artikel

Pieperz onderneemt met boerenverstand

Bedrijfsvoering 5445

Pieperz wil in 2018 nog drie nieuwe vestigingen openen. De ambities voor de komende jaren zijn groot, maar één ding staat centraal bij de formule in spe: boerenverstand. ‘Slim ondernemen is niet denken dat je alles weet.’

Pieperz onderneemt met boerenverstand
Guus Haans (links) en eigenaar Ton Verhoeven. Foto: Studio38C

Pieperz heeft op dit moment twee locaties, in Veghel en in Eerde. Pieperz Veghel, met 150 zitplaatsen, is sinds 2016 gevestigd in een voormalige fabriek. Deze zaak werd in datzelfde jaar tweede in de AD Friettest en vorig jaar derde. Adriaan van Grinsven, voorheen werkzaam bij Eetpaleis ’t Vosje in Berlicum, is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken in Veghel. In februari van dit jaar opende de tweede, kleinere zaak in Eerde met 45 zitplaatsen.

Nieuwe Pieperz in Uden

‘We denken dat we dit jaar nog drie vestigingen zullen openen: Uden, Valkenswaard en Sint-Michielsgestel’, vertelt eigenaar Ton Verhoeven. De kans is groot dat Pieperz Uden de eerste is. In ieder geval wordt Arjan Driessen de bedrijfsleider van de eerstvolgende vestiging. Driessen was voorheen werkzaam bij snackbar Jopie in Veghel. Van franchisen is voorlopig nog geen sprake.

Na dit jaar wil Verhoeven beslissen over verdere uitbreiding. De wens is vijftig vestigingen over vijf jaar, maar dat is geen keihard doel. ‘Pieperz moet groeien als een olievlek. Dus eerst in de regio. We hadden een mogelijkheid in Bodegraven, naast een La Place. Wel leuk om uit te proberen, maar het is nog te ver weg.’

Pieperz Eerde

Foto: Studio38C

Uitrol van de formule

Guus Haans, bedrijfsleider in Eerde, is verantwoordelijk voor de uitrol van de formule. Het is de bedoeling dat Haans in de nabije toekomst promoveert tot formulemanager. Haans heeft gestudeerd aan de hogere hotelschool en deed vervolgens onder meer werkervaring op in Zuid-Amerika.

‘De grootste klus dit jaar is om het concept en de formule duidelijk te beschrijven zodat we de uitrol kunnen verwezenlijken’, zegt Haans. ‘Qua look & feel is het wel rond. We worden nooit een formule die standaardspullen uit de kast trekt. De trekkers en Delfts blauwe tegels zullen wel terugkomen, maar daarnaast kijken we vooral naar wat in de omgeving past.’

Pieperz Eerde

Guus Haans, bedrijfsleider in Eerde, is verantwoordelijk voor de uitrol van de formule. Foto: Studio38C

Pieperz fungeert als een soort etalage van het boerenleven. In Eerde zijn de tafels gemaakt van oude trekkersneuzen en krijgen melkbussen een tweede leven als lampen. Buiten staat een 125 jaar oude aardappelrooier. Logisch, gezien de carrière van Ton Verhoeven; hij was ooit werkzaam bij landbouwcoöperatie Cebeco-Handelsraad, waar onder meer Aviko onderdeel van uitmaakte. Verhoeven was op een gegeven moment verantwoordelijk voor de internationale landbouwprojecten, in onder meer China, Rusland en Zuid-Amerika.

Kennis binnenhalen

Bij Pieperz voert, naast het boerenleven, ook het boerenverstand de boventoon. Daarbij is nauw samenwerken met externe bedrijven en daarmee het binnenhalen van kennis een duidelijke strategie, zoals bij een landbouwcoöperatie. ‘We gaan het wiel niet opnieuw uitvinden’, zegt Haans. ‘Er zijn mensen die van een bepaald onderwerp meer weten dan wij. We proberen slimmer te worden van mensen waarmee we samenwerken.’

Pieperz Eerde

Bij Pieperz zijn de tafels gemaakt van oude trekkersneuzen. Foto: Studio38C

Eigen aardappel

HZPC is één van de bedrijven waar Pieperz nauw mee samenwerkt. De pootgoedontwikkelaar heeft voor Pieperz zelfs een eigen aardappel ontwikkeld, de Pieperz- aardappel 1.0. Verhoeven: ‘We wilden namelijk de aardappel weer wat hipper en herkenbaarder maken. Want een Bintje kennen mensen nog wel, maar verder reikt de kennis niet. We zijn aan de slag gegaan met een eigen ras, de Pieperz-aardappel 1.0.’

Volgend jaar is de Pieperz 2.0 klaar. ‘De Tiger Pieperz’, vertelt Verhoeven. ‘Die is herkenbaarder door een soort tijgerprintje. We willen ’m straks ook in de supermarkt verkopen. Friet van die aardappel blijft langer krokant en is romiger.’ Zijn bedrijfsleider legt uit wat het criterium is: ‘Tot drie keer kauwen moet het frietje knapperen in je mond.’


De perfecte bezorgfriet

De ontwikkeling van het nieuwe aardappelras is onderdeel van een onderzoekstraject van Pieperz in samenwerking met HZPC, Oliehoorn en hogeschool Van Hall Larenstein in Leeuwarden. ‘Verse friet bezorgen is een uitdaging, er is heel weinig kennis over’, zegt Guus Haans. ‘We willen het perfecte bezorgfrietje ontwikkelen. Welke aardappel, olie en verpakking zijn dan het beste?’ Voor de juiste olie laten de ondernemers zich adviseren door Oliehoorn. ‘Oliehoorn testte een nieuwe oliemix, High Oleic, zonder palmolie. Dat is een trend’, weet Ton Verhoeven. ‘Dat proberen ze bij ons uit. Ik denk dat dat onze nieuwe standaard gaat worden.’


Pieperz Eerde

Foto: Studio38C

Talenten inzetten

Ook als het over medewerkers gaat, is samenwerking het sleutelwoord. Daarbij proberen ze alle aanwezige talenten in te zetten voor het bedrijf, vertelt Haans. ‘Het leuke is dat wij ook van het personeel leren. Ze beschikken vaak ook over andere talenten die we kunnen inzetten. Als iemand bijvoorbeeld goed kan ontwerpen, maken we daar graag gebruik van. Zo is de inrichting ontwikkeld met hulp van een van de meiden die hier werkte. Ze volgde een studie in interieurdesign. Ze heeft een plan gemaakt waar van we veel toegepast hebben.’

Jongeren krijgen verantwoordelijkheid

Pieperz heeft een mix van ervaren krachten en jonge mensen in huis. ‘We werken graag met jongeren die het leuk vinden om iets te verdienen, maar met name om iets bij te leren. We geven ze veel verantwoordelijkheid. We schetsen een kader maar kauwen niet alles voor. Ze mogen de kassa afsluiten en bestellingen doen. Daar leren ze van. Onze ervaren mensen hebben vaak hogere hotelschool in hun zak en zijn goed in staat om de jongere medewerkers te coachen. Het is namelijk een zeer divers takenpakket. Je moet gasten helpen, weten hoe alles bereid wordt en de verhalen over het bedrijf en de producten kunnen vertellen. Het lijkt eenvoudig, maar we stellen best hoge eisen.’

Pieperz Eerde

Foto: Studio38C

Leren van Jumbo

Verhoeven en Haans kijken graag naar wat er in andere branches gebeurt op het gebied van personeelsbeleid. Vooral één bedrijf, ook uit Veghel, trekt de aandacht. ‘We kijken vaak met grote bewondering naar Jumbo’, zegt Verhoeven. ‘Iedereen lijkt altijd druk te zijn met de klant of het schoonhouden van de winkel. Ik zie nooit iemand bezig met een mobiele telefoon. En als je vraagt waar een product ligt, lopen ze altijd met je mee. Voor een supermarkt met 65.000 medewerkers vind ik dat heel knap. Hoe krijgen wij zoiets voor elkaar? Daar hebben we het na sluitingstijd vaak over gehad. Bij Jumbo zijn de taken namelijk veel beperkter en makkelijker te sturen dan in een frietzaak.’

Gouden ijsje is flinke uitdaging voor Pieperz

Gouden ijsje is flinke uitdaging voor Pieperz

Superhelden van Pieperz

Pieperz heeft zijn eigen manier gevonden, zegt Haans. ‘Ten eerste door senioriteit, oudere medewerkers de jongere krachten laten coachen. En door handvatten te bieden.’ Een voorbeeld is de superhelden. ‘We hebben zes heldendaden geformuleerd: superservice, supersfeer, superethos, supervers, superproper en supersmaak. Daar van zijn video’s gemaakt en ook een poster, als geheugensteuntje. We leren ze aan om alles te doen met die zes waarden, want dan ben je een superheld.’

Video’s maken is voor Pieperz een wezenlijk onderdeel van training en continuïteit. Ook als er een nieuw gerecht is, wordt daarvan een filmpje gemaakt. ‘Niet iedereen is altijd tegelijk in de zaak. Dan is een video die je even met de telefoon maakt een uitkomst, en die delen we dan ook in de app.’

Pieperz Eerde

Foto: Studio38C


Ondernemersopleiding voor gevorderden

Guus Haans volgt het opleidingstraject AgriFood Scale Up, een samenwerking van onder meer het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, AgriFood Capital en de Rabobank. De cursus is voor ondernemers in de groeifase. Haans is daarbij gekoppeld aan een businesscoach. De HAS hogeschool ’s-Hertogenbosch is ook betrokken en verzorgt een masterclass marketing. ‘Het is een traject voor ondernemers die de opstartfase voorbij zijn, daar is namelijk niets voor’, zegt Haans. ‘Uiteindelijk krijgen we een financiële check van onze ambities, de groei die we willen doormaken. We maken een groeiplan voor Pieperz en voor mezelf. Dat duurt vier maanden.’


Nog geen geoliede machine

Verhoeven en Haans zijn zich ervan bewust dat ze – ondanks het succes – nog maar net komen kijken in de frituurbranche. ‘Het is verre van een geoliede machine. Wij proberen dingen uit, we maken dagelijks fouten maar brengen het iedere keer een stapje verder’, aldus Verhoeven. ‘Tot nu toe lukt het om gasten aan ons te binden en partners met ons mee te laten denken. Slim ondernemen is níet denken dat je alles weet. Daarom hebben we ons met de zaak in Eerde ingeschreven voor de Cafetaria Top 100. Ook dat gebruiken we om te leren.’

Boven: Guus Haans (links) en eigenaar Ton Verhoeven. Haans is bedrijfsleider van Pieperz Eerde en is op weg om formulemanager te worden. Hij wordt verantwoordelijk voor de uitrol van het concept. De eerstvolgende vestiging opent waarschijnlijk in Uden.

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel