artikel

5 vragen aan: Tom Janssen, De Frietbakkers

Bedrijfsvoering 369

Cafetariahouder Tom Janssen uit Panningen nam eind vorig jaar afscheid van de Kwalitaria-formule. Hij gaf zijn zaak een grootscheepse metamorfose, nam de menukaart kritisch onder de loep en ging verder onder de naam ‘De Frietbakkers’. Janssen is vooral blij dat hij weer ‘de vrijheid heeft om zijn eigen ondernemerskeuzes te maken’.

5 vragen aan: Tom Janssen, De Frietbakkers
Beeld Bert Jansen Fotopersburo

Waarom heb je de Kwalitaria-formule vaarwel gezegd?
‘Om meerdere redenen. Het belangrijkste was dat we steeds meer werden beperkt in onze ondernemersvrijheid. De laatste jaren bemoeide Kwalitaria zich meer en meer met de menukaart en de prijzen. Ik moest soms producten in mijn assortiment opnemen waarvan ik wist dat ze niet zouden aanslaan bij onze klanten. Smaak is namelijk behoorlijk regiogebonden. Ook vind ik dat een cafetariaformule voorop moet lopen en zelf trends moet ontwikkelen. Wat dit betreft bleven er kansen liggen.’

Wat kwam er op je af toen je besloot alleen verder te gaan?
‘Enorm veel! Ten eerste moesten we een nieuwe naam bedenken, ook had onze zaak een nieuwe uitstraling nodig: logo, website et cetera. Daarnaast moest ik gaan nadenken over hoe we de marketing zouden gaan inrichten en ons assortiment onder de loep nemen. Een deel van onze menukaart bestond namelijk uit producten die alleen Kwalitaria-vestigingen mogen voeren.’

Welke aanpassingen heb je doorgevoerd in het assortiment?
‘Onze menukaart is behoorlijk ingeperkt. Producten die we niet meer mochten voeren en die niet liepen, zijn geschrapt. Denk bijvoorbeeld aan broodjes en pizza. Ook ben ik meer gaan inspelen op trends door onder meer frietspecials en wraps een plek te geven op de menukaart. Verder werken we meer met verse producten; we kopen bijvoorbeeld in bij lokale slagers en groentetelers. Hierdoor hebben we de kwaliteit naar een hoger plan kunnen tillen.’

En de zaak is ook in een nieuw jasje gestoken?
‘Ja, we hebben alles geverfd en het interieur vervangen. Dat was na bijna 10 jaar wel nodig. Ik heb bewust gekozen voor rustige, natuurlijke kleuren – groen en bruin – en wat chiquer meubilair. Ik wil net iets meer kwaliteit bieden en uitstralen dan de gemiddelde snackbar.’

Werpt deze nieuwe koers al vruchten af?
‘Dat is best lastig te zeggen. In ieder geval krijg ik veel positieve reacties op onze nieuwe inrichting en uitstraling. Ook de nieuwe menukaart is goed ontvangen. Maar de laatste jaren groeide de omzet sowieso al met 10 tot 20 procent per jaar, en dat gaan we ook dit jaar weer halen. Je weet echter niet hoe het was gelopen als we deze switch niet hadden gemaakt. De belangrijkste winst is misschien wel dat ik weer kan doen wat ik zelf wil en waar ik ook echt achter sta. Dat voelt goed.’

Door Ank van Lier Beeld Bert Jansen Fotopersburo

Reageer op dit artikel