artikel

Starter: Joëlle van der Heide, Brasserie Twintig18

Bedrijfsvoering 309

Enthousiaste en ambitieuze jonge ondernemers zijn de toekomst van deze branche. In deze rubriek portretteren we deze jeugdige starters. Als eerste: Joëlle van der Heide van Brasserie Twintig18.

Starter: Joëlle van der Heide, Brasserie Twintig18
Foto: Anne van der Woude

Een eigen onderneming openen en zich onderscheiden met verse friet was iets dat Joëlle van der Heide (19) al lange tijd graag wilde. Toen het pand aan de Tuinen in het centrum van Leeuwarden vrijkwam, ging het balletje al snel rollen. Eind januari gingen de eerste zelf gesneden en versgebakken friet over de toonbank bij Brasserie Twintig18.

Verkoopspecialist

De jonge ondernemer is opgegroeid in de horeca. ‘Mijn ouders hebben een eigen horecaonderneming gehad’, vertelt Joëlle van der Heide. ‘Dat vond ik altijd heel erg leuk en daardoor wist ik al heel lang dat ik dit wilde: een eigen brasserie.’ De eigenaresse van Brasserie Twintig18 in Leeuwarden gaat nog naar school. Ze zit in het laatste jaar van de opleiding Verkoopspecialist (mbo niveau 3).

Sfeervol

‘Mijn vader en ik zagen dat dit pand vrijkwam. Toen ging het heel snel, want we hadden al direct in de gaten dat het een mooie plek was. In het centrum, aan het water. Heel sfeervol.’ De naam Twintig18 is geïnspireerd op het feit dat Leeuwarden de culturele hoofdstad van Europa is in 2018.

De brasserie onderscheidt zich met verse friet en hamburgers. Op de kaart staan diverse snacks, broodjes en plates, maar ook drie hamburgers: de classic, de cheeseburger en de Twintig18-variant: een burger van maar liefst 360 gram. Voor een portie (h)eerlijke friet wordt €3,75 gevraagd, dit is inclusief saus.

Gratis fruit

‘Service staat bij ons hoog in het vaandel’, vervolgt Van der Heide. ‘Wij nemen de bestelling op aan tafel en bedienen de gasten ook. Dat is anders dan bij andere cafetaria’s. Daarnaast mag iedereen gratis een kop koffie of thee pakken en gratis fruit meenemen voor onderweg.’ Dat koffie een interessante marge heeft, is voor haar minder belangrijk dan de gasten verblijden met een gratis drankje.

Investering

Om Brasserie Twintig18 in te richten en te verbouwen, was een investering van om en nabij de €20.000 nodig. Een deel daarvan heeft Van der Heide bij elkaar gespaard en het andere gedeelte is geleend bij de bank. Over de verwachte jaaromzet durft ze nog geen uitspraken te doen en de ambities voor de toekomst houdt ze ook liever voor zich. ‘Ik wil eerst een jaar draaien en me er volledig op focussen, daarna zien we wel verder.’

Jonge leidinggevende

De drie medewerkers die Van der Heide aanstuurt, vinden het alleen maar leuk dat ze zo’n jonge leidinggevende is. ‘Zij hebben er geen problemen mee. Zelf vind ik het soms wel lastig om iemand aan te sturen die een stuk ouder is dan ik. Maar ook dat went.’

Het eigen ondernemer zijn, bevalt haar heel goed. ‘Het is hard werken, maar dat wist ik van tevoren. Het contact met de gasten en de complimenten die ik krijg over de kwaliteit en uitstraling, doen me veel. Daar ben ik echt trots op.’

Reageer op dit artikel