artikel

Johnny’s Burger Company: stoere zaak, stoere hamburgers

Bedrijfsvoering 1039

Johnny’s Burger Company maakt werk van hamburgers. Niet alleen thuis door middel van afhaal of bezorging, maar ook door eat-in. Inmiddels telt ons land twintig zaken. Snackkoerier nam een kijkje bij de Haagse vestiging in de wijk Bezuidenhout.

Johnny’s Burger Company: stoere zaak, stoere hamburgers
(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal Den Haag - Johnny's Burger

Sinds afgelopen zomer zit er ook een Johnny’s Burger Company in de Theresiastraat in de Haagse wijk Bezuidenhout. Ook, want de keten groeit snel en heeft al twee vestigingen in de regio Den Haag. Sinds de start in 2011 is de burgerketen gegroeid naar twintig zaken. En dat worden er rap meer, belooft medeaandeelhouder Tarek Cherkawi.

Honderd zaken wil hij in Nederland hebben, voordat hij de sprong maakt naar het buitenland. Van Groot-Brittannië, Frankrijk en Dubai droomt hij inmiddels al. Omdat, zeker in Engeland, de bezorgmarkt volwassen is.

American style hamburgers

Johnny’s Burger Company is van huis uit een burgerbezorger. Profiterend van de opmars van de hamburger en de bezorgdiensten de laatste jaren, vliegen de burgers met vaart de wijk in. Zowel takeaway als delivery. Zowel wijkbewoners als kantoorpersoneel. De royale ‘American style’ burgers, die met voorverwarmde tassen worden bezorgd, vallen in de smaak in de Haagse wijk.

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Den Haag – Johnny’s Burger

>>Lees ook>> Aziatische burger is de lekkerste tijdens de Horecava

De Theresiastraat is het retailhart van Bezuidenhout. Voor de zaak op nummer 123 staan scooters en e-bikes netjes synchroon geparkeerd. Klaar om in actie te komen. Binnen in de zaak is het zichtbaar ruimtelijk, schoon en geordend. Wat verder opvalt, is de mix tussen hoge en lage tafels en stoelen. Hoog voor afhaalklanten. Laag voor gasten die hun Johnny’s Burger, Bacon Cheese Burger of Johnny’s Ice Cream in de zaak nuttigen.

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Den Haag – Johnny’s Burger

De uitstraling in de Theresiastraat geeft een stoere blik weer. Een inrichting die past bij het stoere karakter van een hamburger. Met betonstuc op de rechtermuur en een stenen linkerm uur komt de zaak mede door het plafond industrieel over. Er wordt gebruikgemaakt van veel staal en eikenhout, alles om een stoer en ruig uiterlijk te accentueren.

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Den Haag – Johnny’s Burger

De signing is doeltreffend met een authentieke uitstraling, zoals ‘de American style’ moet zijn. Met een geprojecteerd logo op de muur, een logo goed zichtbaar onder de counter en met een logo dat gelaserd is in de hoge stoelen is branding flink aan de orde, zonder dat het stoort. Daarvoor is de ruimte te groot. De planten op tafel en spotjes aan de muur geven de zaak ook wel iets huiselijks. Industrieel en huiselijk tegelijk.


‘Snelste groeier’

Johnny’s Burger Company is opgericht in 2011 en is de eerste hamburger-bezorgformule van Nederland. Het idee voor deze bezorgformule is ontstaan tijdens een vakantie van oprichter Tarek in Amerika. Eenmaal terug in Nederland startte hij met Johnny’s Burger Company. De franchiseformule telt inmiddels twintig vestigingen en is naar eigen zeggen de snelst groeiende hamburger takeaway- en deliveryformule van Nederland.

Johnny’s Burger Company is voornamelijk actief in de Randstad, maar heeft ook vestigingen in Arhem, Nijmegen, Eindhoven, Tilburg en nu ook Roosendaal. Binnenkort opent ook in het centrum van Amersfoort een vestiging.


Aan een van de hoge tafels, niet ver van de counter, zitten drie jongedames die bij Johnny’s hun schoolpauze of tussenuur spenderen. Lange blonde Hollandse haren, een Aziatische gezicht en een meisje met hoofddoek vertegenwoordigen de veelzijdige wijk waar de halalburgers van Johnny’s worden genuttigd.

De halalburger is een heel bewuste keuze volgens Tarek Cherkawi: ‘We kiezen voor halalvlees omdat dit een deel van onze doelgroep is, maar roepen het niet van de daken. In de moslimgemeenschap is mond-tot-mondreclame van essentieel belang. Dat hier halalvlees te verkrijgen is, verspreidt zich razendsnel’.

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Den Haag – Johnny’s Burger

>>Lees ook>> ‘The Basterd’ is Lekkerste Hamburger Finest van Nederland

In de ruime keuken met opvallende rode afzuigkap worden de halalburgers van 125 of 200 gram gebakken. Het vlees komt grotendeels uit Australië, omdat daar volgens marketingmanager Quirinus Bogaarts het beste en meest constante vlees vandaan komt.

Duurzaamheid

De zaak is 150 vierkante meter groot en wordt in de keuken bestierd door minimaal drie medewerkers die volgens een vast systeem
elk hun eigen taak hebben. Aan de counter neemt één medewerker de bestellingen op en geeft deze door. Het bezorgteam bestaat bij piekmomenten uit soms wel zes personen die per e-bike of scooter de wijk in trekken.

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Den Haag – Johnny’s Burger

De e-bikes onderstrepen het duurzame karakter van de zaak en geven jonge bezorgers van vijftien jaar de kans op een bijbaantje. Door de groei van de bezorgmarkt in het algemeen is er een nijpend tekort aan scooterkoeriers, wat met e-bikes slim wordt opgelost.

Vanaf de Theresiastraat wordt in een straal van een aantal kilometer bezorgd. De garantietijd tussen bestellen en bezorgen bedraagt 45 minuten, maar moet volgens Cherkawi omlaag.

Vanuit het hoofdkantoor van de keten in Hillegom wordt hard gewerkt om de bezorgtijd terug te brengen tot maximaal 30 minuten. Bijvoorbeeld door het bezorggebied te verkleinen, kan er sneller worden geleverd, neemt de service toe, is de kwaliteit beter en zijn er meer tevreden klanten, redeneert Cherkawi. ‘En we gebruiken wedges omdat friet bij bezorging de kwaliteit verpest.’

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Den Haag – Johnny’s Burger

Het personeel bij Johnny’s Burger in Den Haag is volgens Bogaarts een gezonde mix en een afspiegeling van de maatschappij. Om medewerkers te behouden, krijgen ze korting op eigen maaltijden. De korting kan oplopen tot wel 50 procent. Ook zijn er groeimogelijkheden in het bedrijf, van bijvoorbeeld fietsbezorger tot burgerbakker. En zelfs tot filiaalhouder. Want Johnny’s Burger Company kan bij de groeiambities elke vakkundige medewerker goed gebruiken.

(C) Roel Dijkstra / Joep van der Pal
Den Haag – Johnny’s Burger

De keten wil, onder het mom van ‘elk jaar tien zaken erbij’, vanuit startprovincie Zuid-Holland snel naar een landelijke dekking. Met hardfranchise, want dat is volgens Cherkawi de enige manier om de groei te stuwen, te begeleiden en het concept aan uitstraling identiek te houden.

 

 

Foto's

Reageer op dit artikel