artikel

Dit is waarom e-bikes voor bezorgen populairder worden

Bedrijfsvoering 569

Maaltijdbezorgers op de fiets rukken op in het straatbeeld. Met name de e-bike is bezig aan een opmars ten koste van de scooter. Elektrische fietsen zijn zeker in een stad even snel, ze sparen het milieu, zijn gezonder voor de koerier, beter voor het bedrijfsimago en goedkoper in aanschaf, onderhoud, brandstof en verzekering.

Dit is waarom e-bikes voor bezorgen populairder worden
Illustratie: Tony Tati

De roze bezorgers van Foodora, de in oranje gestoken medewerkers van Thuisbezorgd.nl, de mintgroene fietsers van Deliveroo en de zwarte bikers van UberEats; rond etenstijd is het een kleurrijk gezicht in de grote steden. Thuisbezorgd.nl riep in 2016 een e-bikeservice in het leven voor zaken die zelf geen bezorgservice hebben. De bestelsite is inmiddels actief in zes grote steden: Groningen, Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Den Haag en Eindhoven. Door de keuze voor e-bikes voor bezorgen is Thuisbezorgd.nl sneller op de plek van bestemming. Ook het duurzaamheidsaspect speelt een rol in deze keuze. In zijn algemeenheid geldt: ga je als bedrijf voor een groene uitstraling, dan is het logisch dat je kiest voor een vervoermiddel dat dit imago versterkt, een fiets, al dan niet elektrisch.

Wie een cafetaria in Rotterdam heeft en overweegt om over te stappen op een e-bike of gewone fiets, kan op een extra mazzeltje rekenen. Sinds dit jaar kunnen zij voor de aanschaf of lease een subsidie aanvragen van 50 procentvan de aanschafwaarde tot een maximum van €1000.

Voordelen van e-bikes voor bezorgen

Een ander argument van cafetariahouders in grote steden om e-bikes te gaan gebruiken in plaats van scooters of auto’s is, dat bezorgers geen last hebben van betaald parkeren of volle parkeerplaatsen. Extra voordelen voor alle cafetaria’s in het land: er is geen helmplicht én iedereen kan fietsen, terwijl je voor een scooter en auto een rijbewijs nodig hebt. Voor Quick’n Tasty uit Groningen is dát de reden geweest om de scooter in te ruilen voor de e-bike. Niet iedereen heeft een scooterrijbewijs. Door te kiezen voor een e-bike kan eigenaar Chris Sluiter uit een grotere vijver vissen. Vaak scheelt het ook nog in loonkosten. Als je kiest voor (elektrische) fietsen kun je ook kijken naar jongere bezorgers. Een ander pluspunt van e-bikes ten
opzichte van scooters: ze zijn flexibeler in gebruik, omdat je als bezorger gemakkelijker kunt manoeuvreren. Daarnaast is het verzekeringtechnisch goedkoper en gemakkelijker.


Verzekeringen

Verzekeringen vormen een belangrijk aandachtspunt als je als bedrijf maaltijden aan huis wilt gaan bezorgen. Als dat per bromfiets of fiets gebeurt, is dat niet bepaald zonder risico. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Officiële cijfers van ongelukken met maaltijdbezorgers ontbreken. Maar kranten koppen regelmatig over ongevallen. Wat verzekeringen betreft, is het verstandig contact op te nemen met je verzekeringsadviseur en daarbuiten. Neem ook eens contact op met je collega’s in het land, daar kun je veel adviezen krijgen.


Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Speciale e-bikes

Er zijn tegenwoordig zelfs bedrijven die speciale e-bikes voor bezorgrestaurants ontwikkelen. Voor deze fietsen betaal je als ondernemer iets meer dan in de fietsenzaak, maar ze zijn wel speciaal ontworpen voor bezorgen. Ze zijn stabieler, hebben brede banden en specifieke aanpassingen aan de remmen. Daarbij kun je bij zo’n bedrijf ook meteen de bezorgboxen kopen, waar de fiets dan ook helemaal op afgesteld is. Een dergelijke aanschaf, met alles erop en eraan, kost ongeveer €2000.

Ook kun je e-bikes en bezorgscooters leasen voor een all-in prijs. Leasen kost een maandelijks bedrag gedurende een maximale looptijd. Voor cafetaria’s die pas beginnen met maaltijdbezorgen kan dat een ideale mogelijkheid zijn om te groeien zonder op voorhand een groot bedrag in één keer kwijt te zijn. Let wel op de afspraken die je maakt. Is de afgesproken prijs inderdaad all-in, dus inclusief schade, reparaties, verzekering tegen diefstal en wettelijke aansprakelijkheid? Anders kun je van een koude kermis thuiskomen.

maaltijdbezorging

Er zijn tegenwoordig bedrijven die speciale e-bikes voor bezorgrestaurants ontwikkelen.
Beeld: Fotoburo Dijkstra


Subsidieregeling

In Rotterdam zijn 15.800 geregistreerde bromfietsen en 21.200 snorfietsen. De gemeente krijgt regelmatig klachten van Rotterdammers die last hebben van brom- en snorfietsers. Een groot deel van die overlast wordt veroorzaakt door maaltijdbezorgers. Om dit te beperken, richt de gemeente zich daarom ook op deze specifieke doelgroep. Een gedragscampagne moet maaltijdbezorgers stimuleren meer rekening te houden met andere weggebruikers.

Daarnaast heeft de gemeente eind vorig jaar besloten om maaltijdbezorging op de e-bike of gewone fiets door subsidie aantrekkelijker te maken. Wie in Rotterdam maaltijden bezorgt en kan aantonen dat hij of zij na 10 oktober 2017 een (elektrische) fiets voor bedrijfsdoeleinden heeft gekocht of geleased, kan 50 procent van de investering terugkrijgen. Er is subsidie voor één fiets per vestiging of bedrijf, tot een maximum van €1000.

Tot nu toe hebben 35 ondernemers een aanvraag ingediend voor subsidie voor een elektrische fiets voor maaltijdbezorging. Voor zeventien zaken is een subsidie toegekend. Vier aanvragen zijn nog in behandeling, veertien zijn er afgekeurd.

Kijk hier voor meer informatie over de subsidieregeling.


De organisatie van bezorgen: een geoliede machine

De organisatie van bezorgen: een geoliede machine

Try-out

Voor een try-out met maaltijdbezorging kun je het beste starten met een aantal fietsen. Is het verzorgingsgebied uitgestrekt, dan is een kleine en zuinige bezorgauto het overwegen waard. Als je al in het bezit bent van een bestelauto, is het advies om daar eerst mee te beginnen. Om je investering van bijvoorbeeld een bestelauto te laten renderen en ook het complete bezorgen natuurlijk, kun je ook beginnen met het bezorgen voor bedrijven tijdens de lunchperiode. Het grote voordeel is, dat er grote bestellingen worden geplaatst en je gelijk meer omzet kunt genereren. Een ander voordeel van een auto ten opzichte van een scooter is, dat de afwikkeling van schade en verzekering voordeliger is.

 

 

Reageer op dit artikel