artikel

5 ondernemerstips van Friethoes

Bedrijfsvoering 883

De mannen van Friethoes genieten steeds meer bekendheid met en erkenning voor hun verse friet. Wat is zijn voor hun de regels van ondernemen? Mede-eigenaar Sebastiaan Hoes vertelt.

5 ondernemerstips van Friethoes
Foto: Diederik van der Laan

1. Als je groeiambities hebt, zorg dan voor de juiste timing
‘Een personeelsbezetting van 80 procent wordt ineens een bezetting van 20 procent. Dat betekent onderbezetting op een ongelukkig moment en haast bij het vinden van geschikte mensen, wat ook nog eens lastig is. Ook belangrijk: word jij door die groei als ondernemer minder actief op de werkvloer, realiseer je dan dat het rendement van je bedrijf omlaag gaat. Een ander werkt nooit zo lang als jij, en dat mag je ook niet verwachten.’

Friethoes

Foto: Diederik van der Laan

2. Ideologie is goed, maar je bedrijf moet wel kunnen bestaan
‘Onze aardappelen zijn heel lang biologisch geweest. Omdat we dat wilden. Zolang de smaak goed was, namen we daarom genoegen met kleinere aardappelen. Uitgerekend dat was de kritiek op onze friet tijdens de meest recente AD-test. Na voorgaande jaren met een 9,5 daalden we naar een 9. Daar baalden we stevig van. Zeker omdat we dezelfde grote aardappel als die van de winnaar bij ons op de plank hadden liggen. Je merkt in de maatschappij een verschuiving van biologisch naar duurzaam. Als je jouw biologische product van ver haalt, rechtvaardigt dat je keuze dan nog wel?’

3. Kies voor certificering van je onderneming
‘Dat traject was niet alleen enorm leerzaam voor ons, maar ook voor onze medewerkers. Ze voelden zich belangrijk en betrokken. De werkwijze is enorm verbeterd. We werken superhygiënisch, de houdbaarheid van de friet stijgt en niemand wil weg.’

4. Blijf in contact met je klant. Of dat nu de groothandel is of de ondernemer
‘In gesprekken met afnemers hoor je wat er werkelijk speelt en krijg je feedback. Een product in de markt zetten en vervolgens achteroverleunen, werkt niet. Investeer in je klant en streef naar een partnership met je groothandel. De groothandel heeft een groot assortiment en vindt jouw product zeer waarschijnlijk minder interessant dan jij. Het is aan jou om die partij harder te laten lopen voor jou. En vertel de kok over jouw product. Dan pas kan hij er ook met liefde mee aan het werk.’

Friethoes

Foto: Diederik van der Laan

5. Enthousiasme is goed, maar stuur op cijfers
‘In onze eerste jaren als ondernemers wilden we maar één ding: voor de meute uitlopen. Hoe we dat deden, was niet belangrijk. Je bent dan heel druk met je bedrijf zonder dat je direct weet of je voldoende verdient. Nu sturen we veel meer op cijfers.’

Lees ook: Friethoes heeft grootse plannen met verse friet

Reageer op dit artikel