artikel

Gezonde groei voor Eazie

Bedrijfsvoering 275

De eerste Eazie opende eind 2014 de deuren. Inmiddels zijn er zeventien vestigingen, voornamelijk in de Randstad. Tijd om er een kijkje te nemen.

Gezonde groei voor Eazie
Gezond fastfoodconcept Eazie op het Bijlmerplein. Foto: Diederik van der Laan.

Met een omzetstijging van 35 procent in 2017 baarde Eazie opzien. De formule is al vele jaren actief, maar blijft zich vernieuwen. Dat werpt vruchten af, aldus Shengli en Shunli Huang.
De eigenaren tonen hun nieuwste zaak aan het Bijlmerplein in Amsterdam-Zuidoost en maken Snackkoerier deelgenoot van hun plannen.

Geschikt alternatief

Fast & Healthy, zo luidt de slogan. Met vers klaargemaakte wokmaaltijden, salades, wraps, noedels, juices en smoothies worden klanten verleid. De groene kleur in de huisstijl is geen toeval. Groen staat voor gezond en dat wil de formule uitstralen. ‘Vandaar ook dat achter elk product het aantal calorieën staat vermeld. Dat gebeurt al 5 jaar. We willen een gezonde, lekkere en betaal-
bare maaltijd bieden. Een geschikt alternatief voor mensen die bewust met voeding bezig zijn en voor gemak kiezen.’

Eazie beloont 10.000 stappen met 2 euro korting

Eazie beloont 10.000 stappen met 2 euro korting

Bijzondere ingrediënten

Gasten kunnen kiezen voor vegan, glutenvrij, halal, eiwitrijk of caloriearm. De gerechten worden hoofdzakelijk zonder olie of vet bereid, zijn veelal laag in calorieën maar bevatten veel voedingsstoffen. Bijzondere ingrediënten zoals typisch Oosterse kruiden, gember, wasabi en kurkumawortel zorgen voor een Asian magic touch, zoals Eazie communiceert. ‘Het is lekker en goed voor je. Dat maakt het tot feel good food & drinks.’

De vestiging aan de ArenA Boulevard in de hoofdstad is ruim en modern van opzet. Verder valt het open en frisse karakter op. ‘Bij ons geen doorgeefluikje dat af en toe open en dicht gaat’, lacht Shengli Huang. De open keuken zorgt juist voor beleving. De wokpannen zijn zelfs bewust iets hoger gepositioneerd zodat de gasten een goed zicht hebben.

Eazie

Foto: Diederik van der Laan.

Restyling

Er zijn zo’n veertig zitplaatsen waar gasten comfortabel kunnen eten. De Aziatische ambiance wordt versterkt door visuals. Het ziet er goed en netjes uit, maar toch willen de ondernemers qua uitstraling al weer een stap verder gaan. ‘Het is tijd voor een restyling om de sfeer te verhogen. We gaan meer natuurlijke materialen toepassen, zoals bamboe.’

Aan de counter kunnen gasten zelf hun menu samenstellen. Naast de keuze uit vlees, vis of vega kan er gevarieerd worden met portiegrootte, bijgerechten, toppings, sauzen en maar liefst zestien soorten groenten. ‘Het personaliseren van maaltijden neemt een vlucht. Mensen willen steeds beter bediend worden. Daar spelen we op in’, legt Shunli Huang uit.

De broers maken binnenkort de volgende stap. In nauw overleg met voedingsdeskundigen krijgen gasten een gericht advies wat ze het beste kunnen eten. Heb je een drukke vergadering voor de boeg, heb je gesport of ga je sporten? Eazie geeft het antwoord met een maaltijd op maat. ‘Dat doen we op een leuke manier, zeker niet belerend.’ De broers willen hiermee toegevoegde waarde creëren. ‘Het is een vorm van je gast serieus nemen en hem of haar leren kennen. Daardoor ontstaat een community, oftewel een manier om klanten te binden.’

Eazie

Foto: Diederik van der Laan.


Franchise

Eazie is voornamelijk in de Randstad actief. Het plan is om de komende jaren de rest van het land te veroveren. Van de zeventien zaken zijn er drie in bezit van de eigenaren, de broers Huang.
Het gaat om hardfranchise, waarbij ondernemers een fee van 8 procent van de netto-omzet betalen.

Gastvriendelijk en deskundig personeel zijn speerpunten. Daarom geldt er een strenge selectie en worden regelmatig intensieve trainingen gegeven. Verder benut Eazie de kansen van social media. Zo heeft het 27.000 volgers op Facebook en gaat het via deze kanalen in gesprek met klanten. ‘De mening van ons publiek is mede bepalend voor de koers die we uitstippelen.’


Pionier

De vraag is of mensen buitenshuis wel zo gezond willen eten. Shunli en Shengli zijn ervan overtuigd. ‘Eazie was pionier met het vermelden van calorieën, een juiste keuze. Een groeiend aantal mensen is bewust bezig met verantwoord eten. Op onze site staat een caloriemeter, dat is één van de onze best bezochte webpagina’s.’

Snel en adequaat

Snelheid, betaalbaarheid en gemak zijn belangrijke succesfactoren. Zelfs tijdens de lunchspits worden gasten snel en adequaat geholpen. Binnen vijf minuten is de bestelling gereed, kortom fastservice in optima forma. Men kan bij Eazie terecht voor een goedgevulde wrap van €5 of een volledige maaltijd met drankje voor €8. ‘Met zeventien vestigingen kunnen we grootschalige inkopen, dat zorgt voor scherpe prijzen. De omloopsnelheid is hoog, vandaar dat we een voorkeur hebben voor A-locaties in steden van meer dan 100.000 inwoners.’

Eazie

Foto: Diederik van der Laan.

Vijftig zaken

Dit jaar komen er waarschijnlijk vier nieuwe zaken bij. Tilburg is de volgende en er zijn vergevorderde plannen voor Breda, Haarlem, Arnhem, Utrecht en Hilversum. Een groei naar vijftig zaken medio 2024 sluiten de eigenaren van Eazie niet uit. Sinds vorig jaar is ook fors ingezet op bezorging. Het concept leent zich er uitstekend voor. Om het gezonde karakter te onderstrepen, rijden de bezorgers op bikes. ‘De groei in bezorging heeft de omzet mede omhoog gestuwd.’

Het bedrijf maakt werk van online bestellen. ‘Vooraf bestellen, betekent niet in de rij staan en de maaltijd staat bij een aparte balie voor je klaar. Ook bestaat het plan om ontbijt aan te bieden. Zo blijven we ons verbeteren om de formule futureproof te maken.’

 

Eazie numbers

35 procent was vorig jaar de omzetstijging

17 vestigingen telt de formule

9 euro is ongeveer de prijs voor een complete maaltijd met drankje

13 jaar timmert Eazie aan de weg

 

Foto's

Reageer op dit artikel