artikel

Restaria-team: ‘We zijn ambitieus en we groeien’

Bedrijfsvoering 2111

Bidfood introduceerde vorig jaar onder de naam Restaria een soft-franchiseformule voor de cafetariabranche. De ambities waren hoog. Nu tien maanden en drie vestigingen verder is het de hoogste tijd om het net op te halen met Arian Heijligers, eindverantwoordelijk voor de doelgroep fastservice bij Bidfood, en formulemanager Hans van Ballegooijen.

Restaria-team: ‘We zijn ambitieus en we groeien’
Arian Heijligers (links) en Hans van Ballegooijen. bij Restaria 't Hof in Eindhoven.

De eerste Restaria opende op 1 april vorig jaar de deuren in het Limburgse Helden. Al snel daarna volgden twee nieuwe vestigingen in Eindhoven. ‘Het unieke karakter? De vrijheid’, aldus Van Ballegooijen. De ondernemer is dan weliswaar baas in eigen zaak, hij of zij moet zich wel houden aan een paar harde eisen, voegt Heijligers eraan toe. ‘Als het gaat om de look and feel, dan is de krijtwand, houten planken, de betonuitstraling en de steenstrips verplicht. Eveneens herkenbaar zijn de signing aan de buitenkant en het logo met een gele bies aan de gevel.’

Speerpunten van de Restaria-formule zijn volgens Heijligers verder een vrije assortimentskeuze, ondersteuning op het gebied van mvo- en social media-activiteiten, een bestelapplicatie voor zowel afhalen als bezorgen en thema-acties om de doordeweekse omzet te vergroten. ‘Kijk, wij verplichten ondernemers alleen 80 procent van de inkoopwaarde te bestellen bij Bidfood. Maar die producten hoeven bijvoorbeeld dan weer niet per definitie het stempel ‘duurzaam’ te hebben. Wij adviseren dat wel, maar ondernemers bepalen uiteindelijk zelf wat ze bij ons inkopen.’

Wat komt er dan terecht van de door jullie gewenste verduurzaming van het assortiment?
Van Ballegooijen: ‘Dat gaat aardig goed. Wij voeren bij de start een nulmeting uit, waarbij zaken worden beoordeeld aan de hand van 25 criteria. Uiteraard op het vlak van milieuvriendelijkheid, maar ook de aanwezigheid van bijvoorbeeld een rolstoelvriendelijke ingang brengen wij in kaart. Uiteindelijk adviseren wij de ondernemer in zijn mvo-beleid, en hoe men hier nog beter mee om kan gaan. De ene blijkt daarvoor gevoeliger dan de ander. Onze duurzame verpakkingen, biologisch afbreekbaar, zijn weliswaar iets duurder qua inkoop, maar worden wel door de ondernemers omarmd. In onze ogen is dat essentieel, zeker de gast van de toekomst vindt aandacht voor duurzaamheid in de breedte belangrijk. Ook bij zijn keuze voor een fastserviceformule en maaltijd.’

Restaria

Foto: Studio38c

Hoe betrekken jullie leveranciers hierin?
Heijligers: ‘Wij zijn continu in gesprek met onze preferred suppliers als Aviko voor de verse friet, McCain voor de diepvriesfriet, Ad van Geloven voor de snacks en Remia en Kraft-Heinz voor de sauzen. Het is goed om te zien dat zij maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog op de agenda hebben staan, dat vertaalt zich rechtstreeks naar ons assortiment. Zo hebben de Restaria-ondernemers diverse snacks op de kaart staan die gemaakt zijn van vlees met het Beter Leven-keurmerk. Ook is onze Hereford-burger gemaakt van 100 procent scharrelrundvlees. Die is dan misschien wel iets duurder dan de burger die in de frituur wordt bereid, maar de gast is best genegen die ene euro extra te betalen.’

Maar zijn die leveranciers ook bereid om echt tijd en energie te steken in een formule die tot dusver nog slechts drie vestigingen heeft?
Heijligers: ‘Absoluut. Ook omdat ze zien dat we ambitieus zijn en groeien. Inmiddels hebben wij naast de drie bestaande zaken met elf ondernemers een intentieovereenkomst gesloten. En dit zijn niet de minste ondernemers, neem cafetaria De Halte in Meerkerk of Restaria Boswinkel in Enschede. Die laatste wordt bijvoorbeeld de ambassadeur van onze formule voor de regio Oost-Nederland. Ondernemers kunnen namelijk veel beter het verhaal over ons concept aan potentiële nieuwe franchisenemers vertellen dan dat wij dat doen. Met deze aanpak, en met de getekende overeenkomsten op zak denken wij dat de teller eind 2018 op twintig vestigingen staat.’

Restaria

Foto: Studio38c

Waarom heeft het bijna een jaar geduurd voordat de uitrol van het concept echt vorm krijgt?
Heijligers: ‘Het is een bewuste keuze geweest om te starten met drie pilotstores. Met die vestigingen hebben we alles doorgenomen en getest. Begrotingen, handboeken, leveranciers, noem het maar op. Ook hebben de ondernemers input geleverd, en de formule mede gefinetuned. Een voorbeeld? Eén van de ondernemers kwam met het idee van een Burgers & Beer-avond om de bezetting van maandag tot en met donderdag te verbeteren. Ook hebben we in overleg met de franchisenemers op woensdagavond onbeperkt spareribs eten voor €12,95 geïntroduceerd.’

Van Ballegooijen: ‘Nu alles is dichtgetimmerd aan de achterkant kunnen we definitief starten met de uitrol. De huidige Restaria-ondernemers hebben de omzet ten opzichte van hun oude situatie zien stijgen met gemiddeld tussen de 18 en 22 procent. Vooral dankzij hogere bestedingen; gemiddeld €13 in plaats van gemiddeld €11. Men blijft nu vaker bij de ondernemers eten, een plateservice aan tafel in plaats van een frietje met snack mee naar huis. Wij zien mogelijkheden in het hele land en denken dat er ruimte is voor 50 tot 80 Restaria’s. Maar als het er 38 zijn, is het ook goed. Het gaat namelijk om de ondernemer, die moet capabel zijn en bij de formule passen. Daarin doen we geen concessies. Als iemand geen toekomst ziet in maatschappelijk verantwoord ondernemen, dan past die waarschijnlijk ook gewoonweg niet bij ons.’

Restaria

Foto: Studio38c

De formule kent met een fee van slechts €275 per maand een lage instap. Wat mag men voor dat bedrag verwachten?
Heijligers: ‘De ondernemer is baas in eigen zaak, wij ondersteunen en adviseren op basis van onze knowhow. De aangesloten ondernemers hebben bovendien zeggenschap over de fee, en het is volledig transparant. De fee wordt vastgesteld voor een jaar; aan het einde van het jaar delen wij de balans van de inkomsten en gespecificeerde uitgaven met de ondernemers. We geven inzicht in de volledige formule. Wij hoeven niet te verdienen aan de formule-exploitatie, ons businessmodel is dat we zoveel mogelijk willen leveren. Dat betekent uiteraard wel dat we belang hebben bij een gezonde bedrijfsvoering.’

Van Ballegooijen: ‘Omdat niet iedere ondernemer – en niet iedere onderneming – hetzelfde is, zullen wij in de toekomst een vaste basisfee in rekening brengen en pakketten introduceren die men optioneel afneemt. De ene kiest voor meer ondersteuning als het gaat om social media, terwijl de ander juist steunt op onze knowhow als het gaat om bezorging. ’

Restaria

Foto: Studio38c

Bezorging is sowieso een hot item in de fastservicesector. Hoe zien jullie dit?
Van Ballegooijen: ‘Dit is nu nog optioneel, maar het is mijn overtuiging dat dit een vast onderdeel van de Restaria-formule wordt in de toekomst. Ik zie het aan de ontwikkeling in de zaak van mijn vader Harald, eigenaar van Cafetaria XL Oude Gracht in Eindhoven. Hij is ook gestart met bezorging, de omzet van de cafetaria is met ruim 20 procent gestegen. Om maar aan te geven dat het echt booming is momenteel. Daarom kunnen onze ondernemers er straks niet meer omheen. Daarbij ondersteunen wij hen met een complete bestelmodule, inclusief bestelapp.’

Restaria maakt onderscheid tussen een local- en een city-uitstraling. Is bezorging voor beide varianten een toevoeging?
Heijligers: ‘De local- en city-varianten zijn eigenlijk niet meer dan een uitstraling naar buiten toe die past bij het niveau van de ondernemer. Sommige zaken zijn al veel verder in plateservice en bediening, waar de city-uitstraling dan bij aansluit. Terwijl andere zaken qua assortiment meer cafetaria zijn, waarbij de local uitstraling dan het beste past. Kortom, bij city ligt de nadruk op eetcafé, local is wat meer gericht op de cafetaria-uitstraling en bezorging. Voor de verdere uitrol mikken we op beide uitstralingen en zoeken we horecazaken met minimaal twintig zitplaatsen, zaken van de vrije jongens die de ondersteuning zoeken van een formule. Zonder dat ze zich te veel binden overigens. Vrijheid is blijheid in onze visie.’

Reageer op dit artikel