers en als alle bestellingen op hetzelfde systeem binnenkomen. Ook de bestellingen van Thuisbezorgd, anders loopt het mis. Tien bonnen die achter elkaar uit de printer komen, terwijl je ondertussen telefonische bestellingen aan het aannemen bent, dat moet je vergaand automatiseren. Anders kun je de hoeveelheden die wij draaien, niet aan.’

Mireille Temming heeft met haar cafetaria een jaaromzet van negen ton, waarvan 30 procent afkomstig uit bezorging. Ieder weekend heeft ze negen bezorgers rondrijden. Alle benodigde software is aan elkaar gekoppeld, onder meer het kassasysteem met het bezorgsysteem.

Bestellen kan via een eigen app op de mobiel, eFood via de computer, telefonisch en Thuisbezorgd, waarna alles op hetzelfde systeem binnenkomt. ‘De bezorging kan ik vervolgens volgen op een apart scherm. Dat voorkomt fouten en misverstanden en geeft inzicht in de wachttijd’, aldus Temming. ‘Eén persoon bemant het systeem waar alles binnenkomt. Wij noemen dat het crisispunt. Bij de kassa van de afhaal staat iemand anders.’

Wel of niet starten met maaltijdbezorging? Doe deze drie onderzoeken

Wel of niet starten met maaltijdbezorging? Doe deze drie onderzoeken

Meer online bestellen

Bij Marvin Meeuwig van Family Uithoorn bestellen gasten telefonisch, via Thuisbezorgd.nl en de eigen bestel-app van Family. Hij denkt er hard over na een nieuw kassasysteem aan te schaffen, waar alle bestelstromen samenkomen. Nu heeft hij drie printers: eentje voor Thuisbezorgd, een kassaprinter en eentje voor de online shop. ‘Dat is best pittig, met name de bonnen van Thuisbezorgd zijn onoverzichtelijk’, erkent hij. ‘We hebben vier bezorgers en iemand die de bezorgers aanstuurt. Iemand bij de friet, de snacks, de bakplaat, een runner en een
afwasser. Allemaal extra mensen.’

Maar maaltijdbezorging is de toekomst, weet hij. ’35 procent van mijn omzet bestaat al uit bezorgbestellingen. Ik verwacht dat het binnen een jaar de helft bedraagt. Als wij het eten niet meer komen brengen en een concurrent wel, dan ben je de klanten kwijt. Alleen moet ik zorgen dat ik er ook nog iets mee verdien.’

Chaos voorkomen

Tot het ei over een nieuw kassasysteem is gelegd, probeert Meeuwig zijn gasten via kortingsacties te verleiden om op andere tijdstippen en meer online te laten bestellen in plaats van telefonisch. ‘De wachtrij voor online- en telefonische bestellingen loopt niet synchroon. Om te voorkomen dat het een chaos wordt, laten we nu een bandje horen met de boodschap dat het makkelijker is om via de website te bestellen. Of ze het gaan doen, weet ik niet, maar we gaan het wel proberen. Daarnaast geven wij bonnetjes mee bij de bestelling met acties of het verzoek de volgende keer online te bestellen.’

Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Maaltijdbezorging groeit

Dat sorteert effect in zijn zaak zegt hij. ‘Eerder bezorgden we van 17.00 tot 22.00 uur en in het weekend tot 21.00 uur. Nu bezorgen we overdag en dat wordt alleen maar meer. Ook na 19.15 uur, als de spits voorbij is, blijft het doorlopen. Daar zijn we enorm blij mee. We bezorgen met opvallende brommertjes waar Family op staat. Als de bezorgers dan toch overdag pad zijn, rijden ze een extra rondje op het industrieterrein. De heenweg is anders dan de terugweg. Iedereen die ons ziet rijden, wordt getriggerd om bij ons te bestellen.’


Meer knaken tijdens de piek

Als je toch hard aan het werk bent tijdens piekmomenten, is het fijn als je ook een hoger rendement kunt creëren in die tijd. En daar zijn die piekmoment ideaal voor, zegt Sandra Besselink van Next to Food. ‘Het is bewezen dat gasten daar echt gevoelig voor zijn. Als je met een hongergevoel de supermarkt ingaat, koop je ook meer. Zet bepaalde producten die er mooi uitzien en niet voor de hand liggen bovenaan in de webshop, dan gaan ze die eerder bestellen.’

Veel webshops hebben friet en snacks bovenaan staan, merkt Besselink op. ‘Probeer daar eens mooie burgermenu’s neer te zetten. Daar zit ook friet en saus bij. Dat werkt omzetverhogend. In het geval van telefonische bestellingen, geef ik de tip om een bandje met een ingesproken tekst te laten afspelen. Dat ze ook online kunnen bestellen. Wanneer ze dan toch aan de lijn blijven en telefonisch willen bestellen, zorg er dan ook voor dat je aan bijverkoop doet. Geen drank? Vraag ernaar.’

Mireille Temming van HappyFood IJsselstein doet niet aan upselling. ‘De gemiddelde besteding van een bezorgbestelling is bij mij €24,50. Dat is prima. Ik vind het het meest belangrijk dat de bestelling juist binnenkomt en goed wordt verwerkt.’


Gasten opvoeden

Foodmaster De Zwijs heeft een eigen app, er komen steeds meer bestellingen via Thuisbezorgd en Bezorgland binnen en een klein aantal bestelt via de telefoon. ‘Die mensen voeden we op door ze te verwijzen naar de online-mogelijkheden. Dat zeggen we gewoon en in de spits werken we met een ingesproken tekst. Dat we in verband met drukte niet in de gelegenheid zijn de telefoon op te nemen, maar dat ze hun bestelling plaatsen via onze website en app.’

Mireille Temming sluit af met een oproep aan haar collega’s in de branche: ‘Kies voor een modern, flexibel kassasysteem, waar je andere software aan kunt koppelen. Niet alleen het bezorgsysteem, maar ook bijvoorbeeld de facturatie of een roosterprogramma. Dat is de basis voor efficiënte werkprocessen.’

 

Reageer op dit artikel