artikel

Leon maakt van fast food good food

Bedrijfsvoering 362

De Britse Leon-keten met naturally fastfood zet voet op Nederlandse bodem. Op Schiphol zijn sinds 2016 al wel twee vestigingen, maar de opening in winkelcentrum Hoog Catharijne in Utrecht in oktober maakt het fastserviceconcept bereikbaar voor het grote publiek. ‘Voor mensen die bewust bezig zijn met eten.’

Leon maakt van fast food good food
Foto: Herbert Wiggerman

De weg van Utrecht CS naar Leon, Naturally Fast Food in Hoog Catharijne is er een langs bouwputten, hekken en bouwvakkers. Eigenaar Klépierre is het winkelcentrum, dat jaarlijks wordt bezocht door 26 miljoen mensen, aan het opknappen en uitbreiden. Als de herontwikkeling in 2019 gereed is, is er 78.000 vierkante meter aan winkelruimte.

Met een belangrijke rol voor eten en drinken, want bij Klépierre geloven ze in ‘food destination’. In de Stadskamer en het Paviljoen kun je straks terecht voor het, volgens de eigenaar, beste aanbod van trendy lokale en internationale food. Op dit moment zijn er vier geopend: The Barn, Leon, Comptoir Libanais en Burger Federation. De laatste drie worden geëxploiteerd door HMSHost. Straks komen daar onder andere Five Guys, Vapiano en Exki bij.

Waar veel mensen komen, daar is HMSHost. Nationaal en internationaal. Voorheen voornamelijk op vliegvelden en treinstations, nu ook in winkelcentra. In Designer Outlet Roermond is het bedrijf sinds april 2017 verantwoordelijk voor de horeca-exploitatie en in oktober is gestart in Utrecht.

Leon

Foto: Herbert Wiggerman

Good food

Leon is het fastserviceconcept voor mensen die bewust bezig zijn met eten. Vandaar ‘naturally’. In 2004 opgericht door de vrienden John Vincent, Henry Dimbleby en chef-kok Allegra McEvedy, om fastfood ook good food te laten zijn. ‘Het revolutionaliseren van fastfood’, zo omschrijft marketingdirecteur Marlijn van Straaten van HMSHost het.

Leon is ook een counterconcept. Je bestelt aan de kassa, er staan er vijf, en een zogeheten sprinter maakt je bestelling klaar terwijl jij aan het afrekenen bent. De producten worden (voor)bereid in een centrale keuken, zodat er een snelle doorloop is. Van Straaten: ‘Buiten de spits moet de gast binnen twee minuten zijn of haar bestelling hebben en tijdens de spits is de wachttijd maximaal één minuut. Dit is typisch Brits, want daar heeft iedereen ’s middags tussen 12.00 en 13.00 uur pauze en moet de lunch dus snel geregeld zijn.

Lunch en diner

Tot 11.00 uur wordt een ontbijtkaart gevoerd, daarna worden de borden omgedraaid voor het lunch- en dinermenu. Die menuborden zijn kleurrijk en vallen erg op door het contrast met de (overigens fraaie) industriële look van het interieur. Datzelfde geldt voor de producten in de houten stelling voor de counter. In het oog springend is het vele, kleurrijke fruit.

Leon

Foto: Herbert Wiggerman

Voornamelijk kip

Het menu is gebaseerd op de mediterrane keuken. ‘Weinig vlees, en dan voornamelijk kip, en veel noten en zaden’, aldus Van Straaten. Op de kaart ‘poached egg pots’, ‘good morning muffins’, ‘Greek yoghurt’, ‘magic porridge pots’ en toast. De eieren zijn vrije uitloop, de saucijzen komen van het Britse Cumberland-ras. Een ‘compleet Engels ontbijt’ en de ‘porridge (pap) met banaan & kaneel’, beide warm geserveerd in een kartonnen bekertje kosten respectievelijk €4,95 en €3,50.

De ontbijt- en lunchkaart wordt gevuld met ‘Big hot boxes’ (zoals zoete aardappel falafel en gobi curry), Super Salads, Quinoa Salads, Wraps en Better Burgers. Vooral de Halloumi & Avocado Burger en de Gehaktbalburger springen in het oog. Die laatste is het enige item op de kaart dat alleen in Nederland wordt gevoerd.

Herkomst van producten

Opvallend veel producten zijn vrij van tarwe, gluten én zuivel. Ook vegetariërs en veganisten hebben volop keuze. Omdat het draait om ‘local sourcing’, is het vinden van de juiste leveranciers een hele puzzel. ‘We konden daardoor niet in zee gaan met de bedrijven die overzee verantwoordelijk zijn voor de levering’, vertelt Van Straaten.

‘We hebben dus heel veel geproefd. Daarvoor komen mensen van Leon uit Engeland hiernaartoe en pas als iedereen tevreden is, mag het op de kaart. De receptuur van onze gehaktballetjes is bijvoorbeeld drie keer aangepast, omdat ze hier droger waren. Nog steeds proeven we vijf keer per jaar nieuwe producten of recepten. En wordt in Engeland een gerecht geïntroduceerd, dan hebben wij tijd nodig om het in dezelfde kwaliteit hier te kunnen introduceren.’

Leon

Foto: Herbert Wiggerman

Chorizo en fish fingers

De meeste producten van Leon komen uit Nederland. Uitzonderingen zijn de chorizo uit Spanje. ‘Ook in Engeland, omdat die nergens beter van kwaliteit te krijgen is’, licht Van Straaten toe. De Engelse fish fingers komen uit Engeland, omdat hier nog geen leverancier is gevonden die ze op dezelfde manier kan maken. Daarnaast komen enkele impulsaankopen als brownies en chocoladerepen uit Engeland.

De vestigingen in Nederland zijn tevens de eerste buiten Engeland. Volgens Van Straaten is de tijd rijp voor uitbreiding. ‘Vroeger was het een feestje om een traditioneel fastfoodrestaurant te bezoeken, maar die tijden zijn veranderd.’

‘Lekker en gezond eten gaan bij ons hand in hand’, voegt hij toe. ‘Met respect voor Moeder Aarde. Daarvoor is een aantal food values uitgeschreven. Geen kunstmatige toevoegingen, zo weinig mogelijk toegevoegd zout, een hoofdrol voor groenten, ingrediënten van dichtbij en zoveel mogelijk biologisch. Bij Leon is fastfood good food.’

Leon in cijfers

217
vierkante meter
winkeloppervlakte Utrecht

15
ontbijtitems
op de kaart
(tot 11.00 uur)

28
lunch- en dineritems
op de kaart
(vanaf 11.00 uur)

Drankenkaart
6 soorten koffie
2 varianten thee
2 verse sappen, warme chocolademelk
2 varianten water met smaak en 2 shakes

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels