artikel

FrieteRia floreert met een traditionele aanpak

Bedrijfsvoering 4113

Het contrast kan bijna niet groter. Tom en Ria Dekker begonnen in 2001 met een kleine snackwagen. Inmiddels runnen de ondernemers een topzaak van 480 vierkante meter met een jaaromzet van bijna een miljoen euro. Toch gaat het ondernemerspaar niet mee met alle ontwikkelingen in de branche en de samenleving. Het succes van FrieteRia is te danken aan ouderwetse interactie met de gasten.

FrieteRia floreert met een traditionele aanpak
Tom en Ria Dekker. Foto: Studio Kastermans

In 2008 betrokken Tom en Ria Dekker een leegstaand pand op het industrieterrein in Dronten. De snackwagen was te klein voor de sterk groeiende klantenkring. De investering van €850.000 was zeker niet mals. Precies 10 jaar later maken ze een positieve balans op. De verhuizing heeft ze veel goeds gebracht. De gecombineerde eetzaak met de namen FrieteRia en BrasseRia loopt als een trein. ‘Het was destijds de juiste beslissing, al moesten we aanvankelijk even slikken toen al snel de crisis uitbrak.’

Toch werd al gelijk een stijgende lijn ingezet. Vooral de laatste jaren pluste het bedrijf flink. Sinds 2015 boekt BrasseRia jaarlijks een omzetstijging van zo’n 20 procent, terwijl dat percentage bij de cafetaria ongeveer 8 procent bedraagt. Met een feestavond speciaal voor gasten stonden het bedrijf onlangs stil bij de verhuizing van precies 10 jaar geleden.

Cafetaria Top 100 2017 nr.25: FrieteRia

Cafetaria Top 100 2017 nr.25: FrieteRia

Vreselijk nieuws

Het succesverhaal van Tom en Ria Dekker van FrieteRia en BrasseRia in Dronten kent zeker ook schaduwkanten. Het begon in 2015 met een mislukte herniaoperatie van Ria’s zoon Daniël, de vaste kok in de zaak. Daniël belandde in een rolstoel en zal zijn werkzaamheden in de keuken nooit meer kunnen oppakken.’ Daarnaast overleed de broer van Ria, ook werkzaam in de zaak, aan kanker.

Afgelopen zomer werd Tom frontaal aangereden. Een auto-ongeluk met grote gevolgen. ‘Ik heb dertien weken thuisgezeten. Daarna mocht ik langzaam opbouwen. Maar het valt nog steeds niet mee, ben erg vergeetachtig en maak slordige foutjes.’

Er werd bewust geen bedrijfsleider aangesteld. ‘Dat is niet uit financieel oogpunt. Het kan in onze ogen een bepaalde onrust veroorzaken. Als de sfeer goed is, is iedereen bereid de schouders eronder te zetten en verantwoordelijkheid te pakken. De t aken werden verdeeld en de geoliede machine haperde niet. Al met al heeft het het teamgevoel versterkt.’

FrieteRia

©Kastermans Studio

Oprechte interesse

Het ondernemerspaar hecht grote waarde aan echte persoonlijke aandacht en huiselijkheid. ‘Ook als je bedrijf groeit en je steeds drukker wordt, mag je dat niet vergeten. We zijn oprecht geïnteresseerd in onze gasten, we willen weten hoe het met iemand gaat.’ Tom en Ria sturen een kaartje als iemand ernstig ziek is, gaat trouwen of als er een baby is geboren. ‘Bij rouw en trouw laten we iets van ons horen. Dat wordt gewaardeerd en hoort er gewoon bij. Daarom komt er bij ons ook geen bestelzuil, dat vinden we veel te afstandelijk.’

Het gebruik van smartphones is een doorn in het oog van Tom en Ria. Het doet in hun ogen afbreuk aan persoonlijk contact. ‘Iedereen kijkt de hele dag op het scherm. Wij zeggen er wat van, op een leuke manier. Praat eens met elkaar, is dan het advies. Of doe een spelletje, die liggen bij de counter klaar.’

Ook op een andere manier worden gasten gestimuleerd om met elkaar in gesprek te gaan. FrieteRia heeft speciale placemats laten maken met een boodschap, meestal in de vorm van vragen die conversatie uitlokken. ‘Dat zie je ook gebeuren. Het mobieltje wordt aan de kant gelegd en er ontstaat gelijk een heel andere sfeer.’

FrieteRia

©Kastermans Studio

Marketing

Qua marketing kiezen de ondernemers voor de ouderwetse aanpak. Eigen billboards in de nabije omgeving maken duidelijk waar de passant moet zijn voor ‘gezellig samen eten’. ‘Kom binnen en laat je verrassen’, luidt de tekst. In de cafetaria kunnen klanten afhalen en zitten. De brasserie is geschikt voor een lunch of diner. Een wand met oude foto’s van Dronten heeft iets eigens en creëert voor klanten een dankbaar gespreksonderwerp. In een aparte vergaderzaal worden zakelijke bijeenkomsten gehouden.

‘De combinatie werkt uitstekend. Alle doelgroepen worden bediend.’ Twee keer per jaar verschijnt een eigen magazine, met daarin ook de menukaart van BrasseRia. ‘Het geeft de mogelijkheid om de kaart aan te passen. Verder zorgt het blad voor binding en door de advertentie-inkomsten vallen de kosten mee.’

FrieteRia

©Kastermans Studio

Niet bezorgen

Ook bezorging voor particulieren past niet bij het bedrijf en de ondernemers. ‘Iedereen wil tussen half zes en zeven uur eten. Dan ben je al heel druk. Er kan veel mis-gaan, dat risico willen we niet lopen. Daarnaast is friet een lastig product om in goede conditie te bezorgen. Het verschil proef je.’ Ria heeft nog een andere reden. ‘De meeste mensen vinden het hier gezellig, het is net een dorpshuis. Dat contact willen ze niet missen. Er is dus minder behoefte aan thuisbezorging.’

Geen digitale schermen

De bestelapp werkt prima. ‘Daar zijn we een tijdje geleden op overgeschakeld. De bestellingen vanuit de zaak en vanaf de bestelapp zijn twee gescheiden stromen qua bereiding, dat is erg handig.’
De zaak heeft geen vitrine. ‘Iedereen weet wel hoe een frikandel of kroket eruitziet.’ Digitale schermen ontbreken eveneens. ‘Dat vinden we veel te schreeuwerig. Je moet niet te veel prikkels afgeven, het leidt af.’

FrieteRia

©Kastermans Studio

Duurzaamheid

Tom en Ria willen aan de andere kant wél graag investeren in duurzaamheid. Ze zijn aan het onderzoeken om vijf kleine windmolens op het platte dak van het pand te laten plaatsen. Daarmee zouden de stroomkosten flink worden gereduceerd. ‘De mogelijkheid is er omdat we op een industrieterrein gehuisvest zijn. Het plan gaan we de komende tijd verder uitwerken.’

Homemade burgers

De producten, broodjes en menu’s van FrieteRia hebben de afgelopen tijd een upgrade gehad. Ze worden vers en ambachtelijk bereid in de open keuken. Van de homemade hamburgers gaan er wekelijks minstens 150 over de toonbank. ‘Dat is een echte hardloper. Klanten kunnen de burger zelf samenstellen en eventueel met een bakje friet bestellen.’

FrieteRia

©Kastermans Studio

Met jaarlijks zo’n 50.000 frikandellen en 50.000 kroketten blijven ook de traditionele snacks in trek. Van de zelfgemaakte berenklauwen worden er per jaar 13.000 stuks geconsumeerd. Daarnaast gaat er 35.000 kilo verse Aviko Oerfriet doorheen. ‘Het zelf bereiden van verse friet is hier geen optie. Daarvoor zijn de hoeveelheden echt te groot.’

Foto's

Reageer op dit artikel