artikel

Friethoes heeft grootse plannen met verse friet

Bedrijfsvoering 1212

Een winkel, zeven foodtrucks en een frietfabriek; Friethoes in Haarlem van Sebastiaan en Joost Hoes en Victor van Veelen is inmiddels een stevige onderneming. De drie hebben twee belangrijke ambities: iedereen aan de verse friet krijgen en een bedrijf dat eind 2019 volledig vrij is van ‘waste’.

Friethoes heeft grootse plannen met verse friet
Foto; Diederik van der Laan

De nieuwste ontwikkeling bij het nastreven van zero waste is hun Schillenbier, van – inderdaad – aardappelschillen. ‘We hebben een constante stroom met restafval. Zonde, en dus wilden we er iets goeds mee doen’, aldus Sebastiaan, met wie we de afspraak hebben.

Wat nu bier is, had zomaar wodka kunnen zijn. ‘Als cateraar van Mysteryland gebruikten we voor onze friet aardappelen van het land waarop de festivalcamping stond. Van die schillen hebben we wodka laten maken, en dat hebben we organisator ID&T aangeboden als dank voor de samenwerking.’

Maar de smaak van de wodka is niet zoals die moet zijn, geeft Hoes eerlijk toe. ‘Misschien gaan we het later nog eens proberen, maar dan moet er graan bij. Met bier lukt het wel, en het past ook bij ons. We hebben de kernwaarden van ons bedrijf ooit laten opstellen op een bieretiket.’

Crowdfunding

friet

Foto: Diederik van der Laan

Brouwerij Troost in Amsterdam is één van de klanten van Friethoes én heeft een brouwmeester. ‘Met een crowdfundingcampagne hebben we €22.000 opgehaald, waarmee 4000 liter Schillenbier is gebrouwen. Op een enkele fust na verpakt in flesjes van 0,3 liter. Het wordt verkocht aan consumenten die geld hebben gestort en is beschikbaar voor geïnteresseerde horecabedrijven.’

Ze hopen een vervolg te kunnen geven aan de eerste liters. ‘We hebben meer dan voldoende schillen, en dit eigen bier past in het profiel van onze klanten. Onze ambitie is om het in ieder geval kostenneutraal te kunnen laten maken, en dat is nu niet het geval.’

Schillenbier is een Weizenbier, hoewel het officieel niet zo mag heten omdat het voor 50 procent bestaat uit tarwemout, een beetje gerst en weinig hop. Het smaakt goed bij friet en gefrituurde snacks, is zoet, mild en toegankelijk. ‘Een mooie bockbier en een zomerpils staan op onze wensenlijst.’

 


friet

Foto: Diederik van der Laan

‘We willen met friethoes de Van Dobben
van de friet zijn, maar dan met een Tony Chocolonely-sausje’

-Sebastiaan Hoes


 

Fabriek van de toekomst

Hoewel het nog toekomstmuziek is, hebben Sebastiaan, Joost en Victor – naast diervoeding en bier – een derde manier ontdekt om aardappelschillen te verwerken: in bakstenen. ‘Daarmee is getest en het kan. De eerste prioriteit is om in onze frietfabriek met een maximale capaciteit te draaien, maar het is onze taak om drie of vier stappen vooruit te denken. De huidige fabriek is gerealiseerd in een huurpand. Hoe mooi zou het zijn als we ooit de fabriek van de toekomst kunnen bouwen en waarbij we met alles rekening kunnen houden met duurzaam ondernemen?’

friet

Foto: Diederik van der Laan

Verse friet

Het andere doel is om Nederland aan de verse friet te krijgen. ‘We willen met Friethoes de Van Dobben van de friet zijn, maar dan met een Tony Chocolonely-sausje. Van Dobben heeft van de kroket echt een kwaliteitsproduct gemaakt. De kroket werd een ‘Van Dobben’. Die status willen wij krijgen met ons product. Het Tony Chocolonely-sausje onderstreept onze ambities als het gaat om groen en duurzaam ondernemen.’

Inmiddels behoren ze tot de kopgroep van versefrietleveranciers. ‘Samen met onze concurrenten zijn we de markt aan het maken. Toen we begonnen in 2010, waren we pioniers. We durfden in een markt te stappen die er niet was. Nu is dat andersom.’

Productiekeuken

Tussen het filosoferen over de fabriek van de toekomst en de start van Friethoes zit acht jaar. Op 1 januari 2010 opent Joost aan de Kruisweg in Haarlem een winkel. Hij heeft dan enkele jaren ervaring als cateraar. Later dat jaar koopt Sebastiaan zich in het bedrijf in door de aankoop van een foodtruck. Victor haakt in 2016 aan voor ‘the next steps’.

friet

Foto: Diederik van der Laan

Friet voor de horeca

Die ene truck heeft inmiddels gezelschap van zes ‘collega’s’ en een fabriek, waar in een productiekeuken verse friet voor de horeca wordt gemaakt. ‘We begonnen met
’s nachts bakken en overdag verkopen. Joost had een verleden in de Amsterdamse horeca, en dus hebben we daar ondernemers gebeld en gevraagd of we voor hen de friet mochten maken. Dat sloeg aan, waardoor ons keukentje te klein werd. We plaatsten zeecontainers bij met aggregaten en namen twee jaar geleden de fabriek in gebruik. Dankzij Rungis in Barendrecht konden we een vliegende start maken. Na twee jaar volgde nog een aantal groothandels.’

De groei is organisch. ‘Het dancefestival Mysteryland in Haarlemmermeer is een mooi voorbeeld. In ons eerste jaar stonden we met één truc op een bijveld, verkochten

friet

Foto: Diederik van der Laan

we 2.000 porties friet en keken we bij de grote jongens onze ogen uit. Inmiddels doen we het festival exclusief en verkopen we 25.000 porties in een weekeinde.’

Kritische klanten

De winkel is nog steeds een uithangbord, maar daarnaast ook laboratorium en proeflokaal. ‘We hebben heel kritische klanten, daarop kunnen we dus testen. De ambitie om te groeien in het aantal winkels is er altijd geweest, maar het is er gewoon nog niet van gekomen. Vier of vijf locaties is het doel, Amsterdam staat bovenaan de lijst, en we ambiëren ook nog een paar extra foodtrucks. Daarnaast hopen we over een jaar of vijf te kunnen zeggen dat we vele honderden horecazaken voorzien van onze verse friet. We voelen ons echt ambassadeurs.’

Lees ook: 5 ondernemerstips van Friethoes

Reageer op dit artikel