artikel

Maaltijdbezorging: 6 aanbieders naast elkaar

Bedrijfsvoering 680

Thuisbezorgd krijgt serieuze concurrentie. Niet alleen van internationale zwaargewichten, maar ook van lokale initiatieven die op steeds meer plekken opduiken. Meer keuze voor ondernemers dus. Wat is het verschil tussen al deze bezorgdiensten? We zetten er een aantal op een rij.

Maaltijdbezorging: 6 aanbieders naast elkaar
Foto: Jan Willem van Vliet

Marktleider Thuisbezorgd.nl is al sinds 2000 actief. Het belangrijkste verschil tussen Thuisbezorgd.nl en UberEats, Foodora en Deliveroo is de manier van bezorgen. Thuisbezorgd.nl biedt restaurants een platform aan waar klanten online kunnen bestellen. Restaurants ontvangen de bestellingen van dit platform en zorgen daarna zelf voor de bezorging. Alleen in de grote steden Amsterdam, Rotterdam en Den Haag heeft Thuisbezorgd een aparte bezorgdienst opgezet met moderne e-bikes en scooters, Scoober.

Uber Eats en Deliveroo werken met eigen bezorgers. Restaurants kunnen zich bij deze bezorgdiensten aansluiten om hun gerechten online aan te bieden. Wanneer een klant eten bestelt, haalt een koerier de maaltijd bij het restaurant op en bezorgt het eten vervolgens bij de klant. Deze bezorgdiensten nemen de bezorging daadwerkelijk uit handen.

Andere verschillen zijn er op het gebied van kosten/fee voor de aangesloten zaken aan de bezorgdienst, het segment en de dekking. De commissie die een ondernemer bij Thuisbezorgd.nl betaalt, bedraagt zoals bekend 13 procent. Bij het van oorsprong Britse Deliveroo schommelt de commissie tussen 25 en 30 procent, afhankelijk van de locatie en het aantal vestigingen.

1. Deliveroo

Sinds september 2015 opereert ook het Britse Deliveroo op de Nederlandse markt en bezorgt inmiddels via fietskoeriers maaltijden in veertien grotere Nederlandse steden, voor in totaal circa 1500 restaurants. Daaronder weinig cafetaria’s. De bezorgdienst richt zich op kwalitatieve maaltijden van goede restaurants.

Frites Atelier van Sergio Herman is één van de aangesloten ondernemingen. Sinds juli neemt Deliveroo ook bestellingen aan voor bedrijven die eigen bezorgers hebben. De maaltijdbezorger start daarvoor een nieuwe dienst: Marketplace +. Deze dienst zal binnenkort in alle Nederlandse steden waar Deliveroo actief is, beschikbaar zijn. Daarnaast is uitbreiding in heel Nederland een optie. De ondernemer betaalt dan uiteraard een lagere commissie. Hoe laag is nog niet bekend.

2. Uber Eats

In het spoor van Deliveroo en Foodora maakt ook het Amerikaanse UberEats sinds 2016 naam als maaltijdbezorger. Eerst in Amsterdam later ook in Utrecht, Rotterdam, Den Haag en voor het eerst buiten de Randstad in Haarlem. De verschillen: bezorgers van Uber-Eats komen niet alleen op de fiets, maar ook op de scooter of in een auto. En de maaltijdbezorger richt zich op een bredere doelgroep, niet alleen de haute cuisine. Via de app worden ook de pizza’s, frites en hamburgers afgeleverd.

UberEats rekent €2,50 per bezorgbestelling aan alle aangesloten ondernemers. De hoogte van de fee over het bedrag van de bestelling is geen open boek. Zo heeft McDonald’s een mondiale afspraak met Uber Eats over de fee, waarover geen uitspraak wordt gedaan vanwege de concurrentiegevoeligheid.

Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

3. Hellefood

Thuisbezorgd, Deliveroo, Foodora en UberEats krijgen steeds meer concurrentie van hun eigen gebruikers. De voornaamste reden is dat deze initiatiefnemers de kosten van grote platformen veel te hoog vinden. Op lokaal niveau is Hellefood een voorbeeld van een platform waarop alle restaurants in Hellevoetsluis zich verenigd hebben. Dat werkt als er slechts een paar eetgelegenheden zijn en iedereen de lokale ondernemers en hun aanbod kent. De zeven ondernemers die aangesloten zijn bij Hellefood brengen per maand een bedrag bijeen voor marketingacties.De hoogte van dat bedrag wisselt en is afhankelijk van de inhoud van de actie. Maar het komt niet in de buurt van de commissie die de ondernemers anders aan Thuisbezorgd kwijt zouden zijn.


‘Klanten weggegeven’

Raymond Delwig van Foodmaster De Zwijs in Waalwijk deed Thuisbezorgd recent in de ban. Hij sloot zich aan bij Bezorgland. Bang dat hij omzet misloopt omdat Thuisbezorgd met 7500 aangesloten restaurants een grotere speler is op de markt dan Bezorgland.nl, is hij niet. Hij roept collega-ondernemers op massaal over te stappen op Bezorgland. Inmiddels hebben zo’n twintig collega’s in Waalwijk dat gedaan.

‘Mijn winst gaat uiteindelijk meer worden. Je mag bij Thuisbezorgd de bezorgprijzen niet hoger maken dan in je eigen zaak. Met 13 procent commissie verdien ik veel te weinig, dan kan ik het net zo goed niet doen. En die commissie wordt alleen maar hoger. Het einde is nog niet in zicht. De eerste jaren heb ik helemaal niets aan Thuisbezorgd verdiend: de mensen die eerst kwamen afhalen, gingen daarna via Thuisbezorgd bestellen. Ik heb mijn klanten weggegeven aan hen. Ik hield niets over.’


4. Bezorgland.nl

Bezorgland.nl van Hendrik en Dirk de Gooijer startte begin 2018 in Emmen en omgeving en is nu ook actief in Friesland, Noord-Holland, Limburg en Noord-Brabant. Er zijn inmiddels al ruim 150 restaurants en cafetaria’s aangesloten bij het platform en dat aantal groeit dagelijks. Dat is broodnodig omdat consumenten een site en app van een bestelplatform pas weten te vinden als er een groot aanbod van maaltijden in zijn woonomgeving is en dit aanbod via marketingcampagnes onder de aandacht wordt gebracht. Een ondernemer betaalt nu bij Bezorland.nl 4 procent commissie en €0.75 per dag, ongeacht het aantal bestellingen en iDEAL-transacties.

Bezorgland van start in andere provincies

Bezorgland van start in andere provincies


Foodora

De Duitse maaltijdbezorger Delivery Hero heeft deze zomer de stekker uit Foodora Nederland getrokken. Het onderdeel stond al in de etalage, maar er is geen koper gevonden. De concurrentie is te heftig in Nederland.


5. Eten.com

Dit platform is begin dit jaar ontstaan op initiatief van een groep ondernemers die het niet eens was met de commissieverhoging van 12 naar 13 procent bij Thuisbezorgd.nl. Zij namen het heft in eigen handen en richtten een concurrerend platform op. Ondernemers betalen bij Eten.com een vaste commissie van 6 procent per bestelling en ze krijgen inzicht in alle data die het platform verzamelt. Het bestuur bestaat uit een afvaardiging van de ondernemers. De voorwaarden kunnen alleen worden gewijzigd als het bestuur daarover unaniem beslist.


‘We zijn geen nummer’

Frites Atelier bezorgt sinds een half jaar aan huis. In Antwerpen via UberEats, in de Nederlandse zaken via Deliveroo. De keuze voor Deliveroo is genomen op basis van de kosten, ervaringen van andere restaurants, internationale uitstraling, recensies en de service die de bezorgdienst biedt. ‘Samen met Deliveroo hebben we een plan geschreven hoe we in een straal van 2 kilometer onze friet krokant en warm aan huis kunnen bezorgen.’

Foto: Peter Roek

De commissie die Frites Atelier aan Deliveroo betaalt, bedraagt tussen de 25 en 30 procent. UberEats zit iets hoger. ‘Rond de 30 procent’, zegt operationeel manager Jan Gresnigt, die het contact met Deliveroo als ‘zeer prettig’ omschrijft. ‘We zijn geen nummer. Ze ontwikkelen speciale marketingacties voor ons, zoals recent een WK-actie en ‘de week van het gratis bezorgen.’


6. Hungry.nl

Een andere speler op de online maaltijdbezorgmarkt die sinds 2015 in Nederland opereert, is Hungry.nl, met roots in Denemarken. Nederlands is, na Denemarken en Ierland, het derde land waarin het bestelplatform actief is. Aangesloten ondernemers betalen 7 of 8 procent commissie. Nieuwe zaken betalen 8 procent.

Daarnaast probeert Hungry.nl exclusieve deals met de restaurants af te spreken: kortingen op bepaalde menu-items of samengestelde menu’s die alleen op Hungry te krijgen zijn. Dit maakt het aantrekkelijker voor de klant om bij Hungry te bestellen.

Een verplicht onderdeel van de samenwerking is een loyaliteitsprogramma. Klanten sparen gedurende tien bestellingen telkens 10 procent van het totaalbedrag. Bij de elfde bestelling wordt het totale gespaarde bedrag in mindering gebracht.

De bezorgkosten verschillen per deelnemer. De restauranteigenaren bepalen zelf of zij bezorgkosten vragen aan de klant en zo ja, hoeveel dit is per postcodegebied. Over het algemeen liggen de bezorgkosten tussen de €1 en €2,50 per bestelling. Op dit moment bieden meer dan 2500 restaurants door het hele land hun maaltijden aan via Hungry.nl.


Vergelijkingssite

Genoeg te kiezen dus voor restaurants én voor de consument. Wie een maaltijd wil bestellen, maar door de bomen het bos niet meer ziet, kan sinds kort terecht op Bitebuddy.nl. Na het intoetsen van het bezorgadres, geeft de vergelijkingssite een actueel overzicht van alle aanbieders met bezorgtijden en prijzen.


 

 

 

Reageer op dit artikel