artikel

Laurens Meyer: ‘Burger King Nederland is te ver achtergebleven’

Bedrijfsvoering 197

Met Laurens Meijer heeft Burger King een onwaarschijnlijke master-franchisenemer gekregen. De grootste cafébaas van Nederland wil met BKNL eindelijk de achterstand met McDonald’s weleens inhalen. Meijer wil ‘zo snel mogelijk’ naar honderd à tweehonderd vestigingen. ‘Voor mijn spel is dit een geweldige kans.’

Laurens Meyer: ‘Burger King Nederland is te ver achtergebleven’
Laurens Meijer, Burger Kings Spuistraat Den Haag.

Horecamagnaat Laurens Meyer tekende begin dit jaar de masterfranchise-overeenkomst met Burger King Europe. Daarvoor richtte Meijer samen met compagnon Yvonne Boels een nieuw bedrijf op: BKNL. De tweede hamburgerketen van Nederland is volgens Meyer veel te ver achtergebleven op McDonald’s. ‘McDonald’s heeft 260 vestigingen, Burger King heeft 60 vestigingen,’ Ook ten opzichte van de omringende landen is het aantal Burger Kings volgens hem veel te laag. ‘In de landen om ons heen zijn meer dan drie hamburgerrestaurants per 100.000 inwoners, in Nederland is dat de helft.’ De oorzaak is volgens hem de ‘versnippering van contracten en de wisseling van eigenaren.’ De cafébaas gaat het anders aanpakken. Nieuwe BK-filialen gaat BKNL zoveel mogelijk in eigen beheer exploiteren.

Wat moet de grootste cafébaas van Nederland met een hamburgerketen?
‘Om allerlei redenen is Burger King heel erg achtergebleven in Nederland. Er zat niet echt een goede structuur in. In andere landen is die er wel, daar heb je al langer een masterfranchisenemer per land. Daar zie je dan ook een sterke groei. Burger King groeit wereldwijd met drie
zaken per dag. Dat is echt ongelooflijk. Nederland loopt daar ver op achter en dat maakt het heel interessant voor ons om ermee aan de slag te gaan. Bovendien vind ik Burger King een heel sterk stoer merk.’

U zei eerder dat u de expansie in eigen beheer doet. Wie betaalt dat?
‘Hoe bedoel je? We hebben onze huisbankier de Rabobank waar we al 30 jaar zaken mee doen. Maar het is niet zo dat we in één keer tientallen miljoenen nodig hebben. Je bouwt nooit tweehonderd zaken in één keer.’

Nee, maar één Burger King bouwen is ook niet goedkoop.
‘Dat is niet anders dan bij een gewone horecazaak. Horeca is best een kapitaalsintensieve branche. Elk grand café dat wij bouwen kost minimaal een miljoen.’

Een geïnteresseerde ondernemer hoeft u niet te bellen?
‘Nou nee. We zullen daar niet snel aan beginnen. Tenzij iemand een superlocatie heeft en een vergunning kan krijgen waar wij nooit aan zouden kunnen komen. Dan zou het dom zijn om dat tegen te houden. Elke Burger King erbij is goed voor de consument, voor onze marketing, en voor de bereikbaarheid en het opbouwen van het merk Burger King.’

Burger King Nederland

Laurens Meijer, Burger Kings Spuistraat Den Haag.

Gelooft u eigenlijk in franchisen?
‘Ik geloof daar wel in. Als franchisenemer heb je het voordeel dat je niet alles zelf hoeft te bedenken. Alles is uitgezocht en uitgefilterd, uitgekristalliseerd en geperfectioneerd. Je loopt minder risico. Een horecaondernemer moet alles bedenken, met een behoorlijk risico. Als je een miljoen steekt in een franchisezaak ben je zekerder van je rendement dan wanneer je zelf iets gaat bedenken. Met alle aanloopfouten die je maakt als beginnend ondernemer. Ik heb zelf ook veel aan leergeld betaald. Als je gaat franchisen voorkom je dat.’

Wat gebeurt er met de contracten van de vijf franchisenemers?
‘Alles wat met Burger King in Nederland te maken heeft, valt onder de masterfranchise. Maar het is niet zo dat de bestaande franchisenemers nu iets anders moeten gaan doen. Ze hebben een contract gesloten met Burger King Europe en die contracten veranderen niet. Die blijven zelf hun zaken doen. De masterfranchise doet de marketing, inkoopcontrole, kwaliteitscontrole, dat soort dingen. En ze kijkt naar waar nieuwe zaken gebouwd kunnen worden.’

Alleen BKNL opent nieuwe zaken?
‘Uiteraard zullen wij zelf het grootste deel van de nieuw te openen vestigingen gaan exploiteren. Maar ook de bestaande franchisenemers hebben vaak iets unieks waardoor zij de beste partij zijn om een bepaalde vestiging te openen. Bijvoorbeeld in combinatie met een hotel of een tankstation. Waarom zouden we zulke initiatieven willen tegenhouden? We hebben maar één belang en dat is zo snel mogelijk zoveel mogelijk Burger Kings erbij.’

Burger King Nederland

De 60 Nederlandse Burger King- restaurants zijn in handen van vijf franchisenemers. De grootste is investeringsmaatschappij Standard Investment. Die nam begin 2016 27 BK-restaurants over van Citoyen Food Group, bij die 27 hoort ook Burger King Schiphol, naar omzet de grootste Burger King ter wereld. De overige BK-restaurants in Nederland zijn in handen van vier andere franchisenemers. Zo exploiteert HMS Host, bekend van de
horeca op Schiphol, de Burger King-winkels op alle treinstations in Nederland. Een andere franchisenemer is Van der Valk-dochter GR8 Investments. Die nam voor €22,7 miljoen de AC-wegrestaurants en hotels van Autogrill Nederland over. Vijf vestigingen van Burger King kwamen zo in handen van de Van der Valk-familie.

Betalen franchisers een marketingfee?
‘Zoals bij al dit soort ketens is er een gezamenlijke marketing. Die marketing moet worden gedaan door de masterfranchise in overleg met Burger King Europe.’

Een zaak als Burger King Schiphol heeft toch geen marketing nodig?
‘Nee, die heeft geen extra marketing nodig. Maar je bent met z’n allen een merk en met z’n allen maak je een merk sterk. Als Burger King Schiphol morgen Josjes Foodhal heet, dan zullen ze daar niet meer dezelfde omzet draaien als nu. Het merk Burger King maakt zaken sterk, staat garant voor een herkenbaar product en zorgt daardoor voor omzet.’

Burger King Nederland

Laurens Meijer, Burger Kings Spuistraat Den Haag.

Honderd à tweehonderd vestigingen erbij. Dat is wel erg ambitieus, niet?
‘Nou ja, ik noem maar wat. Het liefst zou ik er heel snel honderd bij hebben. Maar ik ben natuurlijk wel realistisch. Veel hangt af van regelgeving en het krijgen van een vergunning. Als we er elke maand één kunnen bouwen, doen we het denk ik heel goed. Locaties zijn er wel maar locaties met alle vergunningen is nog iets heel
anders.’

Op welke locaties richt u zich?
‘We gaan voor alle locaties. In een food court, als inline store, een drive tru langs de snelweg of een in een winkelcentrum in een grote stad, we zijn flexibel. Bij een stand alone-vestiging denken we aan 350 tot 450 vierkante meter, maar bij een food court kan 150 vierkante meter al genoeg zijn.’

Bent u niet veel te laat? Alle interessante locaties zijn toch al vergeven?
‘Dat valt wel mee. We hebben al voor acht locaties vergunningaanvragen lopen. Dat zijn twee centrumlocaties en zes nieuwe ontwikkelingen in de buurt van de snelweg. Je ziet een ontwikkeling dat bij de afslagen van snelwegen meerdere formules bij elkaar worden ingetekend, een beetje Amerikaans. Dat ga je meer zien. Een Burger King kan bijvoorbeeld prima naast een KFC of een Beren-restaurant. Als de consument meer keus heeft, is dat goed. Het moet interessant zijn om van de snelweg af te gaan. Verder hebben we zo’n 80 locaties in de pijplijn. Die worden natuurlijk niet allemaal gerealiseerd en ook niet allemaal binnen nu en een paar maanden. Je gaat al gauw richting een planning van wat mogelijk is in de
komende 4 jaar.’

Kunt u een concrete locatie noemen?
‘Ik heb geleerd dat ik daar voorzichtig mee moet zijn. Op het moment dat ik een locatie noem, liggen de bezwaren in de bus. Eerst de vergunning, dan noem ik de locatie.‘

U komt niet uit de fastfood. Hoe weet u of een locatie geschikt is?
‘Voor ons is het nu nog lastig om te beoordelen wat een goede locatie is en welke omzet we daar kunnen draaien. Daar proberen we nu een systematiek voor op te zetten. Hoeveel verkeer komt er voorbij? Hoeveel inwoners zijn er? Wat is het verzorgingsgebied? Daarvoor ga je dan een formule bedenken om tot een goede omzetschatting te komen. Dat is wel een leerproces. Voor een gewone horecazaak kan ik dat goed schatten. Als ik daar een paar keer een half uurtje binnen ben geweest, zit ik er geen tonnetje naast, en ook geen vijftigduizend. En dan kan ik ook nog vertellen of er geld wordt verdiend. Dat kan ik bij een Burger King nog niet omdat ik die ervaring nog niet heb. Het is een andere tak van sport dan de horeca die ik al 30 jaar bedrijf. Het vergaren van die kennis zal ons nog wel wat leergeld kosten. We zullen heus wel een keer miskleunen. Een locatie pakken die niet brengt wat je verwacht. Er is niemand die je die kennis kan geven. Ja, McDonald’s misschien, maar die willen dat vast niet vertellen, haha!’

Was u niet liever franchisenemer van McDonald’s geworden?
‘Ik heb meer met Burger King. McDonald’s is meer Disney World, Burger King is stoer, meer voor volwassenen. En aangezien ik geen kleine kinderen meer heb, past dat beter bij mij. Niks ten nadele van McDonald’s hoor, die doen het waanzinnig goed. Op Ibiza zit ik vaak te kijken. Daar heb je een Burger King en een McDonald’s naast elkaar. Bij allebei is het megadruk. Maar de bewegingen aan de counter gaan bij McDonald’s 20 à 30 procent sneller. Dat heeft te maken met het product. De echte flamed burger van Burger King duurt gewoon wat langer. Dus zit er aan het eind van de dag bij McDonald’s meer in de kassa dan bij Burger King. Maar goed, dat is een keuze die je maakt.’

Over een paar jaar verkoopt u BKNL weer?
‘Nee, wij zijn helemaal niet bezig met een exit. We zijn geen private equity. En ik hoef ook geen grotere auto. Voor mijn spel, voor datgene wat ik leuk vind om te doen, is dit een hele grote kans. Om iets wat in de basis heel goed is, nog veel beter te maken. Met een enorme expansiemogelijkheid. Ik ben bijna 58, dit had 10 jaar eerder moeten komen, dan had ik nog meer energie gehad.’

Reageer op dit artikel