artikel

Een kijkje bij Five Guys in Eindhoven

Bedrijfsvoering 445

Five Guys heeft voet aan land gezet in Nederland. Niet in Amsterdam of Rotterdam, maar in Eindhoven. In een restaurant met een oppervlakte van 650 meter draait het om verse friet en versgemaakte hamburgers.

Een kijkje bij Five Guys in Eindhoven
De winkel in Eindhoven is 650 vierkante meter groot. © Fotopersburo Bert Jansen

Eindhoven als springplank voor Amerikaanse ketens in Nederland; het Eindhovens Dagblad publiceerde eind vorig jaar een artikel over de opvallende aanwezigheid van grote fastservicespelers in de provinciehoofdstad. McDonald’s (twee vestigingen), Burger King en KFC zijn er al, als Taco Bell en Five Guys er hun eerste locatie openen. Later dit jaar gaat ook Dunkin’ Donuts hier van start.

Grote steden omcirkeld

Vruchtbare grond, zo blijkt. Voor Five Guys is de combinatie ‘omvang stad’ en ‘locatie’ aanleiding om er de eerste Nederlandse winkel te openen. ‘We hebben alle grote steden omcirkeld op een kaart en zijn vervolgens op zoek gegaan naar geschikte locaties’, zo vertelt president en CEO van Five Guys International Paul Reynish. Hij is verantwoordelijk voor alle vestigingen buiten de Verenigde Staten. ‘We willen geen A-merk op een B-locatie.’

Gratis pinda’s

Het pand aan de Markt heeft een oppervlakte van 650 vierkante meter en meer dan honderd zitplaatsen. De dozen met de welbekende pinda’s (die je gratis kunt eten tijdens het wachten) en de zakken met Nederlandse aardappels (de datum van binnenkomst staat erop) zijn onderdeel van het interieur. Enerzijds om het gevoel van versheid te benadrukken, maar daarnaast ook om de backoffice zo klein mogelijk te houden en meer winkeloppervlakte te creëren.

Five Guys

© Fotopersburo Bert Jansen

Voldoende aantrekkingskracht

Five Guys is ingericht als een echte Amerikaanse diner. De kleuren rood en wit sieren het interieur. Door de grote en hoge ramen kijk je vanaf alle plekken op het plein naar binnen. Meer dan voldoende aantrekkingskracht dus. Energie is daarbij volgens Reynish het toverwoord. Je treft medewerkers die energie uitstralen en je krijgt als klant energie van een bezoek. Verdere zogeheten unique selling points: goede muziek (die in volume toeneemt naarmate de dag vordert), een authentieke experience en een frisse uitstraling.

Lijnopstelling

Bij binnenkomst kijk je aan tegen de kenmerkende open keuken. Internationaal zijn er vijf opstellingen mogelijk. Welke wordt gebruikt, hangt af van de stijl en inrichting van het restaurant. Met een lijnopstelling, hetgeen betekent dat iedere medewerker verantwoordelijk is voor zijn of haar eigen taak: de kassa, het broodje, de salade, de sauzen, de hamburger, de friet, et cetera. Er wordt wel regelmatig gewisseld, waardoor iedereen alles doet. Bestellen doe je rechts bij de kassa, waarna je afrekent. Daarna kies je de toppings en sauzen.

De hamburgers (groot of klein) worden in folie verpakt en frietjes in een beker (groot of klein). Je kunt ook frietjes met cajunkruiden krijgen. Burger en friet gaan samen

Five Guys

Een bacon cheeseburger, met friet geserveerd op de Five Guys-manier: in een beker. Foto: Tyler Mallory

in een papieren zak die aan de klant wordt uitgereikt. Deze zak is altijd open, zodat de friet knapperig blijft. Een bestelling moet klaar zijn in vier tot vijf minuten. Binnen die tijd worden de burgers bereid.

>> Leestip >> Foto’s: neem een kijkje bij Five Guys Eindhoven

Well done

De broodjes, de hamburgers, de friet, de salade en de toppings; ze worden allemaal volgens dezelfde, eigen receptuur en op identieke wijze gemaakt. En exclusief voor Five Guys. De aardappelen in Eindhoven zijn Nederlands (uit Flevoland tijdens het moment van ons bezoek), de broodjes worden door een Franse bakker gemaakt en het vlees komt van koeien uit Ierland, Schotland en Zwitserland. Die koeien zijn grasgevoerd en krijgen verder graan.

Ieder broodje heeft (minimaal) twee hamburgers, die de basis zijn voor ieder exemplaar op het menu (prijzen vanaf €3,50, voor een kleine friet). Dat zijn er acht. Elke burger wordt uit veiligheidsoogpunt ‘well done’ gebakken. Verder kun je deze aankleden met vijftien toppings en sauzen. Kom je niet voor een hamburger, dan heb je de keuze uit vier hotdogs en drie sandwiches.


‘Er gaat in Nederland opvallend veel meer mayonaise doorheen’

Paul Reynish, CEO Five Guys International


 

Five Guys

© Fotopersburo Bert Jansen

Neem je er (fris)drank bij, dan vul je die zelf bij een van de twee automaten (Freestyle heet het concept, een samenwerking met Coca-Cola), waarmee je honderd verschillende smaken kunt creëren. Een eventuele refill is gratis. Bier en milkshakes staan ook op de menukaart, die dranken krijg je gevuld mee. Er staan aparte milkshakes op het menu, zoals bacon, caramel, Oreo cookies en peanut butter.

Eveneens gratis zijn de sausjes. Als je je bestelling in ontvangst hebt genomen, kun je langs de counter waarop mayonaise en ketchup staan. Inclusief plastic bakjes. ‘Erg populair’, aldus Reynish. ‘Er gaat in Nederland opvallend veel meer doorheen dan in andere vestigingen. Nederlanders zijn gek op mayonaise, ketchup en de refill.’

Tevreden gevoel

Ruime porties, versheid, gratis toppings en refills; een bezoek aan Five Guys moet een tevreden gevoel oproepen. Andere elementen die daaraan bijdragen: vriendelijk personeel, (constante) kwaliteit van de producten, en een warm interieur met een frisse en schone uitstraling. Reynish vertelt dat de toiletten iedere twintig minuten worden gecontroleerd. Het restaurant is eveneens fris en brandschoon. ‘Iets wat schoon is, wordt ook schoon achtergelaten.’

Five Guys

© Fotopersburo Bert Jansen

Medewerkers

In het restaurant werken in de piek vijftien tot zeventien mensen in de open keuken en tien in de voorbereidingskeuken. In het restaurant lopen ook nog vier of vijf medewerkers rond, die ervoor zorgen dat het altijd schoon en opgeruimd is. Voor aanvang van iedere shift (twee per dag) worden de burgers vers gemaakt. Op de loonlijst staan 71 mensen, waarvan de helft fulltime in dienst is. Zo’n 35 procent daarvan is internationaal.

Reynish vertelt desgevraagd dat er absoluut wel eens overwogen is om buiten de Verenigde Staten zaken te veranderen. Maar dat is niet gebeurd. De reden: ‘Als je sushi uit Japan haalt, verander je dan de sushi? Nee! Diezelfde mening hebben wij als het gaat om het concept van Five Guys.’

>> Leestip >> 10 weetjes over Five Guys 

Five Guys in Nederland

Five Guys wordt in 1986 in de Verenigde Staten opgericht door Janie en Jerry Murrel. Met zonen Jim, Matt en Chad zijn zij de ‘Five Guys’. Inmiddels is de formule met vijftienhonderd vestigingen wereldwijd diep geworteld. Vestigingen in Nederland, Hongkong en België zijn ‘company owned’.

Five Guys

Paul Reynish, CEO van Five Guys International. © Fotopersburo Bert Jansen

‘We hebben in Amsterdam ons Europees hoofdkantoor en het trainingscentrum’, zegt Paul Reynish, CEO van Five Guys International. ‘Nederland ligt centraal in Europa en heeft gekwalificeerde medewerkers, die ook nog eens goed Engels spreken. Vandaar ons besluit om het hier zelf te doen.’ Op Hoog-Catharijne in Utrecht opent het eerste kwartaal een vestiging, en daarna volgen in ieder geval Rotterdam, Almere, Den Haag en Leidsche Rijn. Reynish denkt dat er ruimte is voor een twintigtal restaurants in Nederland.

 

 

Reageer op dit artikel