artikel

Wel of niet starten met maaltijdbezorging? Doe deze drie onderzoeken

Bedrijfsvoering 1868

Maaltijdbezorging was nog nooit zo populair. Wel of niet bezorgen? Het is de hamvraag voor veel cafetariahouders. Hier volgen drie tips voor een goede overweging.

Wel of niet starten met maaltijdbezorging? Doe deze drie onderzoeken
Eigenaar Marvin Meeuwig van Family Uithoorn is druk in de weer met maaltijdbezorging. Beeld: Fotoburo Dijkstra

Maaltijdbezorging is niet per definitie zaligmakend. Tijdens de drukste uren krijg je het nog drukker en dat moet je aankunnen. Elke cafetariahouder is het er over eens: fysieke bezoekers mogen niet lijden onder bezorgbestellingen en bezorgen mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit van het product.

Het garanderen van kwaliteit, een snelle bezorgtijd en bestel- en betaalgemak zijn onmisbare ingrediënten om met bezorgen meer omzet te kunnen behalen. Een gast vergeet niet snel een slechte bezorgervaring en ontevreden reacties en negatieve reviews zijn desastreus voor je bezorgomzet.

Er zijn tegenwoordig te veel alternatieven om lekker eten aan huis te bezorgen. Daar ligt een flinke uitdaging, want friet is nu eenmaal een gevoeliger product dan een pizza, shoarma of spareribs. Het succesvol integreren van een bezorgservice in je bedrijf kost daarom tijd, geld en energie. Dat vergt naast een goede logistieke structuur en discipline op de werkvloer de nodige extra investeringen: meer personeel, meer ruimte, een nieuwe bakwand, een nieuwe (bezorg)keuken, vervoersmiddelen, verpakkingen en eventueel software.

Snackkoerier heeft regelmatig aandacht voor maaltijdbezorging, een alsmaar groeiende markt waar ook cafetariahouders over na moeten denken. Dit keer zetten we drie onderzoeken op een rij die ondernemers de nodige informatie verschaffen over de haalbaarheid en het rendement.

1 Bedrijfsanalysemaaltijdbezorging

Begin daarom met een grondige bedrijfsanalyse inclusief kosten-batenberaming om te kijken of bezorgen voor jou rendabel is. Stel daarbij heldere en meetbare doelen. Denk daarbij goed na over je product- en prijsbeleid, brutowinstmarge en vergeet bezorgkosten niet door te rekenen naar de klant. Klanten zijn best bereid om meer te betalen voor kwaliteit en gemak.

Als je er niet voor kiest om een percentage te vragen voor bezorgen, kun je overwegen bijgerechten met hogere marges aan te bieden, zodat de gemiddelde besteding omhoog gaat. Bijvoorbeeld een portie minisnacks, of een seizoensgebonden drankje.

Vraag jezelf daarna af of je een pionier wilt zijn en of je voldoende draagkracht hebt om deze stap te wagen. Bezorgen kan zeker bijdragen aan een plus in de omzet, maar het vergt ook creativiteit van jou als ondernemer. Doe je het wel, zet jezelf dan goed op de kaart en pak het gelijk goed aan.

Leestip >> Starten met maaltijdbezorging: 10 vragen om te beantwoorden

2 Werkbezoek

Neem eens contact op met een collega die met bezorgen extra omzet en bestedingen genereert. Of ga een stap verder: ga op werkbezoek. Je buurman twee kilometer verderop zal je misschien niet met open armen ontvangen, maar er zijn genoeg collega’s in de branche die hun kennis, ervaring en liefde voor het vak willen delen.

maaltijdbezorging3 Marktonderzoek

Is het afzetgebied groot genoeg, en hoe zit het met je concurrentiepositie? Kijk goed naar het aantal inwoners en het huidige aanbod van andere cafetaria’s
én overige horeca in je stad, dorp of wijk. Pizzeria’s, Chinese of Turkse restaurants bieden tegenwoordig allemaal friet aan met extra’s als kebab en snacks. Vaak zijn deze aanbieders al ingericht op bezorging.

Ga je niet bezorgen en je concurrent wél, dan kun je klanten mislopen. Hou een marktonderzoek onder bestaande klanten. Of een try-out, waarbij je nadrukkelijk aangeeft dat het om een test gaat. Als zij aangeven dat ze de service op prijs stellen en tevreden te zijn, zullen steeds meer mensen er gebruik van gaan maken. Ook is het voor jou als ondernemer een testcase om te zien hoe het logistieke proces tijdens de spitsuren verloopt. Welke faciliteiten en investeringen zijn er daadwerkelijk nodig om te voorkomen dat alles tijdens het spitsuur in het honderd loopt?

Leestip >> Maaltijdbezorging: 6 tips van de formulebazen

Niet starten met maaltijdbezorging

Harald Brouwer van Grandfetaria in Almere bezorgt niet en is dat voorlopig ook niet van plan. ‘Dat is puur een kwaliteitsissue. Wij zijn bezig met het opbouwen van een goede naam en ik weet dat ik die te grabbel gooi als ik ga bezorgen. Als je van A naar B in een rechte lijn gaat, komt het eten nog enigszins redelijk aan op bestemming. Maar als ik meerdere bestellingen zou moeten leveren en je gaat van A naar B naar C naar D, dan wil je echt niet C of D zijn, want dan is er van je eten niets meer over. Sterker nog, ik zeg altijd tegen mijn gasten: ‘Waarom eet je het hier niet lekker op?’ Friet laat zich nou eenmaal slecht vervoeren. Daarom kies ik voor kwaliteit, en dat communiceer ik ook naar mijn gasten. Je kunt als cafetaria niet alle markten bedienen. Je zult als ondernemer keuzes moeten maken. Mijn keuze is wellicht een langere weg, maar dat is dan maar zo.’

 


Vraag jezelf af of je pionier wilt zijn en of je voldoende draagkracht hebt om deze stap te wagen


 

Wel starten met maaltijdbezorging

maaltijdbezorging

Jesper Polman en vader Rob voor de zaak in Bemmel met Polly’s Foodbike. Foto: Koos Groenewold.

Jesper Polman van Eetwinkel Polly in Bemmel bezorgt nog niet, maar gaat dat wel doen. ‘Binnen de Eetwinkel-groep doen we onderzoek naar het effect van bezorgen. Op dit moment zijn er twee Eetwinkels die bezorgen: de Lelie in Maarssenbroek en ’t Hoekje in Ouddorp. Met succes. Bemmel is natuurlijk geen Maarssenbroek, maar ik denk wel dat het thuisbezorgen alleen maar meer wordt. Die ontwikkeling is niet te stoppen. Ja, het is een risico, je moet zorgen dat de kwaliteit goed blijft en dat je het logistiek goed aankunt. Dat betekent investeren in extra personeel, apparatuur en vervoersmiddelen.’

Eetwinkel Polly kiest straks voor fietsen als vervoersmiddel. ‘Dat is goedkoper qua verzekeringen en je kunt jonger personeel aantrekken. Daarnaast schaffen we een tweede bakwand aan om de bestellingen aan te kunnen. Dat wordt een verrijdbare versie.’ Hij was van plan om in februari van dit jaar al te starten met bezorgen. ‘Dankzij de winst in de Cafetaria Top 100 is er zo veel op ons afgekomen, dat we het even hebben uitgesteld. Als je start, dan moet je het meteen goed doen.’

Polman is niet bang om bezorgkosten aan de klant te berekenen. ‘We gaan straks €2,50 of €3,00 vragen. Dat hebben mensen ervoor over.’ En hij sluit zich aan bij Thuisbezorgd.nl. ‘Je betaalt een hoge commissie, maar je hebt wél een gegarandeerde omzet.’

De volgende mensen hebben meegewerkt aan dit artikel: Patrick Lammers, Chantal van der Meer, FHC Formulebeheer, Leon Besselink, Next to Food, Harald Brouwer van Grandfetaria in Almere, Jesper Polman van Eetwinkel Polly in Bemmel

Reageer op dit artikel