artikel

4 kanalen voor maaltijdbezorging: welke kies je?

Bedrijfsvoering 587

Bezorgbestellingen komen via vier kanalen de zaak binnen: telefonisch of online via een eigen bestel-app, site of externe bestelsite. De ene zaak combineert de digitale snelweg met de telefoon, de andere zaak kiest puur voor online bestellen. De valkuilen en voordelen van alle kanalen voor maaltijdbezorging op een rijtje.

4 kanalen voor maaltijdbezorging: welke kies je?

Als het gaat over maaltijdbezorging, raakt de telefoon meer en meer uit de gratie. Simpelweg omdat online bestellen steeds sneller en gemakkelijker gaat: inloggen kan overal met je smartphone en dat 24/7. Dat is wat mensen in deze tijd willen.

Tijdwinst en gemak zijn goud waard. De kans op fouten bij een telefonische bezorgbestelling is bovendien groter dan bij een digitale bestelling. Zeker als het tijdens de spitsuren gebeurt. Chaos in de spits, dat wil niemand. Bezorgbestellingen mogen nooit ten koste gaan van je fysieke klanten in de zaak.

Wel of niet starten met maaltijdbezorging? Doe deze drie onderzoeken

De koppeling van bezorgsoftware aan kassasystemen levert extra voordelen op: naast de status van de bestelling komen klantgegevens beschikbaar. Die kun je doelgericht gaan gebruiken. Bijvoorbeeld door het uploaden van e-mailadresbestanden naar Facebook om zo nieuwe fans te krijgen. Dat kan via een Custom Audiencetool. Facebook checkt daarna of die personen ook actief zijn op Facebook. Vervolgens kun je je advertenties richten op deze doelgroep.

Bestelwaarde verhogen

Nog een voordeel van online bestellen: je kunt met upsells de gemiddelde bestelwaarde van een bestelling verhogen. Bij upselling toon je een vergelijkbaar, duurder product of bied je gratis bezorging aan boven een vast bedrag. Gratis verzending is voor bezoekers een extra stimulans om een duurder product te kopen.


‘Betalen kan alleen via iDeal, Dit om spookbestellingen te voorkomen en het is veiliger voor onze medewerkers’

-Patrick Nieuwveld, Kwalitaria Nieuwveld in Hoogvliet


Eigen beheer

Wie online gaat voor maaltijdbezorging, heeft de keuze: in eigen beheer een site met app ontwikkelen, aansluiting bij een externe bestelsite met app of van beide walletjes eten. Met een eigen bestelplatform ben je zelf de baas over de bestelling. Je betaalt geen fee aan een derde, je hebt vrijheid over de prijsstelling en je kunt zelf de wacht- en aflevertijden aansturen.

Externe bestelsite

Ondernemers die zich aansluiten bij een externe bestelsite liften mee op een stukje technologie van een ander én diens marketingactiviteiten. Daar betaal je voor. Bij marktleider Thuiszorgd.nl, waar 21 procent van de Nederlanders weleens zijn eten bestelt, bedraagt de fee 13 procent per bestelling.

Daarnaast mogen bedrijven hun maaltijden niet elders online of in hun zaak goedkoper aanbieden. Veel bedrijven hekelen deze hoge commissie en laagste prijsgarantie.

Soms proberen cafetaria’s gasten te verleiden om rechtstreeks bij hen een bestelling te plaatsen en dus niet via Thuisbezorgd.nl. Bijvoorbeeld door een briefje bij de bestelling van Thuisbezorgd.nl te doen met een verwijzing naar de website.

Lees ook >> Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

Wie minder afhankelijk wil zijn van Thuisbezorgd.nl of een ander extern platform moet in ieder geval beschikken over een responsive website met een goede online vindbaarheid en een flink marketingbudget om de bezorgservice onder de aandacht te brengen. Met name als je nieuwe klanten wilt aanspreken.

Passie en lef

Een eigen bestelplatform komt niet vanzelf van de grond. Je zult als ondernemer echt passie en lef moeten hebben om jezelf nóg meer te onderscheiden. Dat geldt zeker voor zaken die ook nog een eigen app voor bezorgen en afhalen willen introduceren. Je hebt de huisstijl, inrichting en het beheer helemaal in eigen hand. Maar de consument moet wél van het bestaan weten. Vooral omdat hij per dienst maar één of hooguit twee apps op zijn telefoon wil installeren om zo het overzicht te behouden. Aandacht genereren kan bijvoorbeeld via flyers, advertenties of prikkelende nieuwsberichten en acties via social media.

Los van het marketingbudget, zijn de investerings- en ontwikkelingskosten van zo’n innovatieve applicatie hoog, voor kleinere zaken vaak te hoog.


Martijn Jansen: ‘Telefonisch en online’

maaltijdbezorging

Martijn Jansen, eigenaar De Beren. (C)Roel Dijkstra / Foto Dennis Wisse

Martijn Jansen is eigenaar van De Beren bezorgrestaurants. De klanten in de negentien zaken bestellen telefonisch en online via de site Debezorgbeer.nl, een eigen app of externe bestelplatforms. ‘Het is simpel: de klant bepaalt. Bijna alle orders komen online binnen, maar als hij wil bellen dan moet dat kunnen. Zeker de oudere generatie kiest nog steeds voor de telefoon.’

Via de eigen site komt het grootste gedeelte van de bezorgomzet binnen. ‘We hadden al een eigen kanaal voordat we gingen samenwerken met externe platforms. Een eigen kanaal is gebruikersvriendelijker. Je hebt het beheer in eigen hand. Huisstijl, inhoud of A/B testen zijn zaken die je zelf wilt bepalen. Ook marketingtechnisch biedt het mogelijkheden: je beschikt zelf over alle klantdata.’

Klanten kunnen via iDeal hun online bezorgbestelling betalen. ‘Die kosten neem ik voor mijn rekening. iDeal is gratis voor de besteller, omdat we het willen promoten. Het is veiliger voor de koeriers. Zij hoeven niet meer met geld over straat en je loopt geen risico op vals geld.’


Bezorgland.nl

Een goedkoper alternatief is het platform Bezorgland.nl van Dirk en Hendrik de Gooier, voormalig eigenaren van eethuis & snackbar Oscars in Emmen. Bezorgland.nl rekent een commissie van 4 procent per bestelling. Bij een iDeal-transactie komt daar 15 eurocent bij. De broers
rekenen daarnaast €5,85 aan administratiekosten per weekfactuur.

Het nadeel van het platform is dat er nog geen landelijke dekking is. De ruim vijftig zaken die zich inmiddels bij het bezorglandplatform hebben aangesloten, komen uit de regio Emmen. Aansluiting bij het platform als enkeling uit een andere regio sorteert weinig effect.

maaltijdbezorging

Hendrik (links) en Dirk de Gooijer van Bezorgland.nl. Foto: Jan Willem van Vliet

Marketingcampagnes

Consumenten weten een site en app van een bestelplatform pas te vinden als er een groot aanbod van maaltijden in zijn woonom-
geving te vinden is en dit aanbod via marketingcampagnes onder de aandacht wordt gebracht. Cafetaria’s die in zee willen met Bezorgland.nl zullen dus in hun nabije omgeving medestanders moeten vinden.

Betaling

Als je een online bestelomgeving hebt, dan is het aan te raden om via iDeal te laten afrekenen. Daarmee voorkom je spookbestellingen, het werkt sneller en gemakkelijker én koeriers lopen zo niet met een pinautomaat of cash geld op zak. In het laatste geval zijn ze al gauw doelwit van hit-and- run-misdrijven: overvallers die rondrijden op een scooter en op het laatste moment beslissen waar ze een overval plegen. Ook bestaat er bij contante afrekening kans op betaling met vals geld.

Let op: iDeal brengt wel extra kosten met zich mee. Deze kosten kun je doorrekenen aan de klant, anders gaat het ten koste van je winst. Je kunt er als ondernemer ook voor kiezen iDeal gratis aan te bieden, juist omdat je het gebruik ervan wilt stimuleren vanwege de voordelen.


Patrick Nieuwveld: ‘Alleen online’

maaltijdbezorging

Linda en Patrick Nieuwveld

‘Telefonisch bestellen, is in onze zaak taboe. Bestellen kan bij ons alleen online en betalen kan alleen met iDeal.’ Patrick Nieuwveld van Kwalitaria Nieuwveld in Hoogvliet is helder. ‘Dat doen we om spookbestellingen te voorkomen én omdat het veiliger is voor onze
medewerkers.’

10 procent van zijn bestellingen komt binnen via Kwalitaria.nl, de resterende 90 procent via Thuisbezorgd.nl. ‘Dat kost wel wat extra, maar dat heb ik ervoor over.’

Nieuwveld maakt in zijn zaak gebruik van POS4 kassasoftware. ‘Het grote voordeel hiervan is dat alles op papier staat, je kunt de bestelling bijhouden. Er kan eigenlijk niets fout gaan. Alles gaat in de flow van de bestaande bestellingen.’


De volgende mensen hebben meegewerkt aan dit artikel over maaltijdbezorging: Rob Doorn (formulemanager Plaza en Big Snack), Patrick Lammers, Martijn Jansen (De Beren bezorgrestaurants), Patrick Nieuwveld (Kwalitaria Nieuwveld), Chantal van der Meer (FHC Formulebeheer), Leon Besselink (Next to Food) en Pieter Hezemans (Onder de Linde Arnhem).

Reageer op dit artikel