artikel

Eetwinkel Sterk Langs de Lijn toont de juiste spirit

Bedrijfsvoering 29

Raymond en Marinka Sterk van Eetwinkel Sterk Langs De Lijn verkeerden bijna twee jaar in zwaar weer. Nu willen ze graag hun verhaal doen, om duidelijkheid te verschaffen en collega’s te waarschuwen. ‘Ondanks dat je een mooi bedrijf hebt dat uitstekend loopt, kun je in grote problemen komen.’

Eetwinkel Sterk Langs de Lijn toont de juiste spirit
Raymond en Marinka Sterk zijn door de tegenslagen nog beter op de uitgaven gaan letten. Beeld: Foto Hissink.

Eetwinkel Sterk Langs de Lijn bij het NS-station van Wierden balanceerde op de rand van de afgrond. De nasleep van de verbouwing in 2015 bracht de zaak van Raymond en Marinka Sterk in serieuze financiële problemen. Uiteindelijk kwamen ze de tegenslag te boven. ‘We hebben veel geleerd van deze heel vervelende periode en zijn er uiteindelijk alleen maar sterker van geworden.’

Problemen door verbouwing

Buiten hun schuld om werd het echtpaar Sterk in de zomer van 2015 geconfronteerd met een forse extra schuld. Dat had alles te maken met de verbouwing van de compleet vernieuwde zaak.

De NS betaalde als eigenaar van het pand de casco-uitbreiding. De afbouw en inrichting kwamen voor rekening van de huurders, een investering van drie ton. Daarvan werd een financiering bij de bank getroffen voor twee ton.

De werkzaamheden in opdracht van de NS duurden echter zes weken langer dan gepland. En juist dat kostte Raymond en Marinka een flinke duit. ‘We liepen zes weken omzet mis, terwijl de loonkosten van het personeel gewoon doorbetaald moesten worden. Het gebeurde uitgerekend in het voorjaar, een drukke periode met ook nog eens mooi weer.’

Eetwinkel

Eetwinkel Sterk Langs De Lijn was na de verbouwing twee keer zo groot, dankzij een grote serre. Beeld: Foto Hissink.

De schadepost bedroeg €60.000. Daarnaast was er nog een ander negatief effect van de vertraging. De financiering ging in op het moment dat de verbouwing zou zijn afgerond. ‘Er moest al snel worden afgelost, maar er stonden nog geen inkomsten tegenover. Dat ging om nog eens €20.000. In totaal moesten we in korte tijd €80.000 ophoesten. En er stond nog een lening van twee ton open voor de komende vijf jaar.’

Slecht slapen

De hachelijke situatie ging de ondernemers niet in de koude kleren zitten. Ze werkten keihard om aan de betalingsverplichtingen te kunnen voldoen en met leveranciers werden afspraken gemaakt om rekeningen over langere tijd uit te smeren. ‘Dat waren we niet gewend, maar het water stond ons aan de lippen. We speelden open kaart. Toch ben je afhankelijk van hun medewerking. Dat voelde niet goed. Het blijft aan je knagen, we werden nerveus en sliepen slecht.’

Het had weinig gescheeld of de eigenaren hadden de handdoek in de ring gegooid. In 2016 was het echt even kritisch. Ze opperden de mogelijkheid om te stoppen en het bedrijf te verkopen. ‘Daar is het gelukkig niet van gekomen. Het werk en ons bedrijf betekenen zoveel voor ons. We besloten om door te gaan en terug te knokken.’

>> Leestip >> Sterk langs de Lijn sluit zich aan bij Eetwinkel

Personeelskosten

Het bedrijf draaide vanaf dag één na de verbouwing erg goed. De omzet van de prachtige zaak met een royaal en luxe zitgedeelte steeg van vijf ton in de oude situatie naar acht ton. Dat bleek de redding. Maar om de opgelopen schuld af te betalen, moest er meer gebeuren.

De kosten werden nauwlettend in de gaten gehouden en waar mogelijk naar beneden gebracht. ‘Zo zijn we fors gaan besparen op de personeelskosten. Door zelf meer te werken en nog meer uren te maken, waren er minder medewerkers op de werkvloer nodig.’

Eetwinkel

Beeld: Foto Hissink

Ook de openingstijden werden aangepast. Op maandag blijven de deuren gesloten. Op de andere dagen gaat de zaak ’s ochtends later open en ’s avonds eerder dicht. ‘Het geeft meer rust en balans, terwijl het amper invloed heeft op de omzet.’

Daarnaast werd er kritischer gekeken naar de bezettingsgraad. Daar kon eveneens een slag worden gemaakt. En het personeel is sinds half 2016 in dienst van een payroll-
organisatie. Raymond is daar erg tevreden over. ‘Het papierwerk wordt geregeld en je loopt geen grote financiële risico’s als een medewerker langdurig ziek of zelfs arbeidsongeschikt raakt.’

Al met al wordt op jaarbasis €90.000 aan loonkosten bespaard ten opzichte van de situatie gelijk na de verbouwing. ‘Dan schaal je ruim in. Je neemt het zekere voor het onzekere omdat je niet precies weet wat je mag verwachten. Een bijstelling bleek wel nodig.’


Zes ervaringstips 

Eetwinkel

Beeld: Foto Hissink

Dit heeft het echtpaar Sterk geleerd van de verbouwing en de moeilijke tijd:

• Met de NS, eigenaar van het pand, maakten we de afspraak dat we hen niet juridisch aansprakelijk zouden stellen als er sprake zou zijn van oponthoud. Daardoor waren we gebonden en konden we de misgelopen inkomsten nergens verhalen. Dus: leg de planning van de bouw schriftelijk vast met de betrokken partijen. Dan sta je sterker als door externe omstandigheden de zaak pas later kan opengaan.
• We hadden zelf de regie wat betreft de afbouw. Door de vertraging van de casco-bouw was het een heel karwei om op het juiste moment over de verschillende onderaan-
nemers te kunnen beschikken. Houd daar rekening mee in de planning.
• Zorg voor een financiering van zes of acht jaar in plaats van vijf jaar en start met lagere lasten.
• Neem de mogelijkheid van vervroegd aflossen op in de lening. Dat is handig als de zaak boven verwachting loopt. Uiteindelijk scheelt het in de kosten. Draai voor je weer aan de slag gaat een dag proef met je personeel. Daarmee wordt gelijk inzichtelijk waar mogelijke knelpunten zitten.
• Houd rekening met extra (personeels)kosten in het eerste jaar na opening. Je moet mensen inwerken en je wilt op de werkvloer niet voor verrassingen komen te staan, dus plan je personeel ruim in.
• Speel open kaart als je financieel in de problemen zit. Partijen willen best meedenken als je het eerlijke verhaal vertelt. Dan zijn er regelingen mogelijk, zeker als er een duidelijk plan aan ten grondslag ligt.


Scherpe inkoop

Eetwinkel

Beeld: Foto Hissink

Aan de andere kant is het onderdeel inkoop verantwoordelijk voor gereduceerde kosten. Sterk Langs de Lijn sloot zich begin dit jaar aan bij Eetwinkel en profiteert sindsdien van gunstige inkoopprijzen van groothandel Chefs Culinar. ‘Dat scheelt aanzienlijk en het aanbod is enorm groot. Zo kopen we dressing in een grootverpakking van 5 liter in voor €9,70. Eerder betaalden we €7,50 voor een fles van 1 liter. Tel uit je winst en de kwaliteit is zeker niet minder.’

Braadworsten kosten per stuk vijftig eurocent minder dan voorheen en karbonades bevatten veel minder vocht en dus meer puur vlees. ‘Elk artikel leggen we onder de loep. Voordeel is dat we bij Chefs Culinar niet verplicht zijn om een bepaald percentage van ons assortiment af te nemen. Vaste merkproducten waar we dik tevreden over zijn, blijven op de kaart.’

Schoon schip

De penibele situatie heeft zeker meegewerkt aan een andere manier van denken. ‘Ieder nadeel heeft zijn voordeel, gaat hier zeker op. We zijn in ieder geval heel scherp gaan kijken naar de kosten. Ieder detail werd doorgelicht omdat het noodzakelijk was om te overleven.’

Nu de problemen achter de rug zijn, maken Marinka en Raymond een meer dan positieve slotbalans op. Ze hebben door wilskracht, doorzettingsvermogen en een koerswijziging hun zaak overeind gehouden. ‘Op 1 januari 2018 is er sprake van schoon schip, de extra schuld is dan volledig afbetaald. Dan resteert alleen nog 40 procent van de lening bij de bank. Het bedrijf staat er uitstekend voor en we hebben het plezier in ons werk behouden. Sterker nog, we waarderen nu nog meer dan voorheen dat we een geweldig mooi vak mogen uitoefenen.’


Cafetaria Top 100

Met een zesde plaats in de Cafetaria Top 100 kregen de ondernemers van Eetwinkel Sterk Langs De Lijn een mooie beloning voor hun inspanningen de afgelopen tijd. Deze aanmoediging werd gewaardeerd. ‘Een prachtige verrassing, het deed ons erg goed’, aldus Marinka. ‘We vinden het best heel knap van ons team dat de gasten en de jury niets hebben gemerkt van de zorgen die er op de achtergrond waren.’
De hoofdjury had veel complimenten én een opbouwende kritische noot. Verse friet zou een mooie aanvulling zijn op het aanbod. Het echtpaar Sterk gaat dat proberen. ‘We gaan het zeker testen. De mening van de klanten geeft de doorslag. Als zij enthousiast zijn, komt het structureel op de kaart.’


 

Reageer op dit artikel