artikel

Ondernemen volgens Cafetaria XL: ‘Winst is goed, investeren is beter’

Bedrijfsvoering 717

Cafetaria XL Oude Gracht vermomt zich als een gezellige buurtcafetaria. Echter, voor het getrainde oog is eigenaar Harald van Ballegooijen een zeer innovatieve ondernemer. Zijn nieuwste speeltjes: een bestelzuil en een enorm digitaal scherm. De Eindhovense cafetariahouder vertelt wat dat soort investeringen hem opleveren.

Ondernemen volgens Cafetaria XL: ‘Winst is goed, investeren is beter’
© Fotopersburo Bert Jansen

Hij wilde de eerste zelfstandige cafetaria in Nederland zijn met een bestelzuil. Puur een prestige-dingetje. En waar sommige ondernemers nog nadenken over digitale schermen, heeft Harald van Ballegooijen van Cafetaria XL Oude Gracht in Eindhoven ze alweer vervangen door iets nieuws. Hij zegt niet veel na te denken over zijn plannen en ze gewoon uit te voeren, maar stiekem weet hij precies waar hij mee bezig is.

‘Veel van wat ik doe, is impulsief. Ik weet niet of dat een goede eigenschap is. Ik heb een idee, en dat voer ik uit. Acht van de tien keer keer mislukt het. Maar als iets wel lukt, is het super en vindt iedereen het leuk.’

Durven investeren

Het is volgens de Eindhovenaar belangrijk om te durven investeren in de zaak. ‘Dat is makkelijk gezegd hoor, want het moet wel kunnen. Mijn filosofie is: als ik winst maak, moet ik belasting betalen. Als ik het herinvesteer, blijft de zaak up-to-date. Dat is niet interessant als je de zaak probeert te verkopen, want dan blijft er onderaan de streep niets over.’

Dat zal Van Ballegooijen echter een worst wezen. ‘Ik wil helemaal niet cashen, die drive heb ik niet. Als ik stop, wil ik gewoon een maandinkomen hebben.’

Drie gouden ballen voor Cafetaria XL

Drie gouden ballen voor Cafetaria XL

Groot verticaal scherm

Die investeringsdrift zorgt er wel voor dat Cafetaria XL vaak vooroploopt. Sinds januari zijn de schermen boven de bakwand verdwenen en hangt er één groot verticaal scherm voorin de zaak achter de kassa. Het is een flink exemplaar van 75 inch en hij kostte Van Ballegooijen €7500. Geen slechte investering, want sindsdien is de gemiddelde besteding flink gestegen.

‘We besteden bijvoorbeeld heel weinig aandacht aan de lunch, omdat we rond die tijd bezig zijn met het maken van onze snacks. We verkochten ongeveer vijftien panini’s en club sandwiches in de week. De eerste dag dat ze op het nieuwe scherm verschenen, verkocht ik er zeventien op één dag.’

Cafetaria XL

© Fotopersburo Bert Jansen

Het standaard menu dat voorheen op de schermen stond, is nu terug te vinden op een ‘ouderwets’ bord aan de muur bij de bestelzuil. ‘In het begin was het wel even zoeken voor mensen. Maar op de balie is ook het complete assortiment te vinden.’

Update interieur

Ook het interieur kreeg onlangs een update. Er kwam nieuw meubilair en de sfeer van de zaak werd vernieuwd. De counter was modern uitgevoerd en bestond voornamelijk uit glas met ledverlichting. Het glas is vervangen door crèmekleurige tegeltjes. De lampen boven de counter zijn van Ikea. ‘Die passen bij de huidige sfeer en zijn heel voordelig.’ De totale investering: €50.000.

Daarnaast is er achter de schermen geïnvesteerd. De kelders, de voormalige opslagruimtes, zijn helemaal aangepakt met nieuwe plafonds, wanden en vloer. Daar kunnen nu ook productiewerkzaamheden plaatsvinden. In de keuken voor het zitgedeelte is een compleet nieuw meubel gebouwd met koeling, diepvries, bakplaat en au bain-marie.

Cafetaria XL

© Fotopersburo Bert Jansen

Dik tevreden over bestelzuil

Het nieuwste snufje in de zaak is een bestelzuil, die nu ongeveer twee maanden bij de ingang van de zaak staat. Deze werd afgenomen van Next to food, tevens de kassaleverancier van het bedrijf. Van Ballegooijen betaalde er bijna €7500 voor, maar dat wordt terugverdiend. ‘Ik krijg nu al per week tussen de €1500 en €2000 aan bestellingen via die zuil binnen. Dat is zo’n 10 procent van het geheel. Daar ben ik dik tevreden over.’

Het is interessant om te zien hoe het publiek reageert op de digitale zuil, zegt Van Ballegooijen. ‘Het is vooral de jeugd die er gebruik van maakt, die is dat gewend van McDonald’s. Oudere gasten vinden het nog vreemd, maar wel heel interessant.’

Cafetaria XL

© Fotopersburo Bert Jansen

Gasten sneller geholpen

Tijdens de spits haalt de zuil de druk enigszins van de ketel. ‘Mensen die langs de zaak reden, zagen dat het megadruk was en reden soms door.’ Aangezien de nieuwe voorziening de doorstroming bevordert, worden gasten sneller en efficiënter geholpen. ‘We werken met twee stromen en er is een apart pick-up punt gecreëerd.’ Telefonische bestellingen worden niet meer aangenomen, omdat deze te veel tijd kosten en verwarring veroorzaken.

Via Facebook kreeg Van Ballegooijen wel reacties van mensen die bang waren het contact met de medewerkers kwijt te raken door de bestelzuil. ‘Daar hoeven ze niet bang voor te zijn. Ze kunnen namelijk altijd aan de counter bestellen.’

Eigenaar Cafetaria XL trots op medewerkers na overval

Eigenaar Cafetaria XL trots op medewerkers na overval

Vasthouden aan vertrouwde werkwijze

Het persoonlijke contact bij Cafetaria XL is sowieso gewaarborgd door het systeem dat het team hanteert. De gehele bestelling van een gast wordt door één van de medewerkers gemaakt, tot het inpakken aan toe. ‘Dat is van oudsher zo ontstaan en werkt bij ons het beste. Het voordeel is dat medewerkers goed contact hebben met gasten. En gaat er iets fout, dan weet je bij wie je moet zijn. Als het in de bediening druk is, kan iemand helpen zonder dat het systeem in elkaar zakt.’

Starten met bezorgen

Cafetaria XL Oude Gracht maakte in maart 2017 een start met bezorgen. De omzet steeg met 22 procent, 19 procent dankzij bezorging. Cafetaria XL bezorgt alleen bij een besteding hoger dan €10. Daarnaast wordt er €3 aan bezorgkosten in rekening gebracht. Er zijn drie e-bikes, die bij grote drukte ondersteund worden door twee bestelauto’s. De wijk waarin de zaak actief is, heeft 22.000 voordeuren in een straal van acht minuten fietsen.

Cafetaria XL

© Fotopersburo Bert Jansen

Aansluiten bij Restaria

Op termijn zal Harald van Ballegooijen een stapje terug doen. Zoon Hans (derde generatie) is de beoogde opvolger, samen met de huidige bedrijfsleider Randy Adam. Hans van Ballegooijen timmert momenteel stevig aan de weg als formulemanager van Restaria (onder de vlag van groothandel Bidfood). Hoewel Harald nooit een meerwaarde heeft gezien in een formule, is hij wel erg enthousiast over Restaria. De kans is dan ook groot dat Cafetaria XL Oude Gracht in de toekomst tot deze formule gaat behoren. ‘Maar voorlopig biedt ‘het zelf verzinnen’ nog voldoende uitdagingen.’

Reageer op dit artikel