artikel

Febo spreidt zijn vleugels

Bedrijfsvoering 61

Met twee Drive-locaties, een Express-module bij Texaco, een almaar groeiende bezorgtak én veel ludieke consumentenacties was 2017 een bijzonder druk jaar voor Febo. Directeur Dennis de Borst vertelt over de afgelopen periode en de plannen voor de toekomst.

Febo spreidt zijn vleugels
Foto: Diederik van der Laan

De Borst is een man van de klok, zo blijkt. Stipt op tijd ‘meert’ hij in de ochtend aan bij de Febo Drive. En dan heeft de directeur van Febo er al aardig wat uurtjes op zitten. Iedere ochtend om half zes meldt hij zich op de zaak. ‘Dat was vroeger zo, en dat is nog steeds zo. Al werd ik voorheen nog weleens afgetroefd door mijn vader, die er dan net iets eerder was’, lacht De Borst.

Zijn vader heeft inmiddels een paar stapjes teruggedaan. ‘Maar van helemaal loslaten, is geen sprake. Hij is er nog elke dag. Ik vind dat wel prettig, die ervaring in huis’, aldus De Borst. De werkwijze, de kwaliteit, de recepturen, het ambacht zijn mede om die reden nog altijd nog de vaste waarden van Febo, stelt De Borst. ‘Daar geloven we heilig in, het heeft ons immers gebracht waar we nu staan.’

Febo

Febo Oostzaan. Foto: Diederik van der Laan

En waar staat Febo nu precies?
‘We hebben 73 succesvolle vestigingen, grotendeels gerund door franchisenemers. Wij hopen per jaar met vier tot vijf vestigingen te kunnen groeien, maar ik wil alleen kwalitatief groeien. Daarom is franchise ook zo belangrijk, de samenwerking is optimaal. Het zijn stuk voor stuk ondernemers, mensen die de lokale markt kennen en ook echt focus hebben op de gast. Wij hebben namelijk maar weinig franchisenemers die meerdere vestigingen hebben, gewoonweg omdat we vinden dat de ondernemer dagelijks op de vloer aanwezig moet zijn. Potentiële franchisenemers die zeggen een Febo te willen starten als belegging, wijzen wij dan ook vaak meteen de deur. Dat werkt dus niet. Onze best lopende zaken zijn de papa-mamawinkels waar de ondernemers er altijd zijn.’

Toch hebben jullie ook eigen vestigingen, die gerund worden jullie eigen mensen. Waarom is dat?
‘Deze Febo Drive hebben we bijvoorbeeld in eigen beheer, ook om nieuwe concepten en nieuw assortiment te kunnen testen. Wat werkt wel en wat werkt niet? Het Drive-concept is bijvoorbeeld een succes. Wekelijks rijden hier zo’n 1500 gasten hun auto door de Drive voor een frietje of snack. Ook omdat deze locatie aan de drukke Thorbeckeweg naar Zaandam ligt en makkelijk is te bereiken via de A10 en A8.’

Dan volgen er vast snel meer openingen?
‘Klopt. We hebben natuurlijk ook al een Febo Drive op bedrijventerrein en winkelcentrum Noorderveld in het Noord-Hollandse Wormerveer, maar we willen er meer. We zijn op een aantal plekken bezig, maar daar kan ik verder nog niets concreets over zeggen.’


‘In Amsterdam hebben we met de franchisenemers een gezamenlijke thuisbezorgservice opgestart’

Febo-directeur Dennis de Borst


 

Febo

De Drive Thru bij Febo Oostzaan. Foto: Diederik van der Laan.

Wat is de gedacht achter Febo Drive en de Express-module bij Texaco-tankstations?
‘De markt verandert. Steden waren vroeger altijd druk, nu kun je er van maandag tot en met woensdag wel een kanon afschieten. Dat merken wij ook in onze stadsvestigingen. Dat vraagt om verbreding, in assortiment en in de dienstverlening met onder meer bezorging. Maar ook als beheerder van de formule kijken wij naar andere mogelijkheden, naar andere plekken, naar andere concepten. We moeten flexibel zijn, dat vragen de ontwikkelingen om ons heen van ons. En Febo is een sterk dat op veel plekken goed tot zijn recht komt. Ook bij tankstations. Jarenlang was onze snackwand bijvoorbeeld succesvol bij het tankstation De Lucht langs de A2 bij Zaltbommel. Nu doen we een pilot voor de duur van zes maanden samen met Texaco bij tankstation Neerduist aan de A1 bij Amersfoort. Passanten kunnen hier voortaan onze bekende snacks uit de muur trekken, 24 uur per dag. Als het een succes is, wat er sterk op lijkt, rollen we het Express-concept uit bij Texaco.’

>> Leestip >> Febo en Texaco: snackwand langs A1 bij Amersfoort

U noemde het al even, bezorging. Hoe succesvol is dit?
‘Inmiddels bezorgen 23 Febo-vestigingen en dat aantal groeit snel door. Vestigingen die starten met bezorging realiseren extra omzet doordat we op deze manier het marktgebied dat we kunnen bedienen groter maken. En dat is het niet alleen, de klantengroep is additioneel. In steden zoals Hoorn, Beverwijk, Zwolle, Leeuwarden, Groningen en Amsterdam is de bezorging echt een heel groot succes. In Amsterdam hebben we samen met de franchisenemers zelfs een gezamenlijke thuisbezorgservice opgestart waar we vanuit zes tot zeven bezorgkeukens gaan bezorgen. De eerste in Amsterdam-Noord is reeds geopend, de tweede gaat in de loop van volgend jaar open in Oost. Wij zorgen voor de investering, organisatie en aansturing van de keukens. Franchisenemers delen mee in de opbrengst. Momenteel hebben wij ongeveer een dekking van 25 procent van de oppervlakte van Amsterdam ingevuld als contractsgebied van de 28 vestigingen in Amsterdam. De overige 75 procent is dus niet ingevuld en die willen wij maximaal benutten voor de bezorging.’


Familiebedrijf
Febo is een familiebedrijf. Begonnen in 1941 als banketbakkerij ‘Maison Febo’ en het telt nu 73 vestigingen in Nederland. Dennis de Borst is de derde generatie van de familie De Borst, hij is daarmee de kleinzoon van oprichter Johan Izaäk de Borst


Heeft u niet getwijfeld over bezorging? Het is namelijk best lastig om een goede kwaliteit te borgen.
‘Absoluut. Daarom hebben we in Hoorn uitgebreid getest met de juiste warmhoudtassen met inductieplaten. Daarbij hanteren we de scherpe regel dat het adres binnen 20 minuten moet zijn te bereiken voor onze bezorgers. Kijk, voor andere zaken maakt het misschien niet zoveel uit dat de friet wat slapper aankomt omdat het daar een bijproduct is, maar voor ons is het de core business. Bovendien hebben we een naam hoog te houden als het gaat om de kwaliteit. En daar slagen we goed in, gezien de cijfers. Het percentage winkelomzet versus bezorgomzet is, uitgaande van de huidige 23 vestigingen, ongeveer 92 procent winkelomzet en 8 procent bezorgomzet. Maar dat laatste percentage is sterk groeiende.’

De bestellingen lopen voor een deel via Thuisbezorgd.nl. Wat vindt u van de commissie die zij hiervoor rekenen?
‘Die is exorbitant hoog, en wordt almaar hoger. Daar zijn we natuurlijk niet blij mee. Daarom hebben wij een eigen bestelomgeving ontwikkeld. Een deel van de bestelling loopt inmiddels via deze eigen omgeving.’


’Febo is een sterk merk dat op veel plekken goed tot zijn recht komt’

Febo-directeur Dennis de Borst


Hoe verklaart u de enorme dynamiek in uw bedrijf?
‘De opening van ons nieuwe kantoor in juni 2016 staat symbool voor de nieuwe weg die wij zijn ingeslagen. Daarna hebben we een groot consumentenonderzoek laten

Febo

Foto: Diederik van der Laan

uitvoeren. Veel Febo-fans gaven aan dat we meer moesten vertellen waarom onze producten zo goed en bijzonder zijn. Daarom hebben we gekozen voor een restyling met ruime aandacht voor kwaliteit en ambacht, een kleinere assortimentspresentatie en een nieuwe huisstijl. Onze grillburgers zijn van 100 procent Nederlands rundvlees en elke nacht trekken we op authentieke wijze bouillon voor onze verse kroketten. We spelen in op de gezondheidstrends met zoutreductie en met het Vitaaltje, onze vegetarische kroket. Begin 2018 komen we met een vegetarische burger.’

>> Lees ook >> Febo wil fans blij maken met badslippers

Was die restyling ook de aanleiding tot ludieke acties?
‘Samen met ons reclamebureau doen we zo nu en dan iets bijzonders, zoals de pop-upvestiging in de PC waar we twee dagen lang kroketten hebben uitgedeeld. Maar ook een ‘drijf-in’ op de Prinsengracht en de rookworstkroket die we samen met Unox hebben ontwikkeld. Dat vinden we leuk. Bovendien is het iedere keer weer een mogelijkheid om ons verhaal te vertellen aan mensen die ons nog niet kennen.’

Groeit daardoor de fanbase?
‘Ja, het is zelfs zo dat wij een kledingcollectie hebben ontwikkeld in augustus dit jaar. De items zijn geïnspireerd op voetbal en snacken. Binnen no time waren veel van de items uitverkocht, en dat betekende wel even stress. Want wie gaat dat allemaal inpakken en versturen? Dat hebben we allemaal zelf gedaan, zo’n drieduizend pakketjes. En dat is ook Febo, dat doen we met elkaar.’

 

 

 

Reageer op dit artikel