artikel

Eetwinkel wil de cafetaria herpositioneren

Bedrijfsvoering 619

Eetwinkel is bezig aan een flinke opmars. En de ondernemers die zich aansluiten, hebben hun sporen al lang verdiend. Waarom gaan ze dan met Eetwinkel in zee? Voor conceptmanager Jan-Hein Aarts is het simpel. ‘We zijn er voor de ondernemers die een extra stap willen zetten.’

Eetwinkel wil de cafetaria herpositioneren
Foto: Jawsmedia

Eetwinkel, een concept van de van oorsprong Duitse grossier Chefs Culinar, is sinds 2014 actief in Nederland. Op het moment van schrijven hebben achttien zaken het logo van Eetwinkel aan de buitenkant hangen. Nieuwe ondernemers sluiten zich in rap tempo aan, vooralsnog voornamelijk in het zuiden en oosten van het land. Maar Eetwinkel wil meer en droomt stiekem van landelijke dekking.

Cafetaria Top 100

Het zijn vooral de kwaliteit en het ondernemerschap van de aangesloten bedrijven die opvallen. In 2017 stonden tien Eetwinkels in de Cafetaria Top 100. Drie eindigden in de top-10: Sterk Langs de Lijn in Wierden op 6, de Hollandsche Tuyn in Bergen op Zoom op 3 en Polly in Bemmel op 1. De meeste Eetwinkel-ondernemers die zich aansluiten, hebben jarenlang ervaring in de cafetariabranche, en weten dus precies wat ze willen.

Eetwinkel Leesten

Een van de nieuwste aanwinsten is Eetwinkel Leesten in Zutphen, van Coby en Arjan Menzing. Deze ondernemers hebben er al veel vlieguren opzitten; het paar zit inmiddels twintig jaar in het vak. In de enorme, sfeervolle serre aan het water ontmoeten we Jan-Hein Aarts, conceptmanager van Eetwinkel. Ook hij is gepokt en gemazeld in de branche, met formules als Kwalitaria en Plaza op zijn cv.

Foto: Jawsmedia

De Cafetaria Top 100 was vorig jaar uitermate succesvol voor Eetwinkel. Hoe hebben jullie dat beleefd?
‘Dat was fantastisch, het hoogst haalbare. We hadden dat niet verwacht.’

Hoe verklaart u dat succes?
‘Ik denk dat we een nieuw format hebben ontwikkeld. We zijn geen formule, maar een concept met de belangrijkste elementen van een formule. Ondernemers zijn volledig vrij in hun assortimentskeuze, prijsbeleid, promotie en presentatie. Wij faciliteren, proberen te inspireren en te verbinden. We zien onszelf het liefst als een inspiratieplatform. En dat werkt alleen maar met een club van ervaren en gedreven ondernemers. Mijn motto als conceptmanager van Eetwinkel is verbinden, versterken en vernieuwen.’

Supersnack wordt tweede Eetwinkel in Zutphen

Supersnack wordt tweede Eetwinkel in Zutphen

Wat is dan een typische Eetwinkel-ondernemer?
‘Een mooi bedrijf kun je bouwen, maar wij zijn op zoek naar de ziel, de persoon achter het bedrijf, die openstaat voor verbreding en vernieuwing. Iemand die zelfstandig wil blijven werken, maar toch bij een collectief wil horen. Wij steken graag tijd in ondernemers die ook anderen willen motiveren, inspireren, die openstaan voor verbetering en willen samenwerken om zo elkaar te versterken.’

Waar vindt u die ondernemers?
‘Er zijn ongeveer 4500 cafetaria’s in Nederland. 1500 daarvan zitten aan de bovenkant van de markt, waarvan 1250 zijn aangesloten bij een formule en 250 ‘vrij’ zijn. Die 1500, dat is mijn doelgroep. Ze doen het prima en hebben ons eigenlijk niet nodig. We zijn er voor de ondernemers die een extra stap willen zetten. Met die mensen wil ik in gesprek. Hen overhalen is lastig, want ze zijn niet van gisteren en weten precies wat er te koop is. De meesten die ik spreek, zitten al 10 of 15 jaar in het vak.’

Dit jaar zijn jullie gegroeid van twaalf naar achttien aangesloten zaken. Hoe groot gaatEetwinkel worden?
‘Dat weet ik niet. Het zou goed zijn als we met vijf locaties per jaar kunnen groeien, maar dit jaar gaan we hopelijk richting de tien.’

Welke mensen werken er aan Eetwinkel?
‘We doen het met vier personen. Kees Rietveld voor reclame & sign, Daniëlle voor marketing en communicatie en Ward voor de financiën. Ik ben de buitendienst en houd me bezig met acquisitie, assortiment en de operationele kant.’


Eetwinkel Leesten

‘We waren toe aan iets nieuws’, vertelt Arjan Menzing van Eetwinkel Leesten. ‘Vooral de lokale marketing, die je bij Eetwinkel zelf mag bepalen, sprak ons aan.’  Arjan en Coby Menzing zitten inmiddels twintig jaar in het vak.  In 1998 namen ze Kwalitaria De Buurman in  Vorden over.

In 2002 stapten ze over op Plaza en in 2007 namen ze de zaak in Zutphen over, aan het water. Na enkele jaren was dat pand te klein en kwam er een ruime serre bij. Zo werd het een luxe cafetaria met een gezellige sfeer die uitnodigt om te blijven zitten. 

In de moderne zaak is plaats voor ruim honderd personen. Tot 2010 heeft het ondernemerspaar beide zaken gerund.’


Eetwinkel Leesten

Vlnr: Jan-Hein Aarts, Coby Menzing en Arjan Menzing. Foto: Jawsmedia

U bent heel erg bezig met rendement. Wat kunt u daarover vertellen?
‘We willen de cafetaria herpositioneren en ons niet meer alleen richten op de traditionele klant. We gaan voor alle eetmomenten, alle doelgroepen en het volledige assortiment. We proberen bijvoorbeeld unieke friettoppings te promoten en met complete menu’s tweeverdieners en ouderen boven de zestig te prikkelen. Dat zijn doelgroepen die niet zo heel snel naar een cafetaria gaan. Doordat we het assortiment opschalen en verbreden, merken we dat we die doelgroepen binnenhalen en omzetstijging realiseren. Dat plan werken we per locatie uit.’

Kwebbles sluit zich aan bij Eetwinkel

Kwebbles sluit zich aan bij Eetwinkel

Staan friet en snacks nog wel centraal?
‘Het is een vereiste dat er een bakwand staat, maar friet en snacks hoeven niet centraal te staan. Bij ‘t Spoorhuys bij het treinstation in Rijssen zijn friet en snacks minder vertegenwoordigd dan de rest van het assortiment. Dat is een dagzaak, een soort La Place, met een to go assortiment. Om 07.00 uur open en om 20.00 uur dicht. Helemaal aan de andere kant heb je De Hollandsche Tuyn in Bergen op Zoom, die meer richting lunchroom-brasserie en eetcafé gaat.’

Dat zegt iets over jullie toekomstvisie.
‘Ja. Als je je alleen blijft profileren als cafetaria, gaat dat op heel veel plekken goed maar ook op heel veel plekken niet. Iedereen knabbelt de hele dag aan de omzet van de cafetariaondernemer. Je zal echt in beweging moeten komen om die bredere doelgroep te interesseren. We proberen er veel meer restaurantinvloeden aan toe te voegen. Hier bij Eetwinkel Leesten worden bijvoorbeeld veel menuschotels geserveerd, met name in het weekend.’

Maar wat is het doel qua omzet?
‘Minimaal 10 procent omzetstijging met een brutowinst van dik boven de 70 procent.’

Lukt dat?
‘Ja, maar het komt niet aanwaaien. Sommigen zitten op 67,5 procent, anderen op 73,5 procent. Het gros zit boven de 70 procent. De gemiddelde omzetstijging is ruim 10 procent, maar daar zitten locaties bij van 20 en van 6 procent.’

Eetwinkel Leesten

Foto: Jawsmedia

Aan welke knoppen draaien jullie om groei te realiseren?
‘We zoeken het in het juiste assortiment met de juiste prijzen op de betreffende locatie. Het gaat daarbij ook om het saneren en toevoegen van producten. Artikelen met een lage omzetsnelheid en lage marge gaan eruit. Daar gaan we op zoek naar vernieuwing. Artikelen met een lage omzetsnelheid maar met een hoge marge gaan we promoten. Bij artikelen met een hoge omzetsnelheid en een lage marge gaan we op zoek naar alternatieve merken die voor een beter rendement zorgen. Artikelen met een hoge omzet en marge koesteren we.’

Wat zijn dan de kritieke punten?
‘Het calculeren. Dat mag geen nattevingerwerk zijn.’

Hoe tackelen jullie dat?
‘We doen een complete analyse. We bekijken alle verpakkingen, wegen alles af en calculeren ieder artikel opnieuw. Dat kost veel tijd, maar het is meteen duidelijk waar de schoen wringt en hoe we dat op gaan lossen. Samen met de ondernemer ben ik daar twee dagen fulltime mee bezig.’

Eetwinkel staat bekend om de marketing. Hoe pakken jullie dat aan?
‘Op lokaal niveau. Als je landelijk iets wil organiseren, doe je het nooit voor iedereen goed. Wat voor de één werkt, is voor een ander het verkeerde artikel tegen de verkeerde prijs voor de verkeerde doelgroep.’

Wat is de fee voor ondernemers?
‘Wij vragen een formulebijdrage van €85 per week, dat in een eigen spaarvarken gaat. Dat is €4420 op jaarbasis voor een ondernemer. Daar halen we onder meer de kosten van de website voor die ondernemer uit, de kosten van de digitale uitingen (narrow casting) en kosten van een hygiënekeuring. Alles wat er dan nog overblijft, zo’n €3500, is geld waarvan een ondernemer zelf bepaalt aan welke promotionele activiteiten hij het geld uitgeeft. Lokale marketing is duurder dan landelijke marketing, maar als een ondernemer z’n eigen geld beheert, is hij meer kostenbewust.’

Eetwinkel Leesten

De ruime serre van Eetwinkel Leesten. Foto: Jawsmedia

Wat is jullie beleid ten aanzien van social media?
‘Ondernemers moeten zelf berichten op Facebook plaatsen, dat werkt beter dan dat de formule het doet. We zijn daar vorig jaar wel heel actief in geweest, maar nu hebben we het fors beperkt. We zijn bezig met enkele pilots om de individuele ondernemer te helpen met social media. Daar hebben we een extern bedrijf voor ingehuurd. Dat werkt een plan uit waar de ondernemers uit kunnen putten. Dat kost geld, maar ondernemers zijn bereid daarvoor te betalen.’

En de website?
‘Daar worden enkele technische veranderingen doorgevoerd. Als je nu zoekt op Eetwinkel, kom je op de formulewebsite met een drop down waar alle vestigingen staan. We willen het zo gaan doen dat de website van de ondernemer extern staat en daardoor heel goed vindbaar is. Dus wie een lokale Eetwinkel zoekt, komt veel sneller bij de vestiging in de buurt. We willen niet dat de formule de lokale ondernemer in de weg zit.’

Eetwinkel Leesten

De counter van Eetwinkel Leesten. Foto: Jawsmedia

Wat zijn de afspraken over de afname bij Chefs Culinar?
‘Die is minimaal 80 procent van de inkoopwaarde. Dat is een harde afspraak, want dat is het enige waar we aan verdienen. Aan de formule verdienen we niets. Aan inkoop verdienen we hetzelfde als andere groothandels. Ons voordeel is dat we in andere landen van Europa marktleider zijn, dus ons inkoopvolume is heel groot.’

Producten komen uit Duitsland. Is dat niet een uitdaging voor de levering van verse producten?
‘We zijn wel een bedrijf in opbouw, terwijl Sligro bijvoorbeeld al zestig jaar in Nederland opereert. Het bedrijf Chefs Culinar bestaat sinds 1923, maar we zijn in Nederland pas sinds 2014 actief. Onze visie is om de verse producten helemaal in eigen beheer te hebben. Dat is om de levertijden goed te krijgen. Dat proces is nu volop bezig en is voor zo’n 70 procent klaar. Als we het in eigen beheer hebben, dan beheersen we die keten veel beter. We hebben het Nederlandse assortiment in Nijmegen staan. Daar gaan we helemaal verbouwen. Daar komt het hele versarsortiment te staan met bijvoorbeeld een volledige slagerij.’

Ook cash en carry?
‘Nee, daar geloven wij niet in, het past niet in de bedrijfsvisie. We zijn specialist als bezorggroothandel en je kunt het niet samen doen. We zetten daar wel een inspiratiecentrum op, dat moet eind dit jaar af zijn.’

Eetwinkel Jan-Hein Aarts

Foto: Jawsmedia

CV Jan-Hein Aarts

Geboortejaar
1964
Geboorteplaats
Vught
Opleiding
Detailhandelsschool in ‘s-Hertogenbosch
Carrière
Begonnen als zelfstandig ondernemer met een groente- en fruitzaak. Later formulemanager Kwalitaria (1994-1998), formuledirecteur Plaza (2001-2005) en conceptmanager Eetwinkel (2014-heden)
Hobby’s
Paardrijden, wandelen, fietsen

Reageer op dit artikel