artikel

Adriaan Kluin: ‘Plaza Wijhe moet restaurantgevoel oproepen’

Bedrijfsvoering 265

Enthousiaste en ambitieuze jonge ondernemers zijn de toekomst van de branche. Snackkoerier portretteert regelmatig jeugdige starters. Deze keer: Adriaan Kluin van Plaza Wijhe.

Adriaan Kluin: ‘Plaza Wijhe moet restaurantgevoel oproepen’
Beeld: Foto Hissink

De 19-jarige Adriaan Kluin opende op 5 juli de deuren van Plaza Wijhe. De jonge gedreven ondernemer lijkt geknipt voor het vak. Hij komt zelfverzekerd over en beschikt over visie. ‘Ik wil de bedrijfsvoering volledig naar mijn hand zetten en ben constant bezig om onderdelen te optimaliseren. Het grote doel is klantenbinding. Geld verdienen komt op de tweede plaats.’

Kluin deed horeca-ervaring op in een cafetaria en een pizzeria, maar eigen baas was hij natuurlijk nog nooit. ‘Mijn ouders runnen meerdere sporthallen met kantines, ik ben ermee opgegroeid. Studeren was niets voor mij. Vorig schooljaar heb ik mijn hbo-studie afgebroken, dat was veel te theoretisch. Ik ben een echte doener.’

Sterk concept

Hij koos ervoor een eigen cafetaria te beginnen. Want daar ligt zijn passie. ‘Ik heb echt ondernemersdrang. Het zit er gewoon in. In mijn woonplaats miste ik een luxe cafetaria op een A-locatie met een sterk concept in combinatie met bezorging. Toen de kans voorbijkwam om in dé winkelstraat van Wijhe deze zaak te beginnen, hoefde ik daar niet lang over na te denken.’

Restaurantgevoel

Plaza Wijhe bevindt zich in het hart van Wijhe, tussen enkele cafés. Een prima plek voor een eetgelegenheid, stelt de jonge eigenaar. ‘Met 140 vierkante meter heb ik binnen veel ruimte. Er is plaats voor vijftig gasten, terwijl we ook over een terras beschikken. De ruimte en de inrichting zijn belangrijk voor dit concept. Het moet een restaurantgevoel oproepen.’

PLAZA WIJHE

Beeld: Foto Hissink

Nieuwe digitale presentatie

Adriaan kijkt niet bepaald de kat uit de boom tijdens zijn beginperiode. Hij reageerde gelijk enthousiast toen hem de kans werd geboden om als eerste vestiging van Plaza met de nieuwe digitale presentatie van De Digitale te gaan werken. ‘Het ziet er mooi uit en is een prima tool om invloed uit te oefenen op de bestedingen.’

Bij de normale menukaart kiest de ondernemer zijn eigen koers. Hij veranderde bewust de volgorde van de gerechten. ‘Dat is een psychologisch effect. De volgorde van de prijzen heeft invloed op de keuze.’

Foto Hissink

Gedoseerd

Adriaan wil regelmatig met iets nieuws komen, maar wel gedoseerd. ‘Je moet in beeld blijven zonder gelijk alles weg te geven. Bediening aan tafel is nog een dilemma. We doen het nu als het kan. Wellicht dat er een extra medewerker voor moet worden vrijgemaakt.’

Maaltijdbezorging

De zaak beschikt over een pastacooker, heeft vleesgerechten van de plaatselijke slager en richt zich ook nadrukkelijk op de lunch. Daarnaast pakt Kluin bezorging gelijk op, via Thuisbezorgd.nl. Dat gebeurt met twee bezorgscooters. ‘We doen met patat één bestelling tegelijk, anders gaat het ten koste van de kwaliteit.’

Bekijk hier alle foto’s van Plaza Wijhe

 

Reageer op dit artikel