artikel

Happy Tosti heeft een missie

Bedrijfsvoering 214

Om iets te doen aan het hoge percentage werkloosheid onder mensen met een beperking, starten Jasper Kool en Sam Holtus in 2014 Happy Tosti, een bedrijf met een missie. Samen met derde compagnon Wibe Smulders werken de heren inmiddels aan een landelijk netwerk. Wij namen een kijkje bij de vestiging in Delft.

Happy Tosti heeft een missie
(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Wibe Smulders begrijpt dat het extra wordt gewaardeerd dat in vestigingen van Happy Tosti minimaal 50 procent van de ingezette uren wordt ingevuld door mensen met een beperking. ‘Natuurlijk hebben wij een gunfactor, omdat we werken met medewerkers met een arbeidsbeperking, maar wij zijn een regulier horecabedrijf dat bovendien de beste tosti van Nederland wil serveren.

De doelstelling van ons bedrijf is het creëren van een totaalbeleving rondom tosti’s en het sociale element is hier onderdeel van.’ Die ‘beste tosti’ komt in tien varianten terug op de menukaart. De basis is biologisch zuurdesembrood met keuze voor wit, meergranen of donker zonnebloem. Tevens glutenvrij beschikbaar. Om ook niet-tostifans binnen te krijgen, zijn eveneens panini’s,
salades en soep verkrijgbaar.

Tostiproeverij

Tot 11.30 uur wordt een ‘happy breakfast’ geserveerd, in Delft – de vestiging die we bezoeken en die begin dit jaar is geopend – voor €6 op de kaart. Voor dat bedrag krijg je yoghurt met granola, een halve tosti naar keuze, koffie, cappuccino of thee en een verse jus d’orange. Voor wie niet of moeilijk kan kiezen, is er de tostiproeverij (€16). Drie verschillende tosti’s met evenzoveel sauzen.

De keuze is reuze, zo blijkt als Smulders Het ultieme tostiboek laat zien (in ieder vestiging te koop). Geschreven door Jasper Kool en in mei dit jaar verschenen. Met meer dan honderd recepten. Gamba’s en sambalkaas bijvoorbeeld, of witte chocolade en aardbeien. En wat te denken van Chinese bapao als ingrediënt.

Op de Delftse menukaart valt het oog direct op de vegetarische tosti ‘choco-banaan’ (€4,25). Voorzien van chocoladepasta en banaan en geserveerd met M&M’s. De ‘tosti pizza’ (€5,75) is eveneens vermeldenswaardig. Met als ingrediënten pizzasaus, mozzarella, grana padano, pesto en ui. Leuke gimmick is de high-tos-tea.

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Leuke banen

Het medewerkersbestand bestaat voor minimaal 50 procent uit mensen met een beperking. ‘Waar mogelijk, ligt dat aantal hoger. In Den Haag is dat bijvoorbeeld al meer dan
60 procent.’ Op de loonlijst van Happy Tosti staan op dit moment bijna tachtig medewerkers met een beperking. Het scala is breed, aldus Smulders, en daardoor heeft iedereen wel een bepaalde kernkwaliteit. Hoewel er wel wordt geprobeerd medewerkers zo allround mogelijk te maken, moeten mensen toch vooral doen wat ze leuk vinden. Wie een hekel heeft aan koffie zetten, laat dat lekker over aan iemand die dat wel graag doet.

Dat de banen betaald zijn, maakt de constructie extra bijzonder. Iedereen werkt eerst een dag mee en de motivatie bij de kandidaat is dan het belangrijkste criterium. Het drietal wil namelijk vooral leuke banen creëren. ‘We stimuleren vrijheid en anders denken.’

Leerdoelen

De personeelskosten liggen ‘een beetje hoger’ dan in andere horecazaken. ‘Daar staat tegenover dat wij nauwelijks uitval hebben en het ziekteverzuim heel erg laag is’, zo laat Smulders weten. ‘Een arbeidsdeskundige bepaalt de mogelijkheden van een medewerker en aan de hand daarvan wordt zijn of haar loonschaal bepaald.’

Bij de zoektocht naar medewerkers en op de werkvloer is er ondersteuning van een job coach, waarvoor een samenwerking met een gespecialiseerd bedrijf is aangegaan. Iedere medewerker krijgt leerdoelen. Dat kan zijn het zetten van een kop koffie. De leveranciers spelen ook een rol bij het realiseren van die leerdoelen. Bijvoorbeeld door het geven of organiseren van trainingen.
‘We hebben in 2017 ons businessmodel aangescherpt en verwachten daarin een actieve rol van onze leveranciers. We hebben gekozen voor een samenwerking met zo min mogelijk partijen, waarmee we samen landelijke groei willen realiseren.’

Happy Tosti Delft: relaxed en duurzaam

Happy Tosti Delft: relaxed en duurzaam

Meisje met de parel

Voor het interieur wordt samengewerkt met DID Interieurmakers. De inrichting is in basis volgens een vast stramien, maar kent op iedere locatie enkele lokale of regionale elementen. In Delft is dat laatste een grote wandschildering met een prominente plek voor het meisje met de parel, naar het bekende schilderij van Johannes Vermeer. De schilder werd in Delft geboren en stierf er. Verderop in de straat is bovendien het Vermeer Museum gehuisvest.

Op de muurschildering heeft het meisje een tosti in haar hand. Maker van deze prachtige creatie is de Amsterdamse kunstenaar Hugo Kaagman, die verder onder andere ook een plek heeft ingeruimd voor de kerk van Delft en de bekende toegangspoort Noord.

Het opvallendste ‘vaste’ element zijn de schommels. Deze zijn onderdeel van de identiteit van Happy Tosti én populaire zitplaatsen. Het restaurant staat (erg) vol met tafels en stoelen. De vierkante meters worden goed benut, bovendien komt het de doorloopsnelheid ten goede.

Ook in iedere vestiging aanwezig: kunst aan de muur die is gemaakt door mensen met een beperking en te koop is voor gasten. En merchandise. Het Happy Tosti-plankje inclusief twee sausbakjes kan worden aangeschaft en verder ook een schoudertas en koffiebonen.

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal

Recensiesites

Over de inzet van sociale media en recensieplatformen wordt goed nagedacht. Op de kaart en in de zaak komt #happytosti prominent terug. Iedereen die een foto met die hashtag op Instagram plaatst, vindt het resultaat terug op de Happy Tosti-website.

Het plaatsen van een review op Tripadvisor wordt actief gestimuleerd. Met als resultaat dat de vestigingen het op dat platform goed doen als ontbijt- en lunchlocatie. Volgens Smulders trekt dat erg veel toeristen. ‘Die komen binnen met in hun hand de telefoon met daarop de recensies. Precies zoals we dat willen’, benadrukt hij nog maar een keer. ‘We zijn echt een horecabedrijf en
absoluut geen sociale werkplaats. Met gast­tevredenheid als één van de belangrijkste criteria.’


Stevige uitbreiding

Engeland, Scandinavië, België en zelfs Dubai; internationaal is er steeds meer belangstelling voor het concept van Jasper Kool, Sam Holtus en Wibe Smulders. In het vorig jaar aangescherpte businessmodel is de doelstelling opgenomen om in 5 jaar 500 betaalde banen te creëren voor mensen met een beperking. Daarvoor is groei van het aantal locaties nodig. Op dit moment zijn dat er zeven, maar met de eveneens internationale ambities en interesse lijken de volgende stappen gezet.

Smulders: ‘We willen stevig uitbreiden, maar zijn wel op zoek naar een bepaald type franchisenemer. Het is belangrijk dat hij of zij gevoel heeft met het concept en de mensen waarmee we werken.’

 

 

Reageer op dit artikel