artikel

Bezorgverpakking moet meer doen dan warmhouden

Bedrijfsvoering 817

Dé ideale bezorgverpakking bestaat niet, maar verschilt per cafetariaondernemer. Het is dus zaak om goed te kijken naar je onderneming, de omgeving en de wensen van je doelgroep. Pas dán kun je de verpakking kiezen die bij jou past. Daarbij gaat het om meer dan knapperige friet en warme snacks aan de voordeur.

Bezorgverpakking moet meer doen dan warmhouden
Marvin Meeuwig van Family Uithoorn. Beeld: Fotoburo Dijkstra

Friet is lastig te vervoeren als je tegelijkertijd de kwaliteit ervan wilt waarborgen. Elke cafetariahouder die wil bezorgen, kampt met deze uitdaging. Het op de juiste manier bezorgen van friet is afhankelijk van verschillende factoren. Wordt de friet vervoerd in een scooterbox, bezorgtas, snacktas of op een andere manier? Hoe lang is de friet onderweg? Zit je in een stedelijk gebied of in een landelijke omgeving? Verse friet of fabrieksfriet? Welke producten nog meer? Beantwoord deze vragen eerst, voordat je kiest voor een verpakking.

Vocht

Voor sommige ondernemers zijn de afstanden groter, waardoor er meer aandacht uitgaat naar het warmhouden van de producten. Warmhouden is vaak geen probleem, maar bij vervoer in afgesloten boxen is het lastig een juiste balans te vinden tussen temperatuurbehoud en vocht/condens. Wie het vrijkomende vocht niet voldoende ventileert, krijgt slappe friet.

Starten met bezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Starten met bezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Friebox

In de zoektocht naar de meest effectieve bezorgverpakking voor friet zijn materiaal- en vormkeuze daarom belangrijke aandachtspunten. Zo heeft Fonkels speciaal voor het thuisbezorgen de frietbox ontwikkeld. Deze gezinsbox is gemaakt van FSC-gecertificeerd karton, en het materiaal is stevig en vetwerend zodat de frietjes in goede conditie aankomen op de plaats van bestemming.

Hote2Home

Door de uitsparingen (gaten) in de doos kan het vocht ontsnappen en blijven de patatjes lekker knapperig. Lamb Weston/Meijer introduceerde recent het Hot2Home-concept, dat uit twee elementen bestaat: friet en verpakking. De friet zelf is speciaal ontwikkeld om te reizen en voorzien van een dun laagje. Dat zorgt ervoor dat de friet zonder verlies van smaak veel langer knapperig blijft als deze uit de frituur komt. De verpakking heeft een tabs toelopend ontwerp met gaatjes voor ventilatie.

 


Tip
Sommige klanten kijken op tegen de hogere volumes en kosten die het bestellen van verpakkingen met eigen design met zich meebrengt. Het advies is dan om te werken met stickers of stempels. Met een beetje creativiteit en een kleine investering kunnen er al geweldige resultaten behaald worden. Bovendien krijgt de verpakking een extra ambachtelijke uitstraling.


Duurzaamheid

Zijn er meer bezorgrestaurants in de omgeving, dan is het ook belangrijk om je te onderscheiden met bijzondere, herkenbare en/of duurzame verpakkingen. Sommige klanten verwachten duurzame producten en weigeren plastic tasjes.

Wel of niet starten met maaltijdbezorging? Doe deze drie onderzoeken

Wel of niet starten met maaltijdbezorging? Doe deze drie onderzoeken

Omdat consumenten hun maaltijden via bestelsites uitkiezen, zijn reviews of klantenwaarderingen enorm belangrijk. Door goede recensies kun je als maaltijdbezorger hoger in de lijst komen te staan, waardoor je de volgende keer sneller wordt gekozen. Wanneer de verpakking er verzorgd en aantrekkelijk uitziet en wanneer de maaltijden in goede staat aankomen, geeft de consument een hogere waardering.


Tip
Veel snacks bij elkaar blijven warmer dan wanneer alles apart wordt verpakt. Kies bijvoorbeeld voor een bamibak A50/30. Daar passen gemakkelijk vijf tot zeven snacks in.


Imagebuilder

Ook speelt herkenbaarheid mee. Bij een herkenbare verpakking plaatst de consument sneller opnieuw een bestelling bij dezelfde cafetaria. Dit kan door verpakkingen te bestellen met eigen logo en dus niet te kiezen voor de weinig onderscheidende verpakkingen die je kunt vinden op de bestelsites. De verpakking wordt dan een imagebuilder en marketingtool. Zonder de functionaliteit uit het oog te verliezen. Het draait om een totaalbeleving. Daarin kan duurzaamheid ook een rol spelen.

Patrick en Linda Nieuwveld van Kwalitaria Nieuwveld in Hoogvliet.

Herkenbaar

Roger Gielen, formulemanager van Snackpoint, is helder. De formule koos al in 2010 voor duurzame verpakkingen. De bezorgers van zijn zaak in Susteren gaan over straat met de bekende bruine papieren tasjes met het Snackpoint-logo. ‘Wij hebben voor de afhaal en het bezorgen dezelfde verpakking. Herkenbaar aan de kleur en ons logo. Al onze inpak- en draagtassen zijn van chloorvrij gebleekt papier, gemaakt van gerecyclede materialen met MVO-keurmerk.’


Duurzame verpakkingen

Voor ondernemers die op zoek zijn naar duurzame producten heeft Duni een uitgebreid assortiment composteerbare bagasse boxen in huis. Bagasse is een natuurlijk bijproduct uit de suikerproductie, dat ook composteerbaar is. De nieuwe snackbox uit het assortiment is geschikt voor hamburgers, salades, broodjes en friet. 

Voor wie echt wil inspireren en met verpakkingen toegevoegde waarde wil creëren voor zijn of haar bedrijfsidentiteit is de ideeënfabriek Wrapp!Dup een aanrader. Dit creatieve label is een initiatief van Pacombi Group en wordt onder andere aangeboden door Paardekooper verpakkingen en Depa disposables. Binnen Wrapp!Dup bundelen inkopers, designers en marketeers hun kennis op het gebied van materialen, technieken, kleuren en vormen om zo tot de juiste verpakking te komen, die uiteraard voor iedereen anders is.


Gemiste kans

Omdat de afdracht aan de bestelsites flink is, kiezen ondernemers er soms voor om te besparen op de verpakkingen. Dat is vaak een gemiste kans, want de kosten van de verpakking dragen slechts voor minder dan 2 procent bij aan de totale verkoopprijs wanneer dat frietje wordt bezorgd. De verpakking is een belangrijk onderdeel van de presentatie en beleving van de maaltijd. Door te kiezen voor kwalitatief betere verpakkingen zijn er minder kwaliteitsklachten en gaat de waardering omhoog.

Dennis van Leeuwen weet dat als geen ander. De eigenaar van cafetaria Jolidé heeft een compleet eigen verpakkingslijn. De rood-geel gekleurde papieren tasjes met logo vallen enorm op in het straatbeeld van Utrecht en Houten. ‘Het verhoogt je naamsbekendheid. Elke gast of koerier komt wel langs een huis of een bedrijf. Ze zien je.’ Hij verafschuwt plastic. ‘Dat past niet bij onze groene en innovatieve uitstraling.’

De volgende personen hebben meegewerkt aan dit artikel: Peggy Hollander-Bakkenes van Duni Benelux, Linda van den Heuvel van Depa, Folmer Zijlstra van Fonkels; Dennis van Leeuwen van Jolidé en Roger Gielen van Snackpoint.

 

 

Reageer op dit artikel